Annons

Filma med Sony a7r

Produkter
(logga in för att koppla)

zwinto10mm

Aktiv medlem
Hej!

Undrar lite hur man får ut bäst kvalite av en film från A7r (version 1)

Manuel expo, manuell iso, 1/50 vid glödlapma. är väl på den nivån jag ligger.

Har klippt endel i Premiere för eget bruk och då har jag bara filmat å lagt in
det som det är i stort sett. Skall nu ta betalt för ett jobb om några veckor. Jag har förklarat för
vederbörande vart jag ligger och hen är nöjd med dettta. Men inte jag.

Jag vill ju leverera "bra kvalite" på själva filen oxo, inte bara på "filmen".

Innan har jag filmat med en Olympus em5 (mk1) Detaljnivån är betydligt högre
på filerna jag filmar med em5 (och minolta 50 f1.4) än med a7r (och fe 55/ Samyang 85) med "samma" inställnigar så vitt jag kan förstå. Känns helt skevt för min del.

vid tex f 2.8 iso 200 1/50 är em5ans filer mycket "skarpare" och detaljrika inte ens på f8 är a7r bättre. "Kvaliten" på skärpan i em5 filen känns lite mer "tacky" på nå vis men fortfarande mer detaljer, ska det va så? :p

Colorgrading, förinställnigar för färgprofiler skärpa osv. Har jag väldigt dålig koll på.
Dos & donts? Tips & trix?

Tacksam för allt! :)

Mvh

Markus.
 

trax

Aktiv medlem
Tråkigt att det är så!
Man skulle tro att Sonyn skulle leverera bättre än EM5.
Har inte provat någon av dessa modeller själv..
2 grejor jag tänker på : Kan det vara så att em5 är överskärpt i videoläge och känns skarpare än A7r som kanske inte läger på överdriven skärpa i kameran vilket går att skärpa upp i post.
Det andra är att Sony A7 serien har en massa olika versioner som är bra på olika saker. A7r har sjukt många pixlar och hög DR för foto, medans A7s är tänkt mer för video än foto så de har väl kanske inte lagt så mycket krut på video på A7r? Bara en tanke.
 

zwinto10mm

Aktiv medlem
Det ligger nog ganska mycket i det du säger tror jag. Den känns ganska överskärpt i em5an, men har ändå mycket detaljer. Den skärpan som finns känns bättre i a7r men med mindre detaljer.

Em5 är ju oxo lite som A7r, gjord för foto och dem har inte lagt så mycket krut på video, tror jag i alla fall. Det är lägre Mbps på Em5an oxo.
 
ANNONS