Annons

Passar gamla Minolta AF Zoomobjektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

mattias_r

Ny medlem
Hej!
Letade fram min gamla analoga Minolta kamera med sina tiilhörande objektiv:
AF Zoom 35-70 och AF Zoom 70-210.
Är det bara att glömma den gamla tiden eller passar dom på någon
modern digitalkamera idag? Finns det adaptrar o s v...

Tack på förhand!
 

Quisquam

Aktiv medlem
Jag har själv samma objektiv och en adapter för att använda dem på m4/3-kameror. Nog borde det att sätta dem även på andra kameror. Kolla på Ebay.
 

walter-g

Aktiv medlem
Hej!
Letade fram min gamla analoga Minolta kamera med sina tiilhörande objektiv:
AF Zoom 35-70 och AF Zoom 70-210.
Är det bara att glömma den gamla tiden eller passar dom på någon
modern digitalkamera idag? Finns det adaptrar o s v...

Tack på förhand!
Samtliga Sony Alpha modeller, och dom tidiga Minolta Beercan objektiven ger RIKTIGT fina bilder!
 

Benbjo

Medlem
Minolta objektiv

Jag har båda objektiven som jag använder på min Sony a700.
Fungerar utmärkt och 70-210 Beercan är ett av mina favoritobjektiv.
 

screamin-daemon

Aktiv medlem
Som sagt passar Minolta AF på Sony. Det finns dock vissa objektiv som kan ha problem, tex kan Minolta 28-135mm 4~4.5 ha fokuseringsproblem. Även gamla Sigma objektiv kan strula rejält.
 

Quisquam

Aktiv medlem
Jag har själv samma objektiv och en adapter för att använda dem på m4/3-kameror. Nog borde det att sätta dem även på andra kameror. Kolla på Ebay.
Äsch! Såg nu att det var AF-objektiven du frågade om. Du har dock fått bra svar av andra här så det blev ju bra ändå. :)
 

mattias_r

Ny medlem
Tack för alla snabba svar:)

Detta gav mig ett förtoende att börja leta Sony-kamera som passar mina objektiv.
Återigen tack för er tid, den värderas högt hos mig...
 

MattiasBredberg

Aktiv medlem
Detta gav mig ett förtoende att börja leta Sony-kamera som passar mina objektiv.
Återigen tack för er tid, den värderas högt hos mig...
Beroende på vilket 70-210 du har så kan man ju fråga sig om de objektiv du har motiverar val av Sony. Är det inte beercan så är det knappast värda mer än 200 kr/st.
 

mattias_r

Ny medlem
Beroende på vilket 70-210 du har så kan man ju fråga sig om de objektiv du har motiverar val av Sony. Är det inte beercan så är det knappast värda mer än 200 kr/st.
Kan ligga en del i det....man skulle ju vilja använda det man har...
Om jag skulle tänka helt nytt då, vad ska jag satsa på? Är inte så sugen att lägga mer än några tusen totalt...egentligen...
 

MattiasBredberg

Aktiv medlem
Kan ligga en del i det....man skulle ju vilja använda det man har...
Om jag skulle tänka helt nytt då, vad ska jag satsa på? Är inte så sugen att lägga mer än några tusen totalt...egentligen...
Då säger jag: Köp inte nytt, köp begagnat. Objektiv håller 30 år om man sköter dem väl. Priserna halveras oftast på något år. Till Canon/Nikon finns det alltid beganat att få tag i vad man än vill ha. För Sony finns det fortfarande oftast. En del får man bevaka några veckor, sen dyker det upp.
 

freddan_6

Aktiv medlem
Jag har Minolta AF 35-70 f/4 och är ruskigt nöjd med objektivet. Tyvärr är brännvidden inte så bra för APS-C sensor. Bildvinkeln motsvarar vad ett 52,5-105 mm skulle ge på FF.
Jag har även Minolta AF 70-210 f/4 den använder jag mycket och är också mycket nöjd med. Den har väldigt fin bokeh. Om man köper Sony kamerahus och kollar på dyxum.com för resensioner av gamla minoltaobjektiv så kan man hitta riktiga skatter till lågt pris på blocket/tradera/ebay, Ofta är antireflexbehandlingen sämre på de gamla objektiven men kan man leva med det får man riktigt bra objektiv till låg peng. Tröttnar man på ett objektiv kan man ofta sälja det till samma pris igen på samma siter.
Exempel:
Jag köpte först ett Minolta 50/1.7 på ebay för att sen springa på en Minolta 50/1.4 på en loppis, varefter jag sålde Minolta 50/1.7 på tradera för mer än jag gav.

Akta dig bara för "Minolta lensaholic"- en farlig sjukdom som gör att man vill ha alla gamla minoltaobjektiv.

P.s. jag sålde 70-210 f:/4.5-5.6 ganska snabbt då jag fick bakfokus på det objektivet. D.v.s det ställde in skärpan bakom objektet. Jag har Sony SLT-A35 där man inte kan justera för front/bakfokus (på ett enkelt sätt)
 

walter-g

Aktiv medlem
[minoltaobjektiv.

P.s. jag sålde 70-210 f:/4.5-5.6 ganska snabbt då jag fick bakfokus på det objektivet. D.v.s det ställde in skärpan bakom objektet. Jag har Sony SLT-A35 där man inte kan justera för front/bakfokus (på ett enkelt sätt)[/QUOTE]
//
Jag kör gamla Minolta 50mmf1,7 till Sony A37.En perfekt kombination !
 
ANNONS