Annons

Spegel eller spegelfri systemkamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

mapem

Aktiv medlem
Allt funkar. Mitt förslag är att känna på det som finns i butiker. Enklast att börja för en oerfaren men med ambitioner med är nog en instegs-dslr, alltså med spegel. Såna får man jättebilligt med kitobjektiv och det är utmärkta kameror. Nikon, Canon eller något annat spelar ingen roll. Även en absolut nybörjare kan fota bra bilder med "gröna" dvs helautomatiska läget.

Sen när du plåtar på kommer du så småningom underfund med vad som är dina behov. Då kan du antingen komplettera med objektiv, blixtar eller annat du saknar och bygga vidare på systemet, eller sälja kameran och skaffa något annat. Vill du ha något mindre kan du fundera på en spegellös eller t o m en kompakt.

En spegellös som har förutsättningar att ta bilder med samma kvalitet som en integs-dslr blir faktikst dyrare!
 

cocuyo

Avslutat medlemskap
Hej!!

Jag har en vanlig liten digitalkamera, som jag fotat en del med. Men är inte helt nöjd med den. Jag känner att jag vill utvecklas inom foto, till en ny nivå. Mitt mål är att om något år vara en bra hobbyfotograf som tar riktigt bra bilder. Det som jag gillar att fota mest är landskap, hundar, människor, blommor. Funnit intresse för gatufotografering också. När jag köpt min kamera ska jag påbörja min neonskylt jakt. Finns riktigt fina skyltar. :)

Jag känner ingen som har systemkamera varken spegellös eller med spegel. Finns det nån butik som har igång sina kameror? Utan att man måste be dom om hjälp. Media Markt?

DSLR kameror är det kameror som Nikon D5100? Alltså med spegel?
Jäpp, DSLR är en akronym som betyder digital spegelreflexkamera.

Med motiven du beskriver är det egentligen bara hundarna som kanske kräver en systemkamera. Kompaktkameror finns också av många olika sorter, och det finns såna som man kan utveckla sitt fotograferande mera med. Några av dem är också mer lämpade för ett par av dina motivområden än en grundutrustad DSLR.

Och så hänger det i viss mån på budgeten. Om du exempelvis sätter en övre gräns på omkring femtusen kronor och vill ha extra allt, så handlar det om en DSLR, men om du har större budget kanske du kan göra som många andra, ha mer än en kamera. Jag använder exempelvis mest en kompaktkamera för dagligt bruk, och för gatufoto är den kanske mer lämpad än systemkameran, främst för att den är så oansenlig. Men den har alla möjligheter till manuella inställningar, och den funkar mycket bra också till att ta blommor. Skillnaden i bildkvalité mot systemkameran är närmast försumbar, så det enda jag ibland retar mig på är att den är lite trög på att fokusera och dröjer en stund innan den löser ut efter att jag har tryckt på knappen. Det är också lätt att kompaktens AF-system luras vid en del knepiga motiv. Men om det gällde gatufoto och neonskyltar skulle jag knappast släpa med mig systemkameran. Inte heller för landskap eller blommor har den uppenbara fördelar.

Ett aber med en systemkamera är att den faktiskt kräver tillbehör för många saker som man kanske vill göra. När man till exempel tar blommor vill man gärna kunna komma tillräckligt nära, eller få blomman tillräckligt stor, och då duger kanske inte objektivet som följer med. Lösningen är ett makroobjektiv, som kostar extra, men som också ger nya möjligheter som man inte kan få med kompaktkameran.

En egenskap som jag ser som en stor fördel med kompaktkameran är att den är lätt att ta med sig och att den är ganska oansenlig, så att den inte väcker så mycket uppmärksamhet. Men en kompakt som har alla manuella möjligheter, en att utvecklas med, är inte billigare än de billigaste systemkamerorna.

