Annons

Canon - hobbyfoto - vilken modell?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mikkanela

Ny medlem
Hej!

Nu har jag förvirrat mig i informationsträsket på internet och jag blir inte klokare.

Jag har tidigare fotat på hobbynivå och kan nog på vissa sätt fortfarande klassas som nybörjare. Jag är egentligen inte sugen på att avancera utan vill bara ta bra vardagsfoton. Semester, konserter, porträtt etc.

Jag har tidigare använd Canon (400d och 70d) och det är canon jag vill fortsätta med. Ögonen glittrade lite när jag läste om 100D men jag är också nyfiken på om det finns några prisvärda modeller, nya som gamla, som går att hitta nytt eller ännu hellre begagnat.

Kan ni hjälpa mig i modellträsket?
 

xeizo

Aktiv medlem
Köpte en 100D, nöjd än så länge. Trevlig med 24mm pancake ...

Finns många som har den på dpreview.com i Rebel-forumet(heter Rebel SL1 i USA) kolla där!
 

xeizo

Aktiv medlem
Kan bara TS svara på men det låter som att det är kameror som använts men inte längre finns tillgängliga.

Även om man har en 70D finns det poänger med 100D eftersom den är så liten, men det känns som lite overkill att äga båda dessa modeller samtidigt.

EOS M5 är också ett alternativ om man vill ha ännu mindre, liksom 750/760D om man vill ha WiFi Tex.

Canons bäst presterande amatörmodell fnv är 80D som utmärker sig genom en mer lågbrusig sensor än tidigare och mkt avancerad autofokus.

Beror mycket på budget, jag köpte min 100D för under 3000kr så det är lite orättvist att jämföra den med ex. 80D. Men den presterar helt ok för en amatör som mig och har som sagt storleken/vikten för sig. Med större budget kanske jag skulle valt just en 80D eller rentav 6D med FF.
 

Mikkanela

Ny medlem
Tack allihopa för era tips!
Jag tror helt enkelt att jag får hålla utkik på blocket etc men också gå och känna lite på de olika modellerna i butik.

Som jag skrev tidigare så har jag ingen utrustning alls i dagsläget. Vilket gör att jag vill få ut så mycket som möjligt för de pengar jag har att spendera på hus + objektiv + väska etc.

Är det någon mer av er som testat 100D och har tankar om den?
 

rronnbac

Aktiv medlem
Canon 100D är en utmärkt liten kamera. Den är faktiskt så trivsam att jag nu äger mitt andra exemplar, eftersom jag ångrade att jag sålde den första!

Detta andra ex köpte jag på Blocket för 2000:-, i nyskick, komplett med canons mycket dugliga 18-55 STM-objektiv.

För det priset kan nog ingen kamera matcha dess kapacitet.

I likhet med vad andra säger så rekommenderar jag också objektivet EF-S 24mm om man vill ha den ännu mindre, och dessutom hög bildkvalitet. Men börja med kit-objektivet, det är absolut inget fel på det, tvärtom, förvånansvärt bra.
 
ANNONS