Annons

Behöver köpråd: min första systemkamera (som ska uppfylla specifika krav)

Produkter
(logga in för att koppla)

buster2

Ny medlem
Hej,

Efter att ha läst på detta forum till och från under en lång period har jag nu bestämt mig för att bli medlem, då jag behöver lite hjälp angående köp av systemkamera. Så här står det till:

Jag är ute efter att köpa min första systemkamera. Prisnivå som jag vill ligga inom är max 4500 kr.

Jag vet att prisnivån inte är väldigt mycket, men jag kräver inte så mycket av en kamera varför jag tror att 4500 kr räcker till mitt ändamål. (Hittills har kompaktkameror varit adekvata, men nu behöver jag aningen mer inställningsmöjligheter.)

Kameran vill jag kunna använda främst till produktfotografering, och även ibland för att ta familje- och semesterfoton (dock ej krävande foton utan mest ha ett alternativ till mobilkameran). Hittills har jag tagit produktfoton med en långzoomkompaktkamera (Sony DSC-H20), vilket har funkat bättre än bra för mig. Bildkvaliten är helt tillfredsställande. Men efter att ha använt en väns NIkon D7100 under en produktfotograferingssession har jag insett att jag skulle ha stor nytta av en systemkamera (speciellt pga möjligheten till tethering och att redigera i RAW-format direkt). Detta främst för att slippa behöva lägga ned så mycket tid på efterbehandling som nu.

Eftersom det är väldigt viktigt för mig att ha produktfoton som återger nästintill exakt rätt färg på produkten (vilket har varit nästan omöjligt med en kompaktkamera, varför jag alltid har fått efterbehandla bilder kraftigt i Photoshop), har jag insett att mitt arbete skulle gå mycket smidigare om jag hade en systemkamera där man kan göra många fler inställningar än på en digitalkamera.

Det produkter jag ämnar fotografera är dels väskor och skor, dels mindre smycken, inklusive klockor. Eftersom det är frågan om mekaniska klockor där jag vill kunna ta extrema närbilder vill jag köpa ett makroobjektiv. Dock behövs detta inte omedelbart varför makroobjektivet inte ingår i dagens budget.

De kameror jag främst har kikat på är Nikon D3000-serien och Nikon D5000-serien. Egentligen vill jag ha en D5300, men min studentkassa tvingar mig ställa frågan om huruvida en D5300 verkligen behövs, och om en billigare variant, exempelvis D5100 eller D3200 skulle kunna uppfylla mina krav. Jag utesluter andra märken då de flesta av mina vänner har en Nikon-kamera varför jag vill kunna låna olika objektiv av dem.

Dessa kameror har jag kikat främst på:

Nikon D3200
Nikon D3300
Nikon D5100
Nikon D5200

Jag vill alltså kunna fota produkter, och jag vill kunna använda kameran som kravlös fritidskamera (kommer använda mobilen 95 % av gångerna och kameran 5 %). Men jag vill inte behöva betala mer än vad jag behöver för att uppnå mitt syfte. Dock vill jag nödvändigtvis inte köpa den enklaste nybörjarkameran eftersom jag kan en del om foto och gärna vill ha större inställningsmöjligheter.

Nu till frågorna:

- Vilken av dessa ovanstående kameror ska jag välja? Om jag nu skulle öppna möjligheten för andra märken, vilken annan kamera än dessa ovan skulle kunna passa mig?
- Är standardobjektivet som följer med dessa kameror adekvat för produktfotografering av väskor och skor (alltså ej makrofoton)? Eller ska jag köpa endast kamerahus och sedan köpa ett objektiv för produktfoton separat?

Det jag lutar åt är antingen en D3300 med standardobjektiv eller D5200 med standardobjektiv. Sedan kommer jag köpa ett makroobjektiv i framtiden (som kostar ca 2000-3000 kr) för fotografering av klockor. Men skulle en D5100 räcka kanske?

Jag uppskattar all hjälp jag kan få från er, kunniga forumvänner!

Tack på förhand.
 

ErlandH

Aktiv medlem
För de ändamål som du nämner är det nog en stor fördel om kameran har rörlig display. I övrigt tror jag att alla de modeller du listar duger gott.
 

eskil23

Aktiv medlem
Jag tror också att de modeller du räknar upp duger utmärkt. Även standardobjektiven funkar bra för det du har tänkt. För produktfotografering tror jag att du behöver lägga lite pengar på bra ljussättning också, inte bara på själva kameran.
 

horvendile

Aktiv medlem
Ska bilderna vara för webben håller jag med föregående talare. Ska du göra större printar eller på annat sätt har riktigt höga detaljkrav på bilderna kan det vara värt att satsa på en kamera med 24 megapixelsensor, dvs vilken som helst utom D5100. För väskor och skor kan det nog kvitta, men just för små smycken skulle det kunna bli relevant.

Men... det kan också vara overkill. Jag har inte kollat aktuella priser, men ska du inte göra jättebilder på pyttesmå smyckesdetaljer misstänker jag att D5100 är en bra deal.

Dock: kan man köra dessa kameror i tethering? Jag har inte koll på det.

Standardobjektivet, som jag antar är 18-55/3,5-5,6 VR, tror jag är helt okej för det här ändamålet, ända tills du behöver ett makro. Du bör säkert blända ned det lite, men med stativ och produktfoto är ju inte det något problem.
 

frwe

Aktiv medlem
Jag vill vända på resonemanget litet. För det första finns det utmärkta kompaktkameror som fotar i Raw-format och med lika många inställningsmöjligheter som en systemkamera. Fördelar med en kompakt finns det flera, en uppenbar är att den mindre sensorn ger större skärpedjup vid samma bländare vilket är en uppenbar fördel vid produktfoto. En annan är att på de allra flesta är det en närgräns på någon centimeter, alltså slipper man ett speciellt makroobjektiv. De flesta kompakter ger en bildkvalitet som duger till det allra mesta. Det här med att det inte skulle gå att göra stora bilder från kompakter vill jag också säga emot. Jag har sålt en bild, utskriven i 1x1,5 meter från en 12 megapixel sensor. Står man riktigt nära så ser man skillnad med från ett normalt betraktningsavstånd så är det inga problem.

Mitt råd är alltså en kvalitetskompakt. Den stora nackdelen med kompaktkameror är att de tar en stund att aktivera, alltså kan det vara försent att få igång den när något snabbt dyker upp.

Jag har alltså själv erfarenhet av både vanliga kompakter, kvalitetskompakter och systemkameror.

/Frode
 

R00S

Aktiv medlem
Ta en titt på pentax q. Jag undrar om inte den kan vara helt rätt val för det du beskriver.
 

buster2

Ny medlem
Tack för svaren!

För produktfotografering tror jag att du behöver lägga lite pengar på bra ljussättning också, inte bara på själva kameran.
Japp - ljussättning har jag koll på. Har redan använt ett system där som passar mig. Det är bland annat tack vare ljussättningen som min kompaktkamera har varit adekvat hittills.

Ska bilderna vara för webben håller jag med föregående talare. Ska du göra större printar eller på annat sätt har riktigt höga detaljkrav på bilderna kan det vara värt att satsa på en kamera med 24 megapixelsensor, dvs vilken som helst utom D5100. För väskor och skor kan det nog kvitta, men just för små smycken skulle det kunna bli relevant.

Men... det kan också vara overkill. Jag har inte kollat aktuella priser, men ska du inte göra jättebilder på pyttesmå smyckesdetaljer misstänker jag att D5100 är en bra deal.
Det blir endast bilder för webben. De kommer vara relativt små (max 1000x750 pixlar), och om jag använder bilderna till print blir det endast små format (exempelvis till broschyrer och visitkort).

