Annons

Scanner för negativ - tips?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ventures

Aktiv medlem
Om man tycker det är krångligt och inte har så många bilder kan man ju alltid lämna in bilderna för digitalisering. Det kostar en slant men det kan vägas mot den utrustning man behöver skaffa och -inte minst - tiden det kommer att ta.
En "skanner" för grovsortering (Plustek) kan köpas billigt på Kjell & compani. Den tar dock inte mellanformat vad jag vet.
 

Evut

Aktiv medlem
Det finns flera sätt och kombinationer för att öka förvirringen. :)
Använder du bälg kan du hänga på andra objektiv än makroobjektiv, till ex. ett 50 eller 75/80 mm förstoringsobjektiv med lämplig adapter mot bälgen. Även ett vanligt normalobjektiv eller kort tele kan gå bra, eventuellt vänt bakochfram med hjälp av reverseringsring. Som ljus bakom diat eller negativet även om du har en s.k. diaduplikator kan du ha ett ljusbord med vitt ljus (av hög kvalite om det är dia) eller en TTL-blixt kopplad med TTL-sladd till kameran. I det senare fallet behöver du också diffusera ljuset med ett neutralt opalglas eller reflektera ljuset mot en vit skiva av något slag.
Det finns också ett annat sätt som Göran Bength visar på sin blogg

digitalisera dia

jag provade denna metod eftersom jag har min Leitz Pradovit kvar och ett makroobjektiv. Det tog lite tid att sätta upp Resultatet blev godkänt mht arbetsinsatsen, det blev ca 5,000 dia - snabbt och enkelt. Sedan kan man ju välja ut sina finaste bilder och ge mera kärlek.
 
ANNONS