Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota samma ställe under ett år

Produkter
(logga in för att koppla)

MattisBodin

Aktiv medlem
Hej!


Har tänkt göra ett fotoprojekt där jag kommer fota av samma ställe en gång i veckan under minst ett år.
Sen ska jag bla göra en timelapse liknande video med alla fotona.
Har även tänkt ladda upp bilderna eftersom jag tar dom på en hemsida.
Men jag vet inte riktigt hur jag ska få alla bilder ur samma vinkel osv varenda gång.
Hade tänkt gjuta fast antingen en stålstång med snabbfäste uppepå (förslag på vilken? märke?) eller en billig tripod/monopod men är även öppen för andra förslag. Hade också tänkt ha snabbplattan fäst på ett batterigrepp som jag bara har på vid fototilfället, så jag inte stöter i den när jag fotar annat.
Kameran i fråga är en 7D med 17-55 2.8, 50 1.8 och 70-200 4.0.


Tack på förhand


Mattis
 

vFrost

Aktiv medlem
Hej!


Har tänkt göra ett fotoprojekt där jag kommer fota av samma ställe en gång i veckan under minst ett år.
Sen ska jag bla göra en timelapse liknande video med alla fotona.
Har även tänkt ladda upp bilderna eftersom jag tar dom på en hemsida.
Men jag vet inte riktigt hur jag ska få alla bilder ur samma vinkel osv varenda gång.
Hade tänkt gjuta fast antingen en stålstång med snabbfäste uppepå (förslag på vilken? märke?) eller en billig tripod/monopod men är även öppen för andra förslag. Hade också tänkt ha snabbplattan fäst på ett batterigrepp som jag bara har på vid fototilfället, så jag inte stöter i den när jag fotar annat.
Kameran i fråga är en 7D med 17-55 2.8, 50 1.8 och 70-200 4.0.


Tack på förhand


Mattis
Är det på din tomt eller en allmän plats? Sålänge du fotar från samma höjd och åt samma håll så brukar det inte spela så stor roll ifall kameran är en cm fram eller bak. Man kan åtgärda sånt i redigeringen sen genom att beskära olika mycket.

Finns det något träd i närheten så kan du ju hamra fast en liten spik där så du vet var ifrån du ska fota och sen kan du luta kameran mot trädet när du tar bilden.
 

Oquist

Avslutat medlemskap
En vagga där du enkelt kan lägga kameran, med en styrpinne som går in i stativfästet på kameran. Styrpinnen får vara utan gänga.



Blir det enkelt att placera kameran så kommer det bli lättsammare att ta "likadant" kort 52ggr eller fler gånger.





Sent from my RM-821_eu_sweden_235 using Tapatalk
 

MattisBodin

Aktiv medlem
En vagga där du enkelt kan lägga kameran, med en styrpinne som går in i stativfästet på kameran. Styrpinnen får vara utan gänga.



Blir det enkelt att placera kameran så kommer det bli lättsammare att ta "likadant" kort 52ggr eller fler gånger.





Sent from my RM-821_eu_sweden_235 using Tapatalk


Tack för tipset!
 

MattisBodin

Aktiv medlem
Är det på din tomt eller en allmän plats? Sålänge du fotar från samma höjd och åt samma håll så brukar det inte spela så stor roll ifall kameran är en cm fram eller bak. Man kan åtgärda sånt i redigeringen sen genom att beskära olika mycket.

Finns det något träd i närheten så kan du ju hamra fast en liten spik där så du vet var ifrån du ska fota och sen kan du luta kameran mot trädet när du tar bilden.

Det är på min tomt, spik och någon hållare skulle nog funka ganska bra 😃
 

Falumas

Aktiv medlem
Det är på min tomt, spik och någon hållare skulle nog funka ganska bra 😃
Jag hade övervägt att offra min förra mobil ett år, dom flesta duger bra för Timelapsekvalitet. Tejpa fast den på ett fönster (se till att använda svart tejp och att tejpen sluter tätt om mobilen runt omkring) ordentligt och kör igång en timelapse app. Så får du gå dit med en laptop och tanka ur bilderna då och då eller hitta en app som skickar bilderna via WLAN någonstans.

/Karl
 
ANNONS