Jag vill vända på resonemanget litet. För det första finns det utmärkta kompaktkameror som fotar i Raw-format och med lika många inställningsmöjligheter som en systemkamera. Fördelar med en kompakt finns det flera, en uppenbar är att den mindre sensorn ger större skärpedjup vid samma bländare vilket är en uppenbar fördel vid produktfoto. En annan är att på de allra flesta är det en närgräns på någon centimeter, alltså slipper man ett speciellt makroobjektiv. De flesta kompakter ger en bildkvalitet som duger till det allra mesta. Det här med att det inte skulle gå att göra stora bilder från kompakter vill jag också säga emot. Jag har sålt en bild, utskriven i 1x1,5 meter från en 12 megapixel sensor. Står man riktigt nära så ser man skillnad med från ett normalt betraktningsavstånd så är det inga problem.

Mitt råd är alltså en kvalitetskompakt. Den stora nackdelen med kompaktkameror är att de tar en stund att aktivera, alltså kan det vara försent att få igång den när något snabbt dyker upp.

Jag har alltså själv erfarenhet av både vanliga kompakter, kvalitetskompakter och systemkameror.

/Frode
Tack för tipset. Men med tanke på att jag har jobbat med en kompaktkamera ett tag nu så känner jag att om jag ska uppgradera så får jag uppgradera till en systemkamera. Detta främst för att kunna köpa till objektiv till olika ändamål. Sedan ligger väl kvalitetskompaktkameror prismässigt på en rätt hög nivå, eller? Kan du ge mig ett par exempel på kvalitetskompakter som jag skulle kunna kolla upp?


Ta en titt på pentax q. Jag undrar om inte den kan vara helt rätt val för det du beskriver.
Tack för tipset. Har kollat upp denna kamera och den verkar vara rätt intressant. Dock är jag lite orolig över priset. Den är ju väldigt billig. Känns som att den inte kan erbjuda så bra foton?


Just nu står valet mellan en D5100 och en D5200. Självklart ska jag ha stativ till, och microobjektiv blir det inom ett par månader. Men hur står sig en Canon i förhållande till D5200?
 

Johan_Lindgren

Aktiv medlem
Tack för tipset. Har kollat upp denna kamera och den verkar vara rätt intressant. Dock är jag lite orolig över priset. Den är ju väldigt billig. Känns som att den inte kan erbjuda så bra foton?
Tro mig allt du tycks kräva klarar en pentax q/q10/q7 med rejäl galans. Superzoomkameror och mobiler har jag inget till övers för, men den här har mycket trevliga gluggar som är extremt högupplösta och ger en mycket trevlig bildkvalitet!

Jag har en Q10 som komplement främst för timelapsevideor vilket den gör superbt och minst lika bra som min Nikon D600.
Om du sysslar med produktfotografering så vågar jag påstå att du vill ha ett långt skärpedjup i dina bilder, vilket denna lilla kamera ger iom en liten sensor utan att blända ner knappt alls till skillnad från en APS-baserad kamera som du tittat på hittills.

I övrigt har kameran stöd för extern blixt, alla manuella inställningar du kan tänka dig, utbytbar optik, och mängder med bilder innan batteriet tar slut. Att den är så billig/liten som den är är bara att tacka och ta emot :)

Dess nackdelar skulle jag påstå är höga iso-egenskaper, men om du produktfotograferar så finns det sällan anledning till att använda annat än bas-iso.
 

peranders

Aktiv medlem
En Canon G9-G16 kommer du väldigt långt med. Du kan ställa in det mesta och de har RAW format. Jag har en G9 till salu om intresse finns. Med dessa kameror fixar du 7 cm breda objekt på lång brännvidd (=hyfsat makro) och med kortare brännvidd kan du ta på 1 cm håll eller fast det kanske inte är så användbart.
 
ANNONS