Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Laptop med bra skärm

Produkter
(logga in för att koppla)

Ylva-Li

Aktiv medlem
Jag ska ha en laptop i mitt företag när jag åker ut på utställningar (djur), för att snabbt kunna redigera och bränna ut på skiva till kund.
Vilka rekomendationer har ni där? Dessvärre inget jättedyrt, annars hade jag satsat på mac. (Har ca 5000-6000 i budget.)
Kräver enbart att det ska gå att köra lightroom/photoshop cs5/6 på, samt brännare, och en skärm som antingen går att kalibrera rätt eller är någotlunda ok vid köp.
(De laptops jag kikat på var extremt dåliga.. helt fel färgåtergivning och det känns inte bra förstås. Funkar inte riktigt att släpa med sig extern skärm heller.)
 

j2^

Aktiv medlem
Jag ska ha en laptop i mitt företag när jag åker ut på utställningar (djur), för att snabbt kunna redigera och bränna ut på skiva till kund.
Vilka rekomendationer har ni där? Dessvärre inget jättedyrt, annars hade jag satsat på mac. (Har ca 5000-6000 i budget.)
Kräver enbart att det ska gå att köra lightroom/photoshop cs5/6 på, samt brännare, och en skärm som antingen går att kalibrera rätt eller är någotlunda ok vid köp.
(De laptops jag kikat på var extremt dåliga.. helt fel färgåtergivning och det känns inte bra förstås. Funkar inte riktigt att släpa med sig extern skärm heller.)
Du får dessvärre inte en maskin med "bra skärm" för de pengarna. Du får _absolut_ ingen med en skärm som kan kalibreras (Då får du nog gå upp mot en 25.000 - 35.000kr). Men jag misstänker att du egentligen menar att du vill ha en skärm som kan profileras?

Men kanske något i stil med
http://www.dustinhome.se/product/5010615480/hp-probook-4330s-ci3-2-2-4gb-500-3g-13-3-w7p/?intcmp=searchProvider_dacsa

Står man ut med högblanka skärmar (Jag skyr dem som pesten) och AMD-processor (som jag också skyr som pesten :) ) så är http://www.dustinhome.se/product/5010619971/asus-k73tk-amd-a6-1-5-8gb-320-hd7670-17-3-w7hp/?intcmp=searchProvider_dacsa väldigt prisvärd också.



(Bärbara Mac-datorer har inte heller några skärmar som är vidare värst vad gäller bildbehandling)
 

Ylva-Li

Aktiv medlem
Du får dessvärre inte en maskin med "bra skärm" för de pengarna. Du får _absolut_ ingen med en skärm som kan kalibreras (Då får du nog gå upp mot en 25.000 - 35.000kr). Men jag misstänker att du egentligen menar att du vill ha en skärm som kan profileras?

Men kanske något i stil med
http://www.dustinhome.se/product/5010615480/hp-probook-4330s-ci3-2-2-4gb-500-3g-13-3-w7p/?intcmp=searchProvider_dacsa

Står man ut med högblanka skärmar (Jag skyr dem som pesten) och AMD-processor (som jag också skyr som pesten :) ) så är http://www.dustinhome.se/product/5010619971/asus-k73tk-amd-a6-1-5-8gb-320-hd7670-17-3-w7hp/?intcmp=searchProvider_dacsa väldigt prisvärd också.



(Bärbara Mac-datorer har inte heller några skärmar som är vidare värst vad gäller bildbehandling)
Nej bra skärm kanske var att ta i. ;) Mer ok skärm. Vore ju förödande om man redigerade bilderna på laptop, skickar för utskrift och de ser HELT annorlunda ut..

Nehej, trodde mac var bättre för oss fotografer? Fått den känslan då många kör med just mac, som laptop.
 

ErlandH

Aktiv medlem
(Bärbara Mac-datorer har inte heller några skärmar som är vidare värst vad gäller bildbehandling)
Nja, det beror på vad man menar med "vidare värst". För att vara bärbara datorer i rimlig prisklass har både MBP13 och MBP15 enastående bra skärmar.
 

j2^

Aktiv medlem
Nehej, trodde mac var bättre för oss fotografer? Fått den känslan då många kör med just mac, som laptop.
Totalt struntprat. Mac är inte _bättre_ än en windowsmaskin för bildbehandling. Mac är inte hellre sämre än en windowsmaskin (Bortsett ifrån prestandaproblemen i Lightroom på Mac jämfört med Windows, men skillnaden är mycket mindre i LR4 än det varit hittils, så de är på god väg).

