Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

x100s - Ljud?

Produkter
(logga in för att koppla)

Magnus Petersson

Aktiv medlem
Någon som upplever ett lite skrapande ljud vid uppstart av x100s? Det låter även när man trycker ner avtryckaren halvvägs. Det låter som att det kommer från de lameller som man ser dra ihop sig, när man tittar framifrån i objektivet. (när man trycker ner avtryckaren halvägs). Detta ljud låter betydligt mer än själva exponeringen.
 

David F Stop

Aktiv medlem
Hej Magnus

Hej
Min x100s ger av sig minimalt med ljud vid uppstart och med manual focus så låter det väldigt lite med ett halvtryck på avtryckaren.
Mest ljud hörs när EVF aktiveras och inaktiveras. Då viks en svart skärm upp eller ned på framsidan av OVF för att stänga ut ljuset.

Hörs ljudet mer när du har f16 och nästan inget vid f2? I så fall är det säkerligen bländarensrörelse som hörs.

Om det påverkar användandet bör du lämna in den. X100 hade problem med SAB eller sticky aperture blades men din "problem" låter annorlunda till detta.

Hoppas du få en förklaring.
 

Magnus Petersson

Aktiv medlem
Hej David

Tack för ditt svar. Ungefär såhär låter det:
http://m.youtube.com/watch?v=Pn4yrqNzipM


Hej
Min x100s ger av sig minimalt med ljud vid uppstart och med manual focus så låter det väldigt lite med ett halvtryck på avtryckaren.
Mest ljud hörs när EVF aktiveras och inaktiveras. Då viks en svart skärm upp eller ned på framsidan av OVF för att stänga ut ljuset.

Hörs ljudet mer när du har f16 och nästan inget vid f2? I så fall är det säkerligen bländarensrörelse som hörs.

Om det påverkar användandet bör du lämna in den. X100 hade problem med SAB eller sticky aperture blades men din "problem" låter annorlunda till detta.

Hoppas du få en förklaring.
 

Ibis

Aktiv medlem
Sådär har min X100 alltid låtit, även efter byte av objektivdel pga. Stuck Aperture Blades, så jag skulle tro att det är helt normalt även i din X100S fall :)
 

Magnus Petersson

Aktiv medlem
Sådär har min X100 alltid låtit, även efter byte av objektivdel pga. Stuck Aperture Blades, så jag skulle tro att det är helt normalt även i din X100S fall :)


Ok. Jag tycker att jag läst överallt att kameran ska vara så extremt tyst...något jag inte håller med om.I övrigt tycker jag kameran verkar vara en rätt rolig kompaktkamera.
 

Ibis

Aktiv medlem
Ok. Jag tycker att jag läst överallt att kameran ska vara så extremt tyst...något jag inte håller med om.I övrigt tycker jag kameran verkar vara en rätt rolig kompaktkamera.
Har man bara kameran vid sig, ensam i ett tyst rum, så kan man nog uppfatta det ljudet som lite högljutt. Men många gånger när jag faktiskt använt kameran ute bland folk så har jag fått kommentarer på hur tyst den är, ibland märker de inte ens att jag tar kort på dem förrän när jag berättat det själv :) Den är den absolut tystaste kameran, förutom min mobil, som jag har.

Jag tog och spelade in en film på hur min låter, men såklart svårt att fånga ljudnivån på ett vettigt sätt: http://www.youtube.com/watch?v=umtRN-ADVIc
 

Magnus Petersson

Aktiv medlem
Har man bara kameran vid sig, ensam i ett tyst rum, så kan man nog uppfatta det ljudet som lite högljutt. Men många gånger när jag faktiskt använt kameran ute bland folk så har jag fått kommentarer på hur tyst den är, ibland märker de inte ens att jag tar kort på dem förrän när jag berättat det själv :) Den är den absolut tystaste kameran, förutom min mobil, som jag har.

Jag tog och spelade in en film på hur min låter, men såklart svårt att fånga ljudnivån på ett vettigt sätt: http://www.youtube.com/watch?v=umtRN-ADVIc

Jag kommer nog mest att ligga runt f5,6 och inte f16, och då blir ljudet inte lika "långvarigt". Tack för din film.
Här kan man också uppleva hur kameran låter i ett tyst rum:
http://m.youtube.com/watch?v=kqd0nB6_soM

Om det är någon som har erfarenhet av att kameran är tystare än så...
 
ANNONS