Annons

Hur ändrar jag bilden till ett specifikt mått

Produkter
(logga in för att koppla)

CrisP

Aktiv medlem
Jag har fått hjärnsläpp. Har en bild som är 5504px bred och 3669px hög. Alltså liggande.
Bilden ska bli en vepa som är 2,5 meter hög och 6 meter lång.
Så ska bygga ut bilden för eventuell text,logga osv.
Men hur gör jag det så jag vet att bilden bli i det önskade måttet?
Tack i förhand / Chris
 

Oquist

Avslutat medlemskap

Bilagor

Tonyeagle

Aktiv medlem
Så här

1. Beskär bilden till rätt storlek genom att fylla i måtten (6 och 2,5) se bild
2. Välj bild-bildstorlek och fyll i mått samt upplösning välj 100-150 ppi samt t,ex bredd 600 cm resp höjd 250 cm) se bild.
3. Skärp bilden
 

Bilagor

Canalog

Avslutat medlemskap
Beskära bild "fritt" i Lightroom

Hur gör man för att
- beskära en bild fritt i Lightroom, dvs när bilden visas i programmet så vill jag beskära varje sida genom att t ex dra in den högra sidan en bit, lite mera på vänstra sidan, undersidan ganska mycket och efter överkanten bara ett par millimeter? Tills bilden ser ut beskuren som jag vill ha den -

Jag kan alltså inte använda någon av de "fasta" proportionerna som t ex 2:3, 1:1 eller annat...inte heller kan jag i förväg ange proportionerna (under "egen"?) t ex 1,3 x 2,4...som visas i miniatyrbilderna i foruminlägget här
Vore tacksam för hjälp
/B
PS i Photoshop kan jag ju göra precis som jag vill - måste jag då exportera ut bilden för att öppna den i Photoshop och sedan ta in den igen i Lightroom? Jag har Lightroom CC
 

Oquist

Avslutat medlemskap
Hur gör man för att
- beskära en bild fritt i Lightroom, dvs när bilden visas i programmet så vill jag beskära varje sida genom att t ex dra in den högra sidan en bit, lite mera på vänstra sidan, undersidan ganska mycket och efter överkanten bara ett par millimeter? Tills bilden ser ut beskuren som jag vill ha den
Tryck på hänglåset som du ser på bilden jag bifogade tidigare.
 
ANNONS