Annons

Scanna papperskopior med hjälp av kontorsmaskin

Produkter
(logga in för att koppla)

bulgakovv

Ny medlem
Tja

Jag håller på att digitalisera massa gamla foton. Diabilder, negativ och en del papperskopior har jag kört med Canon Canoscan 9000F Mark II, vilket har gett bra resultat - främst för diabilderna. Papperskopior är ju vad det är; kopior..

I hela arbetet är det ju en trade-off mellan tid och kvalité, och mitt syfte är att spara bilderna digitalt så jag kan ta fram och titta på i datorn, ev. framkalla något om sådär en 20 år, men lär inte bli några stora tavlