Annons

Frågor till Terje Hellesø

Produkter
(logga in för att koppla)

Terje H

Aktiv medlem
Det gör jag. Känner mig lurad för jag trodde bilden var äkta. Visst "gjordes" den för att det skulle se ut som en mullvad kom ur sitt hål.
Visst är det härligt med polemik....... Men exakt NÄR kände du dig lurad? Min förklaring av händelsen kom samma dag som den publicerades. Eller var du närvarande på de 4 bildvisningar jag hade där bilden fanns med, och då fick vänta några sekunder innan jag berättade?

Eller har du sett bilden via Flashback, men sedan fått vänta tills du läst min förklaring här på Fotosidan? Utan att kolla min blogg, där bilden och berättelsen publicerades redan för snart 3 år sedan?

Har du inte sökt svar direkt från mig, så är det klart jag förstår att du känner dig lurad. Men så är det också risken med att enbart sätta sin lit till tredjepartsinformation.
 

iSolen.se

Guest
Visst är det härligt med polemik....... Men exakt NÄR kände du dig lurad? Min förklaring av händelsen kom samma dag som den publicerades. Eller var du närvarande på de 4 bildvisningar jag hade där bilden fanns med, och då fick vänta några sekunder innan jag berättade?

Eller har du sett bilden via Flashback, men sedan fått vänta tills du läst min förklaring här på Fotosidan? Utan att kolla min blogg, där bilden och berättelsen publicerades redan för snart 3 år sedan?

Har du inte sökt svar direkt från mig, så är det klart jag förstår att du känner dig lurad. Men så är det också risken med att enbart sätta sin lit till tredjepartsinformation.
Jag såg bilden första gången utan sammanhang och trodde den var äkta. Så enkelt var det. Det fanns ingen anledning att jag skulle kontakta dig om den, jag visste inte ens att det var din bild. Det var långt senare jag fick höra att den var arrangerad och det var förstås då jag kände mig lurad.

Nog arrangerades den så att det skulle se ut som en mullvad kom upp till ytan.
 

Terje H

Aktiv medlem
Bilden i sig kan väl bedömas som bild. Medan händelsen och situation kan bedömas utifrån den kompletta dokumentationen.
Om bilden publiceras som en dokumentation över något som inte är sant så är det tråkigt, även om bilden i sig är rolig. Jag uppfattar inte att denna bild ärpublicerad i syfte att lura någon.
Bilden har aldrig och kommer aldrig publiceras i syfte att lura någon! Annat än att vänta ett kort tag under en bildvisning innan jag berättar. 😀

Men det är klart; ju mer känd bilden blir, desto svårare blir det att framkalla den effekten. 😉
 

Terje H

Aktiv medlem
Jag såg bilden första gången utan sammanhang och trodde den var äkta. Så enkelt var det. Det var långt senare jag fick höra att den var arrangerad.
I vilket sammanhang då? Jag har inte haft bilden publicerad på några andra ställen än min blogg, där min berättelse också funnits.

Ser att du nu redigerat inlägget jag här citerat, vill därför tillägga: det är klart att jag ville att bilden skulle se äkta och okonstlat ut, annars hade jag ju inte fått den effekten jag sökte.
 

Terje H

Aktiv medlem
Kommer inte ihåg men det kan inte varit på din blogg eftersom jag aldrig följt den och jag visste nog inte ens vem du var på den tiden.
Alltså tredjepartsinformation med utsprung från Flashback (känner inte till andra som engagerat sig i bilden i efterhand). Andra som sett bilden sedan innan kände ju redan till historien.
 

törnan

Aktiv medlem
Du får tolka vad du vill, det är ditt problem.

Jag har inga problem att lämna detaljerad information till min familj och mina nära vänner. Dessa vet också redan.

Men officiellt blir mitt svar som du redan läst.
Men i öppenhetens Sverige är det lätt att konstatera att du inte driver enskildfirma eller är firmatecknare för något företag , du sitter inte heller i styrelsen för något företag.
 

Foto och Bildteknik

Avslutat medlemskap
Vilken soppa; en mullvad som med sina taktila känselorgan i huvudsak reagerar på vibrationer, lägger sig naturligtvis inte på rygg eller spelar död. Den är i princip blind också. Historien menar jag är fabulerad och mönstret är detsamma... Bilden är arrangerad och bedräglig. Naturfoto är i huvudsak dokumentär fotografering, och seriösa fotografer anger exakt och utan svepande formuleringar berättelsen bakom en bra bild.

Bilden är ju jäkligt bra, men höet stämmer inte och den är för bra för att vara sann. Vi kommer dock aldrig får reda på sanningen och det spelar heller ingen roll, förtroendet är förbrukat.
 

Terje H

Aktiv medlem
Vilken soppa; en mullvad som med sina taktila känselorgan i huvudsak reagerar på vibrationer, lägger sig naturligtvis inte på rygg eller spelar död. Den är i princip blind också. Historien menar jag är fabulerad och mönstret är detsamma... Bilden är arrangerad och bedräglig. Naturfoto är i huvudsak dokumentär fotografering, och seriösa fotografer anger exakt och utan svepande formuleringar berättelsen bakom en bra bild.

Bilden är ju jäkligt bra, men höet stämmer inte och den är för bra för att vara sann. Vi kommer dock aldrig får reda på sanningen och det spelar heller ingen roll, förtroendet är förbrukat.
Än en gång bevisar du att det är DIN SANNING som är enarådande. Allt annat räknas inte, så fortsätt du med ditt.

