Annons

Frågor till Terje Hellesø

Produkter
(logga in för att koppla)

gorred

Aktiv medlem
Har du läst PDF-filen? Tråden handlar om Lag, Moral & Etik....
Jag har läst PDF-filen. Lag, Moral och Etik är viktiga diskussionsämnen. Ur ett generellt perspektiv. Inte ur, enbart, ett Terje Hellesöperspektiv. Och det förklarar inte varför så många är så personligt kränkta, och det försvarar inte den alltmer totala bristen på hyfs, hövlighet och perspektiv i tråden.
 

Foto och Bildteknik

Avslutat medlemskap
Jag har läst PDF-filen. Lag, Moral och Etik är viktiga diskussionsämnen. Ur ett generellt perspektiv. Inte ur, enbart, ett Terje Hellesöperspektiv. Och det förklarar inte varför så många är så personligt kränkta, och det försvarar inte den alltmer totala bristen på hyfs, hövlighet och perspektiv i tråden.
Ett unikt fall med så mycket material som är offentligt kommer alltid vara intressant. I synnerhet när personen går i svaromål konstant. Mekanismer, fototeknik, allt kan diskuteras.
Terje publicerade sina bilder offentligt - det innebär ju att de som såg bilderna som genuina naturligtvis känner sig bedragna.

Vad gör du för analys när du läst "Terjegate"? Det är ju det vi dryftar här...
 

PMD

Aktiv medlem
Läs en gång till de två sista meningarna i mitt förra inlägg och som du citerade. Fundera på om inte det är en ganska bra lösning.
Fotosidans forum är väl ett av de lämpligare forumen för att diskutera just fusk med fotografering? Frustration och ilska kan nog finnas kvar rätt länge i det här fallet eftersom lurendrejeriet var så omfattande.

Tyvärr har den här tråden lite väl mycket metadebatt nu, tycker jag. Diskussioner om huruvida någon borde sluta ställa frågor till Hellesø har inte så mycket med ärendet att göra.
 

PMD

Aktiv medlem
Vems moral och etik? Allas eller bara speciellas?
Alla har väl sin egen moral och etik? :)

Nä, I stort sett så tror jag att det råder en hyfsad konsensus om vad som är en bra moral. T.ex. att det är fel att lura andra. De som trots det lurar andra har förstås byggt sig en egen moral som tillåter dem att luras.
 

gorred

Aktiv medlem
Ett unikt fall med så mycket material som är offentligt kommer alltid vara intressant. I synnerhet när personen går i svaromål konstant. Mekanismer, fototeknik, allt kan diskuteras.
Terje publicerade sina bilder offentligt - det innebär ju att de som såg bilderna som genuina naturligtvis känner sig bedragna.

Vad gör du för analys när du läst "Terjegate"? Det är ju det vi dryftar här...
Frågan är om det är en unik händelse. Och visst, mekanismer, fototeknik etc kan visst diskuteras. Men gör det då! Istället för att diskutera personen, personliga karaktärsdrag, komma med illa underbyggda diagnoser och självrättfärdiga förslag på straff och åtgärder för att stävja ett förmodat beteende. Och jag fattar fortfarande inte varför människor blir så personligt kränkta och känner sig så bedragna - var är deras personliga engagemang i frågan?
 

AWid

Aktiv medlem
Fotosidans forum är väl ett av de lämpligare forumen för att diskutera just fusk med fotografering? Frustration och ilska kan nog finnas kvar rätt länge i det här fallet eftersom lurendrejeriet var så omfattande..............
Du citerar mig men tycks förstå nada av det hat, mobbing och förtal som pågår i den här tråden och som upprör väldigt många. Snälla du vakna och säg något vettigt i stället för det vanliga "tvärt-emot-allt".
 

fiolmattias

Aktiv medlem
Har du läst PDF-filen? Tråden handlar om Lag, Moral & Etik....
Jag har läst den, plus flera kompletta trådar på flashback och detta forum redan för 7 år sedan. Jag gick in då och då på Terjes blogg innan 2011, men vad jag kommer ihåg så kommenterade jag aldrig. Min fotoinriktning är nog mer prylar än konst ;)

