Annons

Negativscanning vs Scanner

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag sköter en föreningen hemsida och på historik delen av sidan tänkte jag lägga upp en massa gamla lagbilder från starten 1906 tills nu. Vissa bilder finns som kort och vissa finns som negativ. Har scannat in en del bilder med min multifunktionsskrivare men kvaliten blir inte jättebra på alla bilder.
Jag har sökt i forumet och negatviscanning verkar vara bättre än en vanlig scanner. Det tar ju en del tid men det är inga problem för mig.
Skall jag satsa på en negativscanner för negativen och en riktigt bra scanner för övriga kort?
 

JanneO

Aktiv medlem
Tycker en hyggligt bra flatbädd med dia lock borde räcka för hemsida. Vad är det för format på negativen? En filmskanner som tar större filmformat än småbild är rejält dyr. Sen kan gamla negativ vara svåra att skanna av andra skäl. Tex. tätheten. Jag skulle skanna några gamla glasnegativ som man sannolik kopierat på utkopieringspapper för något decennium sedan. Det gick inte. Dom var för täta. Fick ta och göra kontaktkopior och skanna dom.
 

Kent Helgesson

Aktiv medlem
Jag skaffade mig en flatbäddscanner Epson V370 Photo för ca 1000:- nyinköp. Den fungerar bättre än väntat . Blev förvånad över dess grymt bra resultat. Har scannat negativ film , Dia och vanliga bilder med klart godkänt resultat. Snöar man in på denna teknik och tycker det är kul så skaffar man givetvis en dedikerad filmscanner vilket blir mycket dyrare.
 

beetle

Aktiv medlem
Ibland dyker begagnande dedikerade skannrar för småbild upp på marknaden! Jag köpte en Canon FS4000US väldigt billigt och sedan hittade jag en Nikon Coolscan 4000 som backup, lite dyrare men ändå billigt!
 
ANNONS