(Detta inlägg skrevs på en MacBook Pro ;) Jag kör både OS X och Windows, men jag erkänner att jag föredrar Windows till precis alla sysslor)
 

j2^

Aktiv medlem
Nej bra skärm kanske var att ta i. ;) Mer ok skärm. Vore ju förödande om man redigerade bilderna på laptop, skickar för utskrift och de ser HELT annorlunda ut..
Det är svårt att undvika dessvärre. Den största boven i bärbara skärmar är bakgrundsbelysningen i skärmarna där man på bärbara "fuskar" för att göra dem så strömsnåla som möjligt, och därmed blir det lite si-och-så med färgåtergivningen.

Jag försöker inte skrämma upp dig, jag menar mer att det kommer inte att spela någon jätteroll vilken maskin du väljer i den prisklassen. Resultatet blir ungefär det samma så att säga.
 

Ylva-Li

Aktiv medlem
Totalt struntprat. Mac är inte _bättre_ än en windowsmaskin för bildbehandling. Mac är inte hellre sämre än en windowsmaskin (Bortsett ifrån prestandaproblemen i Lightroom på Mac jämfört med Windows, men skillnaden är mycket mindre i LR4 än det varit hittils, så de är på god väg).

(Detta inlägg skrevs på en MacBook Pro ;) Jag kör både OS X och Windows, men jag erkänner att jag föredrar Windows till precis alla sysslor)
Ja jag föredrar ju PC iaf, då jag är van vid det. :D
Har en laptop som en vän ska sälja som jag tänkte kika lite närmare på också. Jämföra bilder mellan min skärm och dens, för att se om det är någon jätteskillnad.
Annars är det så himla svårt att hitta några tillförlitliga tester på just skärmarna för laptops. =/
 

Ylva-Li

Aktiv medlem
Det är svårt att undvika dessvärre. Den största boven i bärbara skärmar är bakgrundsbelysningen i skärmarna där man på bärbara "fuskar" för att göra dem så strömsnåla som möjligt, och därmed blir det lite si-och-så med färgåtergivningen.

Jag försöker inte skrämma upp dig, jag menar mer att det kommer inte att spela någon jätteroll vilken maskin du väljer i den prisklassen. Resultatet blir ungefär det samma så att säga.
I see. ;)
Ja, inte är det lätt.
Hade det varit enkelt med ipad eller liknande hade det varit ett alternativ. Men dels så är jag rätt hundra på att det inte går att koppla in en brännare eller använda nåt avancerat som lightroom på en sån.. (Lika lite som det går till en telefon.)
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Jag ska ha en laptop i mitt företag när jag åker ut på utställningar (djur), för att snabbt kunna redigera och bränna ut på skiva till kund.
Vilka rekomendationer har ni där? Dessvärre inget jättedyrt, annars hade jag satsat på mac. (Har ca 5000-6000 i budget.)
Kräver enbart att det ska gå att köra lightroom/photoshop cs5/6 på, samt brännare, och en skärm som antingen går att kalibrera rätt eller är någotlunda ok vid köp.
(De laptops jag kikat på var extremt dåliga.. helt fel färgåtergivning och det känns inte bra förstås. Funkar inte riktigt att släpa med sig extern skärm heller.)
Jag håller överlag med Janne om det han skriver i sina svar. Men det finns faktiskt några varianter av en laptop-modell med ok skärm som visserligen är dyrare än du är ute efter, men inte sjukt dyr (över 25000). Lenovo Thinkpad X220 går att få med ips-panel, det är ingen superskärm (jämfört med lösa bordsskärmar), men märkbart bättre än de flesta andra laptops. Den håller till exempel färgerna oavsett betraktningsvinkel. X200 med ips-panel grå att hitta för runt 13-14000 och uppåt beroende på kombinationer av processor, disk m m.