Om du siktar på en DSLR av instegsmodell, finns flera mycket bra alternativ, och ett som jag ser som rimligt är Nikon D5100, som har många bra finesser, som vinklingsbar skärm och högupplöst video, och den har en av de allra bästa sensorer som har gjorts, så att den fungerar ganska bra också i svagt ljus. Den kostar mer än de allra billigaste, men inte så mycket som en motsvarande spegellös. Om man tar den med objektivet som går till 105 mm får man också ganska enkelt bättre möjlighet till närbilder genom att bara skaffa en enkel närbildslins.

Men det finns mycket mer därute, och ditt val kanske blir ett annat. Själv skulle jag inte välja en DSLR, eller åtminstone inte en instegskamera av den typen, men mitt val hänger ihop med specifika krav som jag har, och som knappast är samma som dina.

Och ju högre budget du har, ju svårare kan valet bli. eftersom det blir fler att välja emellan och andra ställningstaganden om vilka skillnader som kan vara värda att beakta.
 

Knight Palm

Aktiv medlem
Du har ju redan kommit en bit på väg...

Hej!

Okej, så det är optisk sökare och autofokus som man förlorar på om man köper en kompakt systemkamera (spegelfri)? Åhh tycker sånt här är så svårt. Helt å hållet nybörjare på detta. Hade ju vart smidigt med en lätt och liten kamera. Hmm har länge tittat på Nikon D5100.
Förmodligen har du redan kommit fram till att Nikon D5100 är en lämplig kamera, men vad är det som hindrar dig att ta beslutet att gå vidare? Osäkerhet över att en DSLR är rätt eller inte för dig?

Gör så här då (ett förslag):
Du har redan extraherat ut en lämplig DSLR. Ta nu och gör samma sak med en CSC, dvs. spegellös systemkamera. Det kanske blir en GX1 eller en E-M5, eftersom de är repsektive företags modernaste modell. Ställ sedan D5100 mot GX1, förslagsvis även känn på bägge i en butik. Ställ upp för-och nackdelar med bägge, utvärdera dessa och gör sedan ett oåterkalleligt val. Var sen uppriktig mot dig själv och låt det beslut du tagit vara bergfast. Garantitiden på en ny kamera är två år, så efter den perioden torde du ha en klar uppfattning om ditt gjorda val.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Har du Mediamarkt nära så åk dit och kläm och känn - det är enda sättet. Köp inte med en gång och gå sedan hem och fundera. Titta noga på om du behöver en sökare eller om det räcker att titta på TFT skärmen baktill. Tänk på att om man vill använda långa telen så är sökare nästan obligarosk då det är svårt att hålla kameran stadigt bort från kroppen. Denna sökare kan vara optisk som i en DSLR eller elektronisk (EVF) som i vissa spegellösa eller Sonys SLT. Vrid också runt kameran i affären och se hur snabbt den fokuserarbom i kontinuerligt autofokusläge (C-AF).
 

tampella

Avslutat medlemskap
Vikten...

Jag tvekar inför köpet för jag är osäker på vikten på Nikon D5100. Om det kanske blir så att jag drar mig för att fota för att den är klumpig och stor. För ett tag sedan såg jag att det fanns spegellösa kameror. Då började jag tveka...de verkar vara lite mindre och smidigare. Men jag har ingen erfarenhet av systemkameror, så det är svårt att dra några jämförelser.
 

cocuyo

Avslutat medlemskap
Jag tvekar inför köpet för jag är osäker på vikten på Nikon D5100. Om det kanske blir så att jag drar mig för att fota för att den är klumpig och stor. För ett tag sedan såg jag att det fanns spegellösa kameror. Då började jag tveka...de verkar vara lite mindre och smidigare. Men jag har ingen erfarenhet av systemkameror, så det är svårt att dra några jämförelser.
Smidighet och klumpighet är lite tveeggat, och ibland känns det bättre att hålla någonting mer rejält i handen, medan det ibland kan vara klumpigt att släpa på en så stor tingest som en systemkamera.

