Annons

Canon 7D Mark II

apersson850

Aktiv medlem
Tyckte först bilden visade något som såg exakt ut som en 7D med ditklistrad "Mark II", men sen såg jag att det finns faktiskt en extra bula på sökarhuset. Ska väl vara GPS-antenn i så fall. Så det kan ju tänkas vara en korrekt bild.

Specifikationen ser ju trevlig ut för att vara en APS-C. Främst max ISO som är sämre än fullformatarna, annars hade inte en kamera i 1D-serien behövt skämmas för de egenskaperna.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Även pixelstorleken avgör. så antal pixlar har avgörande faktor det också.
Det beror naturligtvis vad man avser och hur man använder bilderna. För den som kollar på alla sina bilder i 100 procents visning i Photoshop så blir det skillnad eftersom förstoringsgraden då skiljer beroende på pixelmängd. Du tittar på en mindre yta med fler pixlar. För den som skriver ut sina bilder i en viss storlek så gör det ingen skillnad för bruset.

Jämför Nikon D7000 och D800 på DxO. Trots samma pixelstorlek och samma sensorteknologi har D800 lägre brus och större tonomfång. Skillnaden förklaras i olika sensorstorlek.

Den här artikeln förklarar saken mer ingående.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Nu finns specar och bild på den på canon rumors mm. Mycket verkar väldigt bra - t ex AF och bps. Huset ser dock litet ut och om intrycket stämmer blir ergonomin inte lika bra med längre och tyngre tele - men det får vi se.

Vad som däremot är mycket mer bekymmersamt är sensorn. Av allt att dömma samma som i 70D. Jag, och säkert många andra stillbildsfotografer, hade hoppats att den sega lanseringen av nya kameror i de övre segmenten hos Canon berodde på att Canon höll på att fasa in en mycket bättre sensorteknik med bättre DR ffa, men vid första anblick av sensorn förefaller det inte vara så. Just avancerade kameror under proffsklassen har varit då Canon inför ny teknik för att undvika barnsjukdomar i proffshusen. Detta kan båda illa för vart Canon är på väg med sina kameror gällande oss stillbildsfotografer. Givetvis är det bara trovärdiga rykten hitintills, och ingen har testat kameran ännu - men ändå.
 

SINGO

Aktiv medlem
Nu finns specar och bild på den på canon rumors mm. Mycket verkar väldigt bra - t ex AF och bps. Huset ser dock litet ut och om intrycket stämmer blir ergonomin inte lika bra med längre och tyngre tele - men det får vi se.

Vad som däremot är mycket mer bekymmersamt är sensorn. Av allt att dömma samma som i 70D. Jag, och säkert många andra stillbildsfotografer, hade hoppats att den sega lanseringen av nya kameror i de övre segmenten hos Canon berodde på att Canon höll på att fasa in en mycket bättre sensorteknik med bättre DR ffa, men vid första anblick av sensorn förefaller det inte vara så. Just avancerade kameror under proffsklassen har varit då Canon inför ny teknik för att undvika barnsjukdomar i proffshusen. Detta kan båda illa för vart Canon är på väg med sina kameror gällande oss stillbildsfotografer. Givetvis är det bara trovärdiga rykten hitintills, och ingen har testat kameran ännu - men ändå.
Jag har svårt att tro att det är samma sensor som i 70D. Så illa har dom nog det inte på Canon. Att det är samma antal pixlar är möjligtvis för att dom har samma grund men med gissningsvis andra microlinser och annan utläsning. Kanske tom något nytt.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Canon DIGIC 5+ i 70 D och Canon DIGIC 6 i 7D Mkii och tom dubbla om jag fattat det rätt. Men frågan hur mycket lägre brus det blir, förmodligen liite bättre.

Vad ligger priset runt 10k, såldes inte Canon 6D för runt 12k i somras som någon slags specialdeal.
 

StaffanW

Aktiv medlem
Jättekul att man stannar på 20mp, då får man en perfekt kombination av upplösning OCH brus!
Tror fågelfotograferna gärna hade haft högre upplösning. Fast dom blir nog glada att få AF vid f8.

Känns som dom satsar lite på videosidan med hörlursuttag, Servo AF för video och 60fps i full HD.

Är det inte konstigt att den inte har inbyggd WiFi?
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Jag har svårt att tro att det är samma sensor som i 70D. Så illa har dom nog det inte på Canon. Att det är samma antal pixlar är möjligtvis för att dom har samma grund men med gissningsvis andra microlinser och annan utläsning. Kanske tom något nytt.
Canon behöver en helt och fullständigt ny sensor - ett generationsskifte för att matcha konkurrenterna för stillbilder. Att en sådan radikalt ny sensor skulle läggas på exakt samma antal mp som 70D ser inte jag som sannolikt. Den kunde ha haft liknande antal mp javisst, men exakt samma? Detta är dock bara mina första intryck, givetvis får tester avgöra och givetvis i råformat.
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Det kan ju fortfarande vara "samma" sensor i den meningen att dom har samma sensorbas. Om så är fallet har Canon sannolikt putsat och förbättrat designen samt jobbat på filtrerna framför sensorn.

En liknande jämförelse är ju 1Ds Mark III och 5D Mark 2 som på pappret ser ut att ha identisk sensor men ändå uppträder dom olika eftersom de bland annat har olika filter och bildprocessorer. Den förstnämnda är mer färgsäker och hantererar skuggor bättre medans den senare är optimerad för högre ISO. Sen har det iofs alltid varit delade meningar om det verkligen är samma sensor. Men antalet pixlar är spot-on identiskt.

