Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köp av nytt/begagnat kamerahus

Produkter
(logga in för att koppla)

belorios

Medlem
Hejsan allesammans,

Sitter i köptagen av nytt hus och behöver verkligen tips och råd kring detta. Har kollat runder, jämfört, klämt och funderat men känner att jag inte riktigt kommer någon vart i röran. Det finns helt enkelt alldeles för många valmöjligheter!

För att ge lite bakgrundsfakta så ser min utrustning ut såhär idag,

Canon 550D (grymt sliten sak som gått ca 20K exp sedan den köptes när den kom ut på marknaden)

Canon 15-85 ( Ett objektiv jag funderar på att sälja då jag aldrig varit riktigt nöjd med det)

Ett gäng Olympus OM objektiv (bla 50/1.8 50/3.5, Tokina 28/2.8 70-210 SD)

Vivitar Series 1 70-210/3.5 M42
Helios 44M-6 58/2 M42

Samyang 35/1.4 Nikon fattning

Som ni ser har jag en blandad kompott med objektiv för olika fattningar och är inne på att skaffa fler gamla ryska M42or och en ersättare till mitt 15-85. Det två objektiv som oftast sitter monterade på kameran är Samyanget och Heliosen så det är viktigast att det nya huset kan ta emot obketiv med M42 och Nikon fattning.

De kameror jag funderat över är Canon 5D, 5D mkII, 7D och 60D, 1D mkIII, Nikon D700, D7000 och D300s och diverse spegellösa alternativ. Alla har olika för och nackdelar men det som är viktigast för mig är att kameran ska vara lätt att hantera, så stor sökare som möjligt och gärna ha många reglage då jag ofta känner mig begränsad av min 550D när det kommer till dessa.

5D har jag räknat bort då den känns väldigt ålderstigen och 5D mkII känns hyffsat klockren samtidigt som fullformat smått skrämmer mig med sina priser. När det gäller 7D och 60D så känns de som grymma kameror men har samtidigt svårt att motivera dem då min 550D ju är av samma generation, det enda som skiljer är ju i princip bättre af, sökare och hantering.

När det kommer till Nikon så känns både D700 och D7000 väldigt intressanta, dock skrämmer d700, precis som 5D, med sina priser samtidigt som jag är väl medveten om att det är omöjligt att komma billigt undan. D7000 känns som en klockren kamera rent spec mässigt, denna är dock den enda kamera av de jag radat upp som jag ännu inte har hållt i.
När det kommer till Nikon är jag medveten om att jag inte kommer kunna använda mina OM och M42 objektiv med bibehållen fokus till oändlighet, vilket är lite tråkigt men samtidigt kanske ett val jag måste göra för att få ett grymt hus, dessutom kommer jag behålla min 550D så att jag kan använda dem där och OM objektiven på min OM-20.

Detta blev ett matigt inlägg, hoppas ni orkat läsa igenom det och att ni kan komma med lite tips och råd i min jakt.
 

ErlandH

Aktiv medlem
...När det gäller 7D och 60D så känns de som grymma kameror men har samtidigt svårt att motivera dem då min 550D ju är av samma generation, det enda som skiljer är ju i princip bättre af, sökare och hantering...
Nja, det är snarare så att det enda 550D och 7D har gemensamt är att de råkar använda samma sensor.

Om du vill ha "nästa generation" av sensor är det väl bara att vänta några månader. 60D är nästan två år gammal, 7D nästan tre, så det lär inte dröja så väldigt länge innan nya modeller presenteras.
 

belorios

Medlem
Nja, det är snarare så att det enda 550D och 7D har gemensamt är att de råkar använda samma sensor.

Om du vill ha "nästa generation" av sensor är det väl bara att vänta några månader. 60D är nästan två år gammal, 7D nästan tre, så det lär inte dröja så väldigt länge innan nya modeller presenteras.
Mja ljusmättningen är väl också densamma mig veterligen? :)

Det jag menar med att de är ur samma generation är att det känns som att bytar jag till något av de husen får jag inte något nytt i bildkvalité utan det är samma dynamiska omfång, iso prestanda med mera.

Därför har jag tittat lite mot Nikon eftersom de tycks erbjuda detta.

