Annons

Söker kontaktlös blixtskoadapter till Sony/Minolta

Produkter
(logga in för att koppla)

Dennis_foto

Aktiv medlem
Jag letar efter en blixtskoadapter som går från en standard gammaldags blixtsko till den speciella skon som infördes av Minolta och användes av Sony fram till a99.
Med andra ord en sådan här fast tvärtom: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=6976

Jag har en adapter som är kontaktlös på standardsidan, men den har uttag för blixtkabel och kontakter på minoltasidan. Denna adapter har jag provat att sätta på ett blixtstativ för att kunna montera min sonyblixt. Problemet är att blixten märker att kontakterna finns där, och då går den automatiskt ur läget för att bli styrd trådlöst till att istället tro att den sitter på en kamera. Och jag vill styra blixten trådlöst med det utmärkta protokollet Minolta hittade på.

Ett klunkigt alternativ är att först sätta dit en adapter från blixtsko till kameragänga och sedan skruva dit en fot för blixten. Men det vore betydligt smidigare med en liten direkt adapter.

Någon som vet var en sådan kan finnas? Helst i Sverige.
 

Michael Johansson

Aktiv medlem
Kan det vara något som denna (från Kina tyvärr): http://www.ebay.co.uk/itm/Hot-Shoe-Mount-Adapter-for-Sony-Minolta-5600-5400-3600-HSD-Flash-Bracket-Holder-/121141754580?pt=UK_Photography_Flash_Adapters&hash=item1c349c7ad4

I så fall finns det också bordsstativ för dessa blixtar som inte har några kontaktdon, bara hållare för blixten. Dessa stativ kan också användas för att skruva fast på ett stativ (om än något klumpigt). Från Minoltatiden heter de MS-1 och MS-2. Motsvarande finns också till Sony blixtar. De följde med i köpet av blixtar.
 

Michael Johansson

Aktiv medlem

Dennis_foto

Aktiv medlem
Tack för det tipset Michael.
Jag blir dock lite förvirrad. Om fördjupningen du skriver om är den fördjupning som jag tror så är det inte något som berättar något för en strömbrytare i blixten. Det är en fördjupning som en klack i blixtens sko går ner i och säkrar att blixten sitter på plats, denna klack lyfter man upp genom att trycka in knappen på blixten när man ska ta av blixten från kameran/blixtfoten.

Om man trycker in stiften eller klacken på blixten så reagerar den inte med att tro att den sitter monterad på en kamera.
Den kinesiska adaptern du länkade till ser intressant ut. Jag skulle tro att det genomförda hålet för stativgängan kan fungerar som hål för säkringsklacken, att det sitter mitt på adaptern gör att blixten kan skjutas in från båda hållen.
Aluminium är en dålig strömledare, förhoppningsvis tillräckligt dålig för att blixten inte ska få för sig att den sitter monterad på en kamera, som den gör när den sitter på den adapter jag har nu.
 

wilper

Aktiv medlem
Du kan inte bara isolera lite?

Jag sätter blixten i tillbehörsskon på min Yashica C, och klämmer en bit av plastförpackningen från en chokladkaka mellan sko och blixt för att isolera dem elektriskt.

Kanske inte high tech, men det funkar.
 

Dennis_foto

Aktiv medlem
Du kan inte bara isolera lite?

Jag sätter blixten i tillbehörsskon på min Yashica C, och klämmer en bit av plastförpackningen från en chokladkaka mellan sko och blixt för att isolera dem elektriskt.

Kanske inte high tech, men det funkar.
Innan jag skapade tråden hade jag provat att klippa till en bit eltejp och tejpade dit den över kontaktpunkterna på adaptern, men det hjälpte inte.
Fast chokladkakeplast kanske isolerar bättre, ska testa det...
 

Michael Johansson

Aktiv medlem
Du har inte tittat tillräckligt noga på blixtens fot. Den kontakt (strömbrytare) som jag skriver om ligger ute i kanten under den ena flänsen som skapar spåret som kamerans blixtfot glider in i.

Du ser den lilla klacken, inringad i gult, som påverkar en liten micribrytare i blixtens fot. Det är alltså inte den hake i fotens mitt som låser fast blixten när den är monterad.

På kameran saknas uttaget, här inringat i rött, vilket gör att blixtens lilla klack trycks in och blixten förstår att den sitter på en kamera.

På en blixtanslutning för sladdanvändning finns den lilla urgröpningen, här inringad i grönt, som gör att blixtens kontakt inte trycks in och blixten förstår då att den inte sitter på en kamera. Sak samma om blicten bara ligger löst.

(Tyvärr vet jag inte hur jag lägger in bilder inne i texten så att de hamnat på sina rätta platser men färgringarna hjälper kanske.)
 

Bilagor

Dennis_foto

Aktiv medlem
Aha!
Stort tack för den förklaringen, Michael!

Kikade lite närmare på blixtens fot nu, och den där väl undangömda brytaren har jag aldrig lagt märke till tidigare. Minsann, här lärde man sig något nytt.

Min adapter är väldigt lik den du har på bilden med den gröna ringen, men tyvärr saknas den där urgröpningen. Funderar nu på hur jag lämpligen ska skapa en sådan... kanske dags att leta reda på Dremmel-kopian från Clas Ohlson som finns någonstans i verktygssamlingen :)
 

Dennis_foto

Aktiv medlem
I går kväll plockade jag fram Dremmel-kopian från Cotech och fräste ut en liten grop i min blixtskoadapter. Det gick riktigt smidigt och nu tror inte blixten längre att den sitter på en kamera när den har monterats på blixtskoadaptern.
Så nu stannar blixten kvar i läget att bli trådlöst styrd av kamerans inbyggda blixt.

Varmt tack för hjälpen i denna tråd. Hoppas att det kan vara till nytta för andra som råkar ut för samma problem.
 
ANNONS