Annons

Råd för Tamron AF SP 70-200/2,8 Di IF Macro

Produkter
(logga in för att koppla)

PoorCadaver

Aktiv medlem
Hej!

Funderar på ett telezoom till Nikon D7100 och kollar på Tamron AF SP 70-200/2,8 Di IF Macro för 5500 kr nytt.

Objektivet verkar väldigt omtyckt och jag värdesätter den höga, fasta ljusstyrkan men undrar om man kommer sakna bildstabiliseringen? Om man kollar på Nikons motsvarighet AF-S VR 70-300/4,5-5,6 G IF-ED så har den VR men ljuskänsligheten är inte lika bra.

Hur ska man tänka? Behöver man VR på 200mm när man fotar? Eller kommer det inte märkas så mycket? Jag kan tänka mig att det är viktigare om man filmar?

Jag behöver egentligen inte mer än 200mm brännvidd så det selar ingen roll för mig.
 

Worley

Avslutat medlemskap
Det är ett optiskt fint objektiv, men relativt stort och tungt. I många situationen kan det bli svårt att handhålla för skarpa bilder. Om du fotar mycket i dagsljus med möjlighet att ta stöd behöver du nog inte tveka. Om du fotar i mer krävande situationer kommer du nog inte tycka att objektivet är så användbart.

Ytterligare en faktor är att autofokus är långsam och jagar lite. I kombination med att det är svårt att hålla objektivet stadigt i vissa lägen, kan detta vara frustrerande.

Jag har testat objektivet på Sony a77m2 som ändå har sensorstabilisering, men långsam af gjorde att jag stod över.
 
Senast ändrad:

anders.bengtsson.509

Aktiv medlem
Hej!

Funderar på ett telezoom till Nikon D7100 och kollar på Tamron AF SP 70-200/2,8 Di IF Macro för 5500 kr nytt.

Objektivet verkar väldigt omtyckt och jag värdesätter den höga, fasta ljusstyrkan men undrar om man kommer sakna bildstabiliseringen? Om man kollar på Nikons motsvarighet AF-S VR 70-300/4,5-5,6 G IF-ED så har den VR men ljuskänsligheten är inte lika bra.

Hur ska man tänka? Behöver man VR på 200mm när man fotar? Eller kommer det inte märkas så mycket? Jag kan tänka mig att det är viktigare om man filmar?

Jag behöver egentligen inte mer än 200mm brännvidd så det selar ingen roll för mig.
Jag tycker det viktigaste är att autofokus sitter och vad jag kommer ihåg har det väl varit lite si och så med det för Tamrons version av 70-200mm?
 
ANNONS