Skillnaden mellan de spegellösa som dessutom har EVF-sökere och spegelreflexkameror är inte särskilt stor, och kamerorna som är små för att de saknar sökare är ibland inte alls särskilt lätta att hantera när man ska använda dem. Jag skulle helst inte vilja vara utan en sökare att "titta igenom", även om den är elektronisk, eftersom skärmen på baksidan sällan är idealisk ur ergonomiskt hänseende.

Jag tror att man bör bita i det sura äpplet när man väljer att ha en systemkamere. De väldigt små kamerorna, Pentax Q och Nikon V1 är egentligen mer som kompakter där man har satt dit möjligheten att byta objektiv. Jag skulle i det läget hellre använda en kompakt som Canon G1X, med större sensor och en genomsiktsökare. De riktigt små kamerorna i µ4/3-format ger visserligen möjlighet till bra bildkvalité och många andra fördelar, men jag tycker att förlusten av sökare är en allvarlig brist, och jag uppskattar den vridbara skärmen så mycket att jag gärna godtar att kameran är lite större för att få en skärm som gör det lättare att arbeta med kameran. För mig ligger därför NEX 7 närmre vad jag ser som en idealisk kamera.

Nikon D5100 är ganska liten för att vara en systemkamera, och jag upplever den inte som klumpigare eller mer besvärlig att släpa på än den Panasonic Lumix G1 som jag har. Det finns visserligen mindre µ4/3-kameror, men då får man inte vare sig sökare eller vridbar bildskärm. Hur man än gör kommer valet att vara en kompromiss. Jag ser D5100 som en vettig kompromiss, eftersom man får en av de allra bästa sensorerna till ett billigt pris, en bra bildskärm och bra filmmöjligheter. Med den något längre kitzoomen har man också ett ganska komplett paket, som man lätt kan komplettera med närbiltslins för att komma närmre blommorna. Men jag medger att den är en aning klumpig, och jag skulle inte vilja vara låst till att bara ha den stora klumpen (i mitt fall Lumix G1), utan har gärna en bra kompakt som komplement.
 

tampella

Avslutat medlemskap
Beslut taget...

Hej alla!

Ja nu är beslutet taget och kameran köpt. Det blev en Nikon D5100 med 18-55VR. Jag börjar så så får jag se vart jag landar om något år. :)

TACK för all hjälp och engagemang! :)

Varma hälsningar Caroline
 

easyrider

Aktiv medlem
Hej alla!

Ja nu är beslutet taget och kameran köpt. Det blev en Nikon D5100 med 18-55VR. Jag börjar så så får jag se vart jag landar om något år. :)

TACK för all hjälp och engagemang! :)

Varma hälsningar Caroline
Lycka till! Du har gjort ett bra val. Ut eller in och fota nu bara, det är när allt kommer till kritan de viktigaste ;-)
 

Pagajviftaren

Aktiv medlem
Spegellös systemkamera eller långzoom kompakt VS systemkamera.

Alla finns i olika prisklasser och listan över för och nackdelar mellan jämförbara kameror skulle bli lång. Men några primära punkter som jag ser det.

Fördelar med spegellösa eller kompakten:
*Mindre och lättare att ta med.
*Den är TYST, mycket bra i kyrkor, teater, möten, föreläsningar och andra lugna, tysta platser där man inte vill störa. Under förutsättningen att man kan stänga av de konstlade ljuden. På en del går det inte, och varför folk låter dem vara på ser jag som fullständigt obegripligt.