Det pdf:en tar med är i stort korrekt information, har inte källgranskat allt. Men den saknar enormt mycket, och är väldigt subjektiv.
(ett fel jag hittade direkt var antalet bloggbesökare "40 000 i månaden" står det på ett par ställen.
5/5 2010 hade det varit 811,902 besökare (s.145)
28/3 2011 hade det varit totalt 819,790 besökare (s.148)
Dvs ca 8000 besökare på ca 11 månader, eller drygt 700 i månaden)
 

gorred

Aktiv medlem
Fotosidans forum är väl ett av de lämpligare forumen för att diskutera just fusk med fotografering? Frustration och ilska kan nog finnas kvar rätt länge i det här fallet eftersom lurendrejeriet var så omfattande.

Tyvärr har den här tråden lite väl mycket metadebatt nu, tycker jag. Diskussioner om huruvida någon borde sluta ställa frågor till Hellesø har inte så mycket med ärendet att göra.
Fotosidans forum är ett synnerligen lämpligt forum att diskutera fusk med fotografering. Bland annat. Emellertid har det inte diskuterats i någon större omfattning här. Det har ställts frågor till TH, som han besvarat men där svaren inte accepterats. Istället har tråden alltmer fått slagsida mot diskussion kring person, frågorna har blivit alltmer kravfyllda, aggressiva och det har till och med kommit förslag på hur man diagnostiserar och korrigerar en sån som TH. Det är inte givande eller fruktbart för grunddiskussionen, om det nu var fusk och fotografering.
 

Foto och Bildteknik

Avslutat medlemskap
Jag har läst den, plus flera kompletta trådar på flashback och detta forum redan för 7 år sedan. Jag gick in då och då på Terjes blogg innan 2011, men vad jag kommer ihåg så kommenterade jag aldrig. Min fotoinriktning är nog mer prylar än konst ;)

Det pdf:en tar med är i stort korrekt information, har inte källgranskat allt. Men den saknar enormt mycket, och är väldigt subjektiv.
(ett fel jag hittade direkt var antalet bloggbesökare "40 000 i månaden" står det på ett par ställen.
5/5 2010 hade det varit 811,902 besökare (s.145)
28/3 2011 hade det varit totalt 819,790 besökare (s.148)
Dvs ca 8000 besökare på ca 11 månader, eller drygt 700 i månaden)
Ok, jag hade inte läst den förrän nyligen, och jag minns att Gunnar Glöersen fick utstå stor press samt blev förlöjligad i och med sina analyser. Glöersen känner jag inte, men han var mycket saklig och tålmodig när det begav sig.
 

Foto och Bildteknik

Avslutat medlemskap
Fotosidans forum är ett synnerligen lämpligt forum att diskutera fusk med fotografering. Bland annat. Emellertid har det inte diskuterats i någon större omfattning här. Det har ställts frågor till TH, som han besvarat men där svaren inte accepterats. Istället har tråden alltmer fått slagsida mot diskussion kring person, frågorna har blivit alltmer kravfyllda, aggressiva och det har till och med kommit förslag på hur man diagnostiserar och korrigerar en sån som TH. Det är inte givande eller fruktbart för grunddiskussionen, om det nu var fusk och fotografering.
Eftersom moral och etik dryftas är det naturligtvis också intressant att diskutera hur de mekanismer som gör att vissa personer inte "gör som vi andra" fungerar. Då kommer även psykologi in i bilden. Kan dessa personer inte styra över sina handlingar, eller är de beräknande och genomtänkta i det de gör. Jag menar att det är en kombination i det här fallet.

Det är väldigt märkligt att de som nu känner sig obehagliga till mods, inte tar ett unikt tillfälle och ställer frågor till Hellesø. Jag ställde en del frågor men blev inte klokare av svaren som var undfallande och i flera fall direkt felaktiga.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Så nu räcker det med att angripa Terje! Man kan diskutera fenomenet men personangreppen är inte ok och kommer modereras bort. Och om det fortsätter så stänger vi tråden.
 

ctlindsten

Aktiv medlem
Så nu räcker det med att angripa Terje! Man kan diskutera fenomenet men personangreppen är inte ok och kommer modereras bort. Och om det fortsätter så stänger vi tråden.
Bra skrivet. Denna tråd borde tas ner. Jag tycker inte det han gjorde var rätt, men ingen här inne är perfekt, och folk kommer med såna extrema påhopp. Han har fått stå ut med nog och dags att gå vidare.
 

