Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilket 70-200 för max 10 000?

Produkter
(logga in för att koppla)

LinsLucas

Aktiv medlem
Hej igen!
Jag skrev tidigare i en tråd om ett Sigma 70-200 som inte lirade ihop med min Nikon D5500. Jag fick häva köpet och letar således efter ett annat alternativ till kameran.
Jag har kikat lite på Nikons egna gamla trotjänare AF-S 70-200 f/2,8 VR, (första generationen) dessa kan man få begagnade för omkring 7000. Men objektivet kom redan 2003, alltså för snart 15 år sedan! Är det ens ett alternativ att köpa ett sådant objektiv idag?
Finns det några andra bra (nyare) gluggar ni kan rekommendera för max 10 000 riksdaler? (Nytt eller begagnat)

Tack på förhand!
 

pdahlen

Aktiv medlem
Håller med ovanstående, första generationens Tamron i VC utförande var riktigt bra, G2 är såklart bättre men inte lika prisvärd
 

LinsLucas

Aktiv medlem
Jag hör vad ni säger... Men jag hittar inget alternativ med VC under 10 000? Den nya G2 startar kring 13 500 riksdaler. Har jag förstått saken rätt om jag påstår att detta objektiv släpptes 2012?
Men detta är ett bättre alternativ än ett begagnat Nikon 70-200 VR1?
 

ztenlund

Aktiv medlem
Jag hör vad ni säger... Men jag hittar inget alternativ med VC under 10 000? Den nya G2 startar kring 13 500 riksdaler. Har jag förstått saken rätt om jag påstår att detta objektiv släpptes 2012?
Men detta är ett bättre alternativ än ett begagnat Nikon 70-200 VR1?
Det finns ett äldre Tamron med VC också, därav att nuvarande version heter G2. Ska du få ett vettigt pris måste du nog leta begagnat eller hoppas på någon kampanj. Observera att det även finns ett ännu äldre som inte har USD, utan en mikromotor, samt saknar VC.

Ett annat alternativ om det inte behöver vara f/2,8 är Nikons 70-200/4 VR. Tyvärr har det dock stigit i pris nytt rätt påtagligt. Jag köpte mitt när objektivet var ganska nytt för 10 kkr, men nu tar många över 13 kkr, så även där blir det nog till att leta begagnat.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Jag hör vad ni säger... Men jag hittar inget alternativ med VC under 10 000? Den nya G2 startar kring 13 500 riksdaler. Har jag förstått saken rätt om jag påstår att detta objektiv släpptes 2012?
Men detta är ett bättre alternativ än ett begagnat Nikon 70-200 VR1?
Det kan nog stämma att G1 var runt 2012. Det finns en äldre utan VC som cyberphoto har haft (kanske fortfarande har) på någon utförsäljning, men G1 har betydligt bättre AF än det äldre.

Jag vet inte om du kan få tag i något nytt G1 nu, men leta efter något begagnat. Det äldre 70-200/2,8 är bra också till DX, de fungerade inte fullt ut till FF, jag vet inte riktigt vilket som är bäst, men köper man begagnat så är troligen Nikons betydligt äldre, vad nu det kan ha för betydelse
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Det kan nog stämma att G1 var runt 2012. Det finns en äldre utan VC som cyberphoto har haft (kanske fortfarande har) på någon utförsäljning, men G1 har betydligt bättre AF än det äldre.

Jag vet inte om du kan få tag i något nytt G1 nu, men leta efter något begagnat. Det äldre 70-200/2,8 är bra också till DX, de fungerade inte fullt ut till FF, jag vet inte riktigt vilket som är bäst, men köper man begagnat så är troligen Nikons betydligt äldre, vad nu det kan ha för betydelse
Nikons äldre VR ett är riktigt vass på DX. Dess svaghet låg i kanterna på FX. Dess största svaghet ligger nog i att det kan bli svårt att laga då Nikon sannolikt inte kommer att handhava reservdelar så länge. Tamrons äldre utan VC skall vara hyfsat skarp men har ingen inbyggd AF motor och fokuserar inte så snabbt och vad än värre är har osäker fonusering enl dpreview. Hade du verkligen provat Sigmas aktuella 70-200/2,8 OS HSM? Den skall ju funka på en modern kamera. Vill du inte ha Sigmat och vill kunna få reservdelar några år till är nog Tamron 70-200/2,8 VC G1 beg kanske det bästa köpet. Annars, om du nöjer dig med f/4 fundera på Nikon AF-S 70-200/4 VR.
 

LinsLucas

Aktiv medlem
Ett annat alternativ om det inte behöver vara f/2,8 är Nikons 70-200/4 VR.
2,8 är tyvärr ett krav då jag ska fota en del hund-agility och utställningar. Dessa tillställningar är allt för ofta belagda i idrottshallar med dålig belysning.


Hade du verkligen provat Sigmas aktuella 70-200/2,8 OS HSM? Den skall ju funka på en modern kamera. Vill du inte ha Sigmat och vill kunna få reservdelar några år till är nog Tamron 70-200/2,8 VC G1 beg kanske det bästa köpet. Annars, om du nöjer dig med f/4 fundera på Nikon AF-S 70-200/4 VR.
Det var en äldre modell jag provade. Ett Sigma apo II 70-200mm f2.8 ex dg macro hsm. Som jag har läst så är det generella problem med Nikon D5500 och just Sigma-objektiv, läser man på nätet så ser man även att det inte just är deras 70-200 specifikt, utan också andra modeller. Men om jag köper nytt finns ju alltid möjligheten att prova först innan jag slår till. Jag blev bara skeptisk till Sigma eftersom den tidigare gluggen inte ville fungera. (AF-problem)

Nikon 70-200/4VR är säkert ett trevligt objektiv, men tyvärr inte tillräckligt ljusstarkt.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
2,8 är tyvärr ett krav då jag ska fota en del hund-agility och utställningar. Dessa tillställningar är allt för ofta belagda i idrottshallar med dålig belysning.




Det var en äldre modell jag provade. Ett Sigma apo II 70-200mm f2.8 ex dg macro hsm. Som jag har läst så är det generella problem med Nikon D5500 och just Sigma-objektiv, läser man på nätet så ser man även att det inte just är deras 70-200 specifikt, utan också andra modeller. Men om jag köper nytt finns ju alltid möjligheten att prova först innan jag slår till. Jag blev bara skeptisk till Sigma eftersom den tidigare gluggen inte ville fungera. (AF-problem)

Nikon 70-200/4VR är säkert ett trevligt objektiv, men tyvärr inte tillräckligt ljusstarkt.
Att den äldre inte funkade säger inget om den aktuella versionen. Köper du nytt kan du kolla först och denna är väldigt prisvärd. Jag skulle inte ta bort den aktuella Sigmaversionen från övervägande.
 

LinsLucas

Aktiv medlem
Att den äldre inte funkade säger inget om den aktuella versionen. Köper du nytt kan du kolla först och denna är väldigt prisvärd. Jag skulle inte ta bort den aktuella Sigmaversionen från övervägande.
Nej det var precis så jag tänkte. Rajala i Stockholm säljer detta objektiv för 8800:-. Prisvärt om jag först får testa det i butik.
 
ANNONS