Nackdelar med spegellösa eller kompakten:
*Sämre sökare, om den har någon.
*Saknas eller åtminstone begränsat proffsinriktat sortiment som klarar lågt brus på högt ISO, optik i toppklass (Vinjetering, ljusstyrka osv)

Det borde med andra ord finnas en proffsmarknad för bra spegellösa kameror med eller utan fast optik (Fördelar, punkt två) om tillverkarna satsar på att lösa nackdelarna samt övertyga kunderna om fördelarna med tysta kameror. Kostnaden för ett extra hus tror jag är marginell, proffsen har redan idag oftast flera hus.
Eller tillverka kameror med tysta speglar. När jag testar FF-modeller i affären reagerar jag ofta på att spegeln smäller mer i dem än de flesta med APS-C. Bara en reflektion när jag känt på olika modeller, inget mer vetenskapligt.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Det borde med andra ord finnas en proffsmarknad för bra spegellösa kameror med eller utan fast optik (Fördelar, punkt två) om tillverkarna satsar på att lösa nackdelarna samt övertyga kunderna om fördelarna med tysta kameror.
Du menar nåt i stil med den där konstiga tyska mellankrigsmodellen, Leca eller Lica eller vad den hette? Njä, en sån mackapär har jag svårt att tro att en seriös fotograf skulle befatta sig med ...
 

Pagajviftaren

Aktiv medlem
Du menar nåt i stil med den där konstiga tyska mellankrigsmodellen, Leca eller Lica eller vad den hette? Njä, en sån mackapär har jag svårt att tro att en seriös fotograf skulle befatta sig med ...
Den känner jag inte till, men tysta kameror som klarar proffsens krav verkar inte finnas idag.
 

Kent Helgesson

Aktiv medlem
Du menar nåt i stil med den där konstiga tyska mellankrigsmodellen, Leca eller Lica eller vad den hette? Njä, en sån mackapär har jag svårt att tro att en seriös fotograf skulle befatta sig med ...
Du menar förmodligen Leica...en av de bästa kameror som går att få för pengar. Nja...seriösa fotografer håller sig nog borta från den typen av kameror :)
 

krillnecks

Aktiv medlem
tjosan kom in på detta då jag själv hade lite funderingar och hur har utveckligen gått på dom senaste 5 åren är af lika bra på dom spegelfria som dom andra? kör en Nikon d7200 vart sugen på köpa en spegelfri runt 15000 kommer man bli besviken med af?
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
tjosan kom in på detta då jag själv hade lite funderingar och hur har utveckligen gått på dom senaste 5 åren är af lika bra på dom spegelfria som dom andra? kör en Nikon d7200 vart sugen på köpa en spegelfri runt 15000 kommer man bli besviken med af?
Man blir lite nostalgisk när man läser sådana här gamla trådar :)

Men, din konkreta fråga: På det stora hela är det ganska jämnt sett till tekniska prestanda mellan olika typer av systemkameror idag. Ser man till nya kameramodeller (som introducerats senaste 1-2 åren), och gör jämförelser inom samma prisklass, får man ofta ganska likvärdiga prestanda. Det gäller även autofokus generellt sett. Man kan väl säga att det under de senaste fem åren varit en utveckling där spegelfria kameror har jobbat sig ikapp sett till autofokus, där det går att se kvarvarande skillnader är kanske i första hand följande fokus. Totalt sett är skillnaderna numera små.

Det finns några områden där det syns skillnader på grund av skillnaden i teknik:

- Spegelfria kameror är ju generellt mindre och lättare, däremot skiljer det överlag ganska lite i hur stora och tunga objektiven är (igen, så länge man jämför äpplen med äpplen). Att kamerahusen blir mindre och lättare utan spegel beror ju på just att man inte behöver ge plats för spegeln och dess mekanism, men inte heller för en optisk sökare (som kan bli rätt tung om den skall vara stor och ljus)
- Spegelfria kameror har ofta snabbare serietagning. Här gör frånvaron av spegel att det inte blir lika dyrt att bygga in snabb serietagning.
- Spegelreflexkameror har överlag bättre batterikapacitet, de drar ju bara hög effekt just när bilder tas, inte kontinuerligt så länge sökaren används.