PMD

Aktiv medlem
Du citerar mig men tycks förstå nada av det hat, mobbing och förtal som pågår i den här tråden och som upprör väldigt många. Snälla du vakna och säg något vettigt i stället för det vanliga "tvärt-emot-allt".
Förklara gärna bättre så att jag förstår.

Vilket forum tycker du passar bättre för en diskussion om (ett specifikt fall av) fotografiskt fusk?
 

PMD

Aktiv medlem
Fotosidans forum är ett synnerligen lämpligt forum att diskutera fusk med fotografering. Bland annat. Emellertid har det inte diskuterats i någon större omfattning här. Det har ställts frågor till TH, som han besvarat men där svaren inte accepterats. Istället har tråden alltmer fått slagsida mot diskussion kring person, frågorna har blivit alltmer kravfyllda, aggressiva och det har till och med kommit förslag på hur man diagnostiserar och korrigerar en sån som TH. Det är inte givande eller fruktbart för grunddiskussionen, om det nu var fusk och fotografering.
Och på sistone har tråden fått jättestor slagsida mot diskussion om diskussionen. Sådana diskussioner passar nog bättre i en annan tråd.

Jag håller inte med om att en diskussion om mekanismerna bakom fuskande är ofruktbar.
 

Foto och Bildteknik

Avslutat medlemskap
Det efterfrågades bilder fotograferade av mig och jag publicerar två falkbilder som är fotograferade i RAW-format med en Nikon kamera. Båda bilderna är obeskurna, justerade i Adobes Rawkonverterare, nivå, skärpa och så vidare. Bilder som jag fotograferade yrkesmässigt har jag idag inte tillgång till. Firman finns inte längre, jag arbetar i en annan bransch, och är idag amatörfotograf.
 

Bilagor

gorred

Aktiv medlem
Och på sistone har tråden fått jättestor slagsida mot diskussion om diskussionen. Sådana diskussioner passar nog bättre i en annan tråd.

Jag håller inte med om att en diskussion om mekanismerna bakom fuskande är ofruktbar.
Ja, eftersom diskussionen urartat till infama personangrepp, ifrågasättande av karaktär, och en amatörmässig "diagnostisering" som är långt bortom gränsen för förtal, så har diskussionen ifrågasatts. Med all rätt.
Sen kan man alltid fråga sig vad som kan bli bättre om vi får reda på varför Terje gjorde som han gjorde. Vilket han för övrigt förklarat. För sju år sedan. Nej, vi kommer inte längre, oavsett hur mycket vi ytterligare dissekerar Terje Hellesö, hans motiv och avsikter, hans misstänkliggjorda karaktär och "kriminella natur", kombinationen av att vara både beräknande och avsiktlig och samtidigt inte kunna styra över sina handlingar - fritt citerat från tidigare inlägg. Jag b lir mörkrädd när jag hör sånt.

Terje fuskade. Han ljög innan han till slut erkände. Vad mer är där att finna ut?
 

PMD

Aktiv medlem
Terje fuskade. Han ljög innan han till slut erkände. Vad mer är där att finna ut?
Det återstår väl att se? Relevanta frågor till Hellesø kanske får relevanta svar. Eller så får de inga svar.

Jag tycker att det är riktigt dåligt (för att uttrycka mig vänligt) att kräva att tråden stoppas för att man inte tycker om vissa inlägg. Det rätta förfaringssättet är att anmäla för granskning de inlägg man tycker bryter mig Fotosidans regler. Det finns en särskild knapp för det vid varje inlägg.

Den som mot förmodan är så upprörd över tråden att den tycker att alla inlägg är förkastliga får helt enkelt anmäla alla inlägg. Att kräva trådens upphörande är dock helt undermålig debatteknik. Det är väl sånt som ibland kallas för "härskarteknik".
 
ANNONS