Sedan kan du ju fortsätta med att informera oss andra vem du är, så vi andra får veta ännu mer om vem som är sanningens apostel!

(Ursäkta min ironi, men med tanke på vad du redan i flera inlägg tycker dig haft rätten att slänga i ansiktet på mig, så får du nog tåla lite ironi tillbaka från mig).
 

egogus

Medlem
Lägg av

Varför är det känsligt att berätta om du driver företag?

Jag tolkar det som att du tycker det genom att du väljer att inte svara på den frågan, har jag fel så rätta mig gärna.
Har inte du min bäste herre skämt ut dig själv tillräckligt ?
Frågar du alla sk Naturfotografer samma sak ?
eller är det bara för att ni min bäste Herre vill visa sig
som det utomordentliga fåniga Troll i denna Världen !
 

PFH

Avslutat medlemskap
Jag har alltid gillat Terje och hans bilder, men nu måste jag säga att jag beundrar honom. Hans tålamod att svara hövligt på dessa negativa påståenden och kommentarer från några som inte förstår, eller vill förstå. En del kommentarer är ju rena personangrepp.
 

Foto och Bildteknik

Avslutat medlemskap
Har inte du min bäste herre skämt ut dig själv tillräckligt ?
Frågar du alla sk Naturfotografer samma sak ?
eller är det bara för att ni min bäste Herre vill visa sig
som det utomordentliga fåniga Troll i denna Världen !
Du kan knappast be en frågeställare som frågar ytterst relevant om Terjes företag att lägga av. Folk som har näringsverksamhet gör ingenting för att dölja det. Hur tänker du?
 

Foto och Bildteknik

Avslutat medlemskap
Jag ska ge ett exempel på att vara ärlig och öppen i sitt fotograferande. Jag tog en bild på en Bålgeting som krävde väntan och koncentration att få lyckad. (Visad i en annan tråd). Bålgetingar är rätt snälla insekter och jag lyckades få till bilden med objektivets närgräns. Men det var som sagt inte helt enkelt att få skärpan där jag ville ha den.

Jag visar den här och för den som vill kan jag skicka RAW-filen eller en JPEG i hög upplösning för betraktande därhemma. Vill ni ha Tiff eller annat format går det säkert att ordna.

Jag ser gärna din bild Terje på min skärm hemma, i original så att säga. Jag lovar att inte sprida den vidare. Min bild får gärna spridas om källan anges.

- Vad säger du Terje, har du lust att skicka mullvadsbilden så får du se en bild på Bålgetingen?
 

Bilagor

iSolen.se

Guest
Alltså tredjepartsinformation med utsprung från Flashback (känner inte till andra som engagerat sig i bilden i efterhand). Andra som sett bilden sedan innan kände ju redan till historien.
Jag hänger inte på flashback och om det ändå mot förmodan skulle varit där så hade det funnits kontext som förklarat.
 

gorred

Aktiv medlem
Du kan knappast be en frågeställare som frågar ytterst relevant om Terjes företag att lägga av. Folk som har näringsverksamhet gör ingenting för att dölja det. Hur tänker du?
Vad har frågan om vad Terje lever av idag för relevans? Är det egentligen en fråga man ställer, dvs: "Hur förtjänar du dina pengar, egentligen?" Och om man inte vill svara på en sådan fråga, vad har någon av oss med det att göra? Och hur kommer en sådan fråga in i ursprungsdiskussionen?

Frågans relevans undgår mig.
 

Terje H

Aktiv medlem
Jag ska ge ett exempel på att vara ärlig och öppen i sitt fotograferande. Jag tog en bild på en Bålgeting som krävde väntan och koncentration att få lyckad. (Visad i en annan tråd). Bålgetingar är rätt snälla insekter och jag lyckades få till bilden med objektivets närgräns. Men det var som sagt inte helt enkelt att få skärpan där jag ville ha den.

Jag visar den här och för den som vill kan jag skicka RAW-filen eller en JPEG i hög upplösning för betraktande därhemma. Vill ni ha Tiff eller annat format går det säkert att ordna.

Jag ser gärna din bild Terje på min skärm hemma, i original så att säga. Jag lovar att inte sprida den vidare. Min bild får gärna spridas om källan anges.

- Vad säger du Terje, har du lust att skicka mullvadsbilden så får du se en bild på Bålgetingen?
Jag tackar för ditt erbjudande, men måste tyvärr säga ”nej tack”.

Förstår inte vad det har med ärlighet och öppenhet att göra med att skicka iväg orginalfiler eller högupplösta bilder till höger och vänster. För du tror väl inte att jag av någon anledning skulle göra ett undantag med dig; med tanke på vad du skrivit om mig. Och varför skulle du vilja ha en bild av mig som skärmsläckare (eller något liknande) från en fotograf som förbrukat sitt förtroende (eller vad du nu skrev tidigare).

Skickar jag iväg högupplösta bilder är det till kunder, familj/vänner eller till labbet för utskrifter. Du tillhör ingen av dessa kategorier.

/Terje
 

iSolen.se

Guest
För att tycka dig veta så mycket, så vet du förvånansvärt lite. För att känna dig lurad.
Vad är det jag inte vet om den mullvadsbilden? Jag går på vad du själv skriver och du säger att den är arrangerad.

Att jag känner mig lurad av den var för att jag när jag såg den inte visste att den var arrangerad, tycker du att jag tycker fel?
 
ANNONS