Ser man till de kanske två viktigaste sakerna för många köpare, prisnivåer och bildprestanda, så är det, inte oväntat dött lopp. Priset har ju mer med kameratyp (målgrupp) att göra och bildkvalitet styrs av faktorer där spegelns närvaro eller frånvaro är betydelselös.
 

Brix

Aktiv medlem
tjosan kom in på detta då jag själv hade lite funderingar och hur har utveckligen gått på dom senaste 5 åren är af lika bra på dom spegelfria som dom andra? kör en Nikon d7200 vart sugen på köpa en spegelfri runt 15000 kommer man bli besviken med af?
Generellt sett så skulle jag säga att de har blivit lika bra. Beror lite på vilka kameror man jämför. Jag hade tidigare en D7000 och idag kör jag Fuji och har en X-T2 och det går ju knappt att jämföra. X-T2's AF åker 8:eek:r runt D7000's. Detta är dock såklart förutsatt att man också använder ett objektiv vars AF hänger med. Sen har X-T2's AF-system ungefär 8 gånger så många fokuspunkter och betydligt större inställningsmöjligheter än D7000's också :)

Sony's senaste kamerahus(A9,A7RIII,A7III) är väl de som har allra bäst AF hittills när det gäller spegellösa dock.
 

krillnecks

Aktiv medlem
Generellt sett så skulle jag säga att de har blivit lika bra. Beror lite på vilka kameror man jämför. Jag hade tidigare en D7000 och idag kör jag Fuji och har en X-T2 och det går ju knappt att jämföra. X-T2's AF åker 8:eek:r runt D7000's. Detta är dock såklart förutsatt att man också använder ett objektiv vars AF hänger med. Sen har X-T2's AF-system ungefär 8 gånger så många fokuspunkter och betydligt större inställningsmöjligheter än D7000's också :)

Sony's senaste kamerahus(A9,A7RIII,A7III) är väl de som har allra bäst AF hittills när det gäller spegellösa dock.
Okey tackar för svar var exakt sugen på nått liknade som du har det hjälpte tackar 😀 👌
 

Brix

Aktiv medlem
Okey tackar för svar var exakt sugen på nått liknade som du har det hjälpte tackar 😀 👌
X-T2 är en underbar kamera och Fuji's objektiv är helt fantastiska så jag kan varmt rekommendera dem. En varning bara för deras X-trans sensor vars RAW-filer kan vara lite jobbiga. De kräver en annan processing än RAW-filer från en vanlig bayer-sensor så det gäller att använda rätt mjukvara för att få ut det mesta ur dem.

Ett annat alternativ är ju annars att vänta på Nikons kommande spegellösa system. Det lär bli nog bli riktigt grymt det med :)
 

Wolfgang

Aktiv medlem
Hej alla!

Ja nu är beslutet taget och kameran köpt. Det blev en Nikon D5100 med 18-55VR. Jag börjar så så får jag se vart jag landar om något år. :)

TACK för all hjälp och engagemang! :)

Varma hälsningar Caroline
Grattis, det var ju tur att köpt en Nikon 5100 som är en mycket bra kamera och zoomen är bra för allmän fotografering!
Många stirrar sig blint på att vissa spegellösa kamerahuset (inte alla) är lättare än spegelkameror och sedan köper man till en zoom som väger 800 gr :)
Du har fått ett lätt ekipage som inte äter lika mycket ström som de spegellösa.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Grattis, det var ju tur att köpt en Nikon 5100 som är en mycket bra kamera och zoomen är bra för allmän fotografering!
Många stirrar sig blint på att vissa spegellösa kamerahuset (inte alla) är lättare än spegelkameror och sedan köper man till en zoom som väger 800 gr :)
Du har fått ett lätt ekipage som inte äter lika mycket ström som de spegellösa.
Wolfgang, det kan vara värt att påpeka att du svarar på ett sju år gammalt inlägg :)
 
ANNONS