Annons

Handla objektiv från Ebay

Produkter
(logga in för att koppla)

AntonModlitba

Ny medlem
Har länge varit sugen på Tamrons nya AF SP 24-70/2,8 Di VC. Är student och har lite begränsad ekonomi och försöker därför göra en bra deal. Har kikat efter folk som säljer det begagnat men eftersom det är så pass nytt finns det inte så många annonser på det.

Tänkte då ebay som alternativ och hittade vad som verkar vara en seriös säljare lokaliserad i Kanada (http://www.ebay.com/itm/NEW-TAMRON-24-70mm-f-2-8-Di-VC-USD-FAST-ZOOM-LENS-CANON-A007E-/130972579523?pt=Camera_Lenses&hash=item1e7e92f6c3)

Nypris i butik för detta objektiv ligger på 9000 kr. På ebay säljs det nytt för 899 dollar vilket blir ca 6000 kr. Sen tillkommer säkert frakt på några hundralappar. Har man sedan otur åker man väl på tull och moms vilket gör att man landar på ca 8000 kr vilket fortfarande är 1000 kr billigare än i Sverige. Har man tur och slipper tull och moms blir det ju betydligt billigare.

Förstår att det kan bli krångligt med garanti-ärenden och att det måste skickas tillbaka till ursprungslandet osv. Andra aspekter man ska ta hänsyn till?

Någon som har erfarenhet av ebay-köp och som har åsikter om mina tankegångar?`

Tacksam för alla åsikter...
 

vFrost

Aktiv medlem
Handla från Ebay har gått bra för mig. Du kan ju leta upp på Ebay.co.uk ifall objektivet finns där, alltså ifall det kan skickas från England. Isåfall behöver du inte oroa dig för tull.

Angående garanti så har väl Tamron 5 års garanti när man registrerar objektivet. Bör gälla vare sig det är köpt från Korea, England eller Sverige.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Jag hade absolut inte sparat 1000kr.
Kolla England/Tyskland eller köp det i Sverige för 9.
camera.nl kan vara värt att slänga ett getöga på, ibland bättre ibland sämre priser
 

Iore117

Aktiv medlem
Jag handla nyligen ett Canon 22/2 till Eos M från en försäljare i England, via Ebay.co.uk. Nytt objektiv, från satser som delats. Kostade med frakt hit ca 950 SEK, alltså ca 1000 kr billigare än Sverige. För de pengarna kan jag köpa ett nytt om det skulle gå sönder.

Jag har handlat rätt mycket på Ebay, och leverans etc brukar ju aldrig vara problem. Men det är generellt saker som inte behöver riskera garantirep. Dyrt objektiv skulle jag nog köpa från nån postorderfirma i England/Tyskland, om det blir billigare. USA/Kanada är knöligare.
Det är sällan större paket slinker genom tullen numera (från utanför EU), allt är inte tullpliktigt, men det är ju moms och admavgift så priset stick lätt iväg. Tull är väl sällan mer än 4% på elektronik, så det är inte så mycket. Moms är 25%, och adminavg är 100-250 kr beroende på speditör.
Det verkar som tullen just nu punktmarkerar försändelser från Hongkong... :-(
 

j_s

Aktiv medlem
Angående garanti så har väl Tamron 5 års garanti när man registrerar objektivet. Bör gälla vare sig det är köpt från Korea, England eller Sverige.
Enligt tamron.se så gäller den utökade (5 års-) garantin objektiv inköpta i alla länder inom EU, samt i Andorra, Gibraltar, Island, Norge, Turkiet och Ukraina. Köparen måste också vara bosatt i något av dessa länder.
 

barret

Aktiv medlem
Hittade 190858156851 på ebay som kostar 5850:- inkl frakt från Korea. Skulle du få pröjsa tull och moms hamnar du på max 7500:-.

Jag brukar handla från Honk-Kong bara, men litar lika mycket på koreanerna. Troligen sätter de ett lägre värde om man frågar så det blir mindre avgifter vid import. Gratis returfrakt säger dom med.

Jag handlar i princip alla mina prylar på ebay sedan 10 år och aldrig problem utom en gång när jag fick ett kasst SD-kort från Kina. Men då lärde jag mig att aldrig handla från Kina och att en hundring är inte så sabla mycket ändå....
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Hittade 190858156851 på ebay som kostar 5850:- inkl frakt från Korea. Skulle du få pröjsa tull och moms hamnar du på max 7500:-.

Jag brukar handla från Honk-Kong bara, men litar lika mycket på koreanerna. Troligen sätter de ett lägre värde om man frågar så det blir mindre avgifter vid import. Gratis returfrakt säger dom med.