Fick nyss också upp ögonen för Pentax K-5, dock verkar det vara lite sådär med att adaptra objektiv med Nikon fattning på dem.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Mja ljusmättningen är väl också densamma mig veterligen? :)

Det jag menar med att de är ur samma generation är att det känns som att bytar jag till något av de husen får jag inte något nytt i bildkvalité utan det är samma dynamiska omfång, iso prestanda med mera.

Därför har jag tittat lite mot Nikon eftersom de tycks erbjuda detta.

Fick nyss också upp ögonen för Pentax K-5, dock verkar det vara lite sådär med att adaptra objektiv med Nikon fattning på dem.
Varför skulle du vilja adaptera Nikonobjektiv till en K-5? D7000 och K-5 har samma sensor? K-5 har lite bättre prestanda i JPEG vid riktigt höga ISO dock sådan hög ISO att det sällan används. Adapterar du d u icke vädertätade objektiv till K-5 så mister du ju fördelen med vädertätningen.

Har du funderat på att skaffa en D7000 för snabb AF och Nikkor gluggar och t ex en NEX med adapters för resten av MF objektiven där du ändå inte får autofokus om du sätter på en K-5 eller D7000. Du får bibehållen oändlighetsfokus med allt med NEX.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Det jag menar med att de är ur samma generation är att det känns som att bytar jag till något av de husen får jag inte något nytt i bildkvalité utan det är samma dynamiska omfång, iso prestanda med mera.
Om man inte tycker skärpa, rätt exponering osv påverkar bildkvalitén så kanske...
 

belorios

Medlem
grymt sliten sak = 20K exponeringar??? den är ju fan inte inkörd med dom exponeringarna.
Ja om man bara ser till antalet exponeringar så är den ju inte mer än precis inkörd men ser man till huset i övrigt så ser den ut som en pensionär då den både fått prova på att rassla i gruset, bada/duscha och att allmänt bli misshandlad. Låter kameran följa med i de flesta situationer och det har lett till att den är repig och skavd/greppen har lossnat och blivit ditlimmade mm.

Om man inte tycker skärpa, rätt exponering osv påverkar bildkvalitén så kanske...
Visst påverkar de bildkvaliten men skärpemässigt är det ju ändå objektivet som gör störst skillnad, framförallt när man kör mest manuellt. Exponeringsmässigt sätt så tycker jag inte 7D gör särskilt mycket bättre jobb än vad 550D gör, däremot tycker jag det är lättare att rätta till felen snabbt med 7Dn.

Jag anser självklart att 7D och 60D är kliv upp från min nuvarande kamera, frågan är bara om de är ett tillräckligt stort kliv för att motivera kostnaden. Därför jag frågar här för att bli övertygad åt vilket håll jag ska luta mig åt.

Varför skulle du vilja adaptera Nikonobjektiv till en K-5? D7000 och K-5 har samma sensor? K-5 har lite bättre prestanda i JPEG vid riktigt höga ISO dock sådan hög ISO att det sällan används. Adapterar du d u icke vädertätade objektiv till K-5 så mister du ju fördelen med vädertätningen.

Har du funderat på att skaffa en D7000 för snabb AF och Nikkor gluggar och t ex en NEX med adapters för resten av MF objektiven där du ändå inte får autofokus om du sätter på en K-5 eller D7000. Du får bibehållen oändlighetsfokus med allt med NEX.
Anledningen är/var väl att K-5 utan problem tar m42 objektiv och att det ser ut som att den går att få lite billigare jämfört med D7000. Dessutom erbjuder Pentax stabilisering i huset vilket ju är klart positivt. Dock är fortfarande D7000 en grymt lockande kamera.

Jag har faktiskt funderat på något i stil med den kombon men då kommer frågan om man inte likväl kan köpa sig ett ordentligt spegellöst hus med en vettig evf inbyggd? Fast det ser inte ut som att ens de största spegellösa husen har någon vidare ergonomi.

Är det någon annan kamera ni skulle rekomendera eller ska man kanske bita i det sura pengaäpplet och invenstera i fullformat (t ex 5D mkII)?
 

Palletheking

Aktiv medlem
Nikon D700 med 28 1,8 G 50 1,8 G och 85 1,8 G. Kamera begagnat i bra skick, ca 11000 kr. Objektiven, nya ca 13000 kr.
 
ANNONS