Annons

Nikon D4 mot D3s

Produkter
(logga in för att koppla)

ztenlund

Aktiv medlem
Men minneskort kan man väl köra samma. Bägge har väl Compact Flash
D4 har ju en plats för XQD och en för CF, så förutsatt att man inte vill köra med dubbla kort eller dra nytta av den snabbare kortplatsen så klarar man sig med en uppsättning. Dubbla uppsättningar blir det ju dock även med bara D4 om man vill använda båda kortplatserna...
 

PutteMacGuff

Aktiv medlem
D4 har ju en plats för XQD och en för CF, så förutsatt att man inte vill köra med dubbla kort eller dra nytta av den snabbare kortplatsen så klarar man sig med en uppsättning. Dubbla uppsättningar blir det ju dock även med bara D4 om man vill använda båda kortplatserna...
Poängen är ju att man kan köpa ett "litet" men väldigt snabbt XQD kort som man skriver till och sen har man ett billigare men betydligt större CF kort i den andra fickan som back up.

Jag tycker det var ett genialt drag av Nikon! Synd bara att dom inte anmanade det med D5 också.
 

apersson850

Aktiv medlem
Jag pratade med en yrkesfotograf för några veckor sedan. Hon körde D3 och D4. D3 gick bra till en hel del, men var märkbart sämre när det gällde fokus för exempelvis ishockey, sa hon.

Själv har jag inga Nikon, så jag vet inte. Har däremot sett att en D3x hade mer problem än mina Canon med actionfotografi, men det var ju inte det som Nikon främst tänkte på heller, när D3x kom till, så det säger inte så mycket.
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Jag kombinerar D3S och D3X.
De briljerar på olika områden men delar på samtliga tillbehör.
Smidigt och trevligt.

Jag pratade med en yrkesfotograf för några veckor sedan. Hon körde D3 och D4. D3 gick bra till en hel del, men var märkbart sämre när det gällde fokus för exempelvis ishockey, sa hon.

Själv har jag inga Nikon, så jag vet inte. Har däremot sett att en D3x hade mer problem än mina Canon med actionfotografi, men det var ju inte det som Nikon främst tänkte på heller, när D3x kom till, så det säger inte så mycket.
 

Palletheking

Aktiv medlem
Jag har haft både D3 och D3s. Älskade min D3 men D3s kändes exeptionell och jag saknade den efter att jag övergick till D800. Autofokusen var så mycket bättre och även brusnivåerna var bättre med D3s jämfört med D800.
Jämfört med D3 så tycker jag D3 s var bättre på allt
 

bokelund

Aktiv medlem
Ja, jag blandar min egen erfarenhet med vad jag har last mig till... Precis som jag berattade fran borjan... Vad har du att lagga till?

Du kan saga vad du vill, men jag skulle aldrig kopa en D3/D3s for serios fotografi...

Det finns manga fotografer som har olika asikter sa alla kan forma sin egen asikt.

Jag fotograferar flera modeller every week, sa jag tror jag vet vad jag ser ...

https://www.flickr.com/photos/jonas_fjellstedt/
Det är ingen som ifrågasatt ditt fotograferande men när du påstår saker som inte stämmer så får du räkna med att folk påpekar detta.

När jag köpte min D3s för tre år sen så jämförde jag D3,D3s och D4 och kom fram till att det inte var värt att betala dubbla priset (begagnat) för en D4 jämfört med en D3s för hög-iso-egenskaper. Idag har ju D3s fallit i värde och D4-an är inte så mycket dyrare så jag skulle nog valt den senare. Men jag ser ingen anledning att byta så länge min D3s fungerar bra. Kör parallellt med bl.a. D800 men föredrar D3s så fort ISO går upp.
 
ANNONS