Jag handlar i princip alla mina prylar på ebay sedan 10 år och aldrig problem utom en gång när jag fick ett kasst SD-kort från Kina. Men då lärde jag mig att aldrig handla från Kina och att en hundring är inte så sabla mycket ändå....
Att köpa från Hong Kong är ett lika stort risktagande som att köpa från Kina. Myyyycket monkey-buisiness i Hong Kong. Bara att handla över disk i Hong Kong kan vara ett risktagande, om man inte vet vad man gör/skall ha för något. Att köpa dyra fotoprodukter från Hong Kong över nätet, är för mig uteslutet iaf.
 

AntonModlitba

Ny medlem
Ok. Konsensus vekar vara att det gäller att hitta ett bra pris inom EU annars är det inte värt det. Har kollat runt lite på priser inom EU men det skiljer inte så mycket mot butikspris. Då känns det lika bra att köpa i butik för att eventuellt få service och hjälp vid reklamation/garantiärenden.

Får väl vänta några månader till och hoppas på att fler annonser dyker upp...

Tack för alla svar!
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Ok. Konsensus vekar vara att det gäller att hitta ett bra pris inom EU annars är det inte värt det. Har kollat runt lite på priser inom EU men det skiljer inte så mycket mot butikspris. Då känns det lika bra att köpa i butik för att eventuellt få service och hjälp vid reklamation/garantiärenden.

Får väl vänta några månader till och hoppas på att fler annonser dyker upp...

Tack för alla svar!
Tycker jag verkar vara ett SYNNERLIGEN gott beslut.
 

barret

Aktiv medlem
Jag utgår från mina egna ganska omfattande erfarenheter av Ebay-köp samt råd från andra vana köoare. Jag har sparat massor med pengar och på 10 år aldrig haft problem med garantier m.m.. Jag handlar inte elektronik från Kina, helst från HK. Vet inte varför, men de är bättre. Överlag är alla stora säljare mycket måna om sina kunder. De vill inte få dåliga betyg. I de fall de fått dåliga betyg beror det oftast på ovana ebayhandlare som sätter dåligt betyg p.g.a. något som inte ligger i säljaren makt som leveranstid o.s.v.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Jag utgår från mina egna ganska omfattande erfarenheter av Ebay-köp samt råd från andra vana köoare. Jag har sparat massor med pengar och på 10 år aldrig haft problem med garantier m.m.. Jag handlar inte elektronik från Kina, helst från HK. Vet inte varför, men de är bättre. Överlag är alla stora säljare mycket måna om sina kunder. De vill inte få dåliga betyg. I de fall de fått dåliga betyg beror det oftast på ovana ebayhandlare som sätter dåligt betyg p.g.a. något som inte ligger i säljaren makt som leveranstid o.s.v.
Problemet (som var för i världen) med att handla från Hong Kong är att man kan inte vara säker på att man får det man betalar för. För att ta ett färskt exempel baserat på egna erfarenheter.

Jag handlade mobilbatterier från ett företag i Kina, på E-bay. Det skulle vara original, men det visade sig inte stämma.

Hur jag vet det ? För det första så laddar dom ut på en halv dag och sedan så gick det med lätthet att gnugga bort färgen som används för att trycka tillverkningsdatum mm.

I jämförelse med det batteriet som låg i förpackningen när jag köpte telefonen för c:a 18 mån sedan ( i Sverige), så håller batteriet minst dubbelt så långt trots att jag använt det sedan telefonen var ny och bläcket som använts för att trycka tillverkningsdatum går inte att gnugga bort med fingrarna, hur hårt du än trycker.

Utifrån detta så kan man dra slutsatsen att de batterier som jag köpte på Ebay inte är original, utan synnerligen lågkvalitativa kopior. Men det syns inte på utsidan, för de ser precis likadana ut. Avslutningsvis så kan jag nämna att säljaren är top-rated på Ebay.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Hej
Ja, då var det en till negativ erfarenhet från Kina....
Inte nog med det, innan jag köpte mitt kamerahus (Nikon D800E) här i Sverige, så sökte jag på nätet efter ett och fick napp från flera olika företag i Kina, som kunde sälja just ett sådant NIKON ORIGINAL för 600 US$. Dom skickade till och med ett officiellt dokumentet (på kinesiska) där det intygades att det var helt i sin ordning. Skulle du köpa ? Jag gjorde det inte iaf, utan det blev från en känd firma i Stockholm, såväl som optiken jag inhandlade. Visst, det kostade, men jag är säker på att det är riktiga grejjor.
 

barret

Aktiv medlem
Falska kameragrejor?

Detta är ju knappast en fråga om vem har rätt och vem har fel. Regeln är att du inte skall handla om du är orolig. Handla precis som hundratusentals andra om du inte är orolig.

Jag har aldrig hört talas om falska kameror och har som sagt efter cirkaa 400 inköp på 10 år på Ebay blivit blåst på ett SD kort för en hundralapp. Inte så oroande för mig.
 
ANNONS