Oavsett så lär 7D2 vara en förbättring och skuggorna renare. Canon ÄR på väg här... 1DX är ett exempel.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Vad ska man med dessa två funktioner till? Totalt onödiga i min värld.
Kunder är inte en homogen grupp. En stor del av kunderna är dock aktiva på sociala medier och kan vilja dela med sig av sina bilder på facbook, instagram med flera. Jag använder ett Eye-fi-kort i 5D Mark III av denna anledning.
 

Iore117

Aktiv medlem
Vad ska man med dessa två funktioner till? Totalt onödiga i min värld.
Attrahera en stor potentiell kundkrets!
(Men så finns de ju de som ännu har telefon med knappar. Du?)

Läs gärna om argumenten om Nikon D750 idag på Fototosidans nyhet om wifi (Nikon har uppbarligen koll på att vi har 2014 i år).

Men, stor kundkrets, flera kunder, efterfrågad produkt, potentiellt flera bra objektiv och tillbehör efterfrågas om en produkt säljer bra.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Det kan ju fortfarande vara "samma" sensor i den meningen att dom har samma sensorbas. Om så är fallet har Canon sannolikt putsat och förbättrat designen samt jobbat på filtrerna framför sensorn.

En liknande jämförelse är ju 1Ds Mark III och 5D Mark 2 som på pappret ser ut att ha identisk sensor men ändå uppträder dom olika eftersom de bland annat har olika filter och bildprocessorer. Den förstnämnda är mer färgsäker och hantererar skuggor bättre medans den senare är optimerad för högre ISO. Sen har det iofs alltid varit delade meningar om det verkligen är samma sensor. Men antalet pixlar är spot-on identiskt.

Oavsett så lär 7D2 vara en förbättring och skuggorna renare. Canon ÄR på väg här... 1DX är ett exempel.
Canon har länge gjort kameror med bra hantering av brus i mellantoner på höga ISO. Problemet ligger i lågdager där det är svårt att lyfta skuggorna. Har hittad flera jämförelser av Canon 5DIII och Nikon D800 t ex som visar detta.

Vad gäller 5DII och 1DsIII så tycker jag på bilder inte att skillnaderna var så slående i råformat demellan som om att skillnaden kanske berodde mer på brusreducering innan råformatsfilen bildades med aningen mer detaljrikedom i 1DsIII men mer synligt brus.

Tyvärr på lägre ISO och i lågdager har Canon halkat efter och jag skulle bli positivt överraskad om den här sensorn är så radikalt "ny" att den är ett paradigmskifte för Canon. Jag tror, men vet inte, att det är en putsad sensor från 70D och inte en "ny" d v s fullständigt ny sensor som jag förstått behövs för att helt kunna komma ikapp konkurrenterna (finns de med mer utförlig kunskap om detta på FS som hävdar att Canons sensorgrund i sig är förlegad och ny teknik behövs med mycket stora investeringar). Detta inte sagt att det i så fall skulle vara en dålig sensor för det kameran sannolikt excellerar på - högISO sport och djurfoto - det finns ingen direkt motsvarighet även om Sony och Pentax på senare tid ansträngt sig mycket på bra AF i cropkameror.

Jag har förstått från många diskussioner här att många trott att efterföljaren till 7D dröjt då man velat utrusta den med en helt ny sensorgeneration. Detta tycks nu inte vara fallet. För att undvika direktkonkurrens kring DR har man valt att gå på videospecar istället är min tolkning.
 

Malmöpågen

Aktiv medlem
Attrahera en stor potentiell kundkrets!
(Men så finns de ju de som ännu har telefon med knappar. Du?)

Läs gärna om argumenten om Nikon D750 idag på Fototosidans nyhet om wifi (Nikon har uppbarligen koll på att vi har 2014 i år).

Men, stor kundkrets, flera kunder, efterfrågad produkt, potentiellt flera bra objektiv och tillbehör efterfrågas om en produkt säljer bra.
Bara för att tekniken finns så innebär inte det att det är rätt att den ska implementeras. Jag anser dessa funktioner så totalt onödiga, bättre att inte implementera dem och hålla kostnaderna för produkten nere. Att det skulle vara en dealbreaker för många potentiella kunder tror jag inte ett skvatt på.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Canon har länge gjort kameror med bra hantering av brus i mellantoner på höga ISO. Problemet ligger i lågdager där det är svårt att lyfta skuggorna. Har hittad flera jämförelser av Canon 5DIII och Nikon D800 t ex som visar detta.
Det stämmer och det snackas en hel om det på forum. Men det verkar inte ha påverkat försäljningen i någon större utsträckning. Både 6D och 5D Mark III säljer bra.

Vad gäller 5DII och 1DsIII så tycker jag på bilder inte att skillnaderna var så slående i råformat demellan som om att skillnaden kanske berodde mer på brusreducering innan råformatsfilen bildades med aningen mer detaljrikedom i 1DsIII men mer synligt brus.
Det finns fler skillnader. 5D Mark II led svårt av bandning i lågdagrarna. Canon verkade ha finjusterat 1Ds Mark III. Det ska också sägas att Canons såg 5D och 5D Mark II som konsumentkameror. 5D Mark III är däremot den yrkeskamera. 5D Mark II var en yrkeskamera i praktiken, men inte konstruerad som en.

Numer är det ännu större fokus på bildkvalitet och Canon putsar lite på bildkvaliteten för varje modell. 6D är en aning bättre än 1D X och 5D Mark III när det gäller brus eftersom den är nyare.
 
ANNONS