Men billigare än så går (av något obegripligt skäl) det inte att komma undan om man vill ha en vettig skärm i en laptop. Det går ju bevisligen att sätta mycket bra skärmar i surfplattor, så varför det är så omöjligt i bärbara datorer har länge varit en av it-branschens stora mysterier.
 

rautio

Aktiv medlem
Som du kanske vid det här laget vet så får du ingen bra redigeringsskärm på laptop. har inte stött på en kalibrerbar laptop heller. Men min mac book air har jag fått profilerat hyffsat och duger till att på akuta tidningsknäck skicka bilderna för publicering på toalettpapper (dagstidning).
 

j2^

Aktiv medlem
har inte stött på en kalibrerbar laptop heller.
http://www.dustin.se/product/5010598174/hp-elitebook-8560w-ci7-2-0-8gb-750-blu-ray-dreamcolor-15-6-w7p/?intcmp=searchProvider_dacsa

http://h10010.www1.hp.com/wwpc/us/en/sm/WF06c/A10-51210-330359-215153-330359-3741514-3741564-3741565.html

Dreamcolor-skärmarna (standalone såväl som laptop) låter dig ändra på LUT.

Jag har dock inte köpt HP's verktyg till min laptop, utan nöjer mig med detn Spyder 3 Elite jag hade sen tidigare.

(Ja, jag är sjukt nöjd med min 8560w, jag har dock SSD + 32GB RAM. Det ENDA som stör mig är att de europeiska modellerna inte levereras med belyst tangentbord som standard. Jag har inte bestämt mig för om jag skall köpa ett som reservdel och byta ut det eller inte.)
 

j2^

Aktiv medlem
så varför det är så omöjligt i bärbara datorer har länge varit en av it-branschens stora mysterier.
Samtidigt så är ju hitils skärmarna på Tablets både små och relativt lågupplösta, så det är ju inget direkt mirakel att de är biligare.

Ipad3 har ju en högupplöst skärm, men fortfarande relativt liten.
 

rautio

Aktiv medlem
http://www.dustin.se/product/5010598174/hp-elitebook-8560w-ci7-2-0-8gb-750-blu-ray-dreamcolor-15-6-w7p/?intcmp=searchProvider_dacsa

http://h10010.www1.hp.com/wwpc/us/en/sm/WF06c/A10-51210-330359-215153-330359-3741514-3741564-3741565.html

Dreamcolor-skärmarna (standalone såväl som laptop) låter dig ändra på LUT.

Jag har dock inte köpt HP's verktyg till min laptop, utan nöjer mig med detn Spyder 3 Elite jag hade sen tidigare.

(Ja, jag är sjukt nöjd med min 8560w, jag har dock SSD + 32GB RAM. Det ENDA som stör mig är att de europeiska modellerna inte levereras med belyst tangentbord som standard. Jag har inte bestämt mig för om jag skall köpa ett som reservdel och byta ut det eller inte.)
gjorde lite research, men hittade ingenstans ifall den är hårdvarucalibrerbar? profilera kan du väl så gott som vilket grafikkort som hellst.

dom snackar bara om APS vilket inte för mej verkar som nåt annat än en vanlig profilering om är nåt helt annat än kalibrering.
 

j2^

Aktiv medlem
ok, låter intressant, ska söka vidare
En totalt off-topic-kommentar: Det är lite udda att packa upp en laptop och finna att pappersbunten från "Factory burn in and Calibration" av skärmen är tjockare än såväl Quick Start Guide som Warranty Information. :)
 

Ylva-Li

Aktiv medlem
Tycker det här är väldigt intressant.
Så proffesionella fotografer som har laptop är alltså nästintill tvugna att spendera en stor summa på maskinen? Känns lagom motiverande. ;)
 

j2^

Aktiv medlem
Tycker det här är väldigt intressant.
Så proffesionella fotografer som har laptop är alltså nästintill tvugna att spendera en stor summa på maskinen? Känns lagom motiverande. ;)
Nja... Det är ju egentligen väldigt FÅ som verkligen behöver perfekt färgåtergivning, till de absolut flesta göromål klarar man sig rätt bra med "vilken skrm som helst", men en IPS är ju att föredra på grund av betraktningsvinkeln.

Jag köpte inte min laptop på grund av skärmen, jag valde den för att jag ville ha möjlighet att ha 32GB RAM i den. Däremot valde jag att lägga _ytterligare_ ett par tusen på maskinen när jag insåg att jag KUNDE få en skärm som var "långt-över-medel-för-en-laptop".

Sen kan man ju dessutom se det såhär: Ställ laptopens kostnad i relation till vilken prisklass du har på din övriga utrustning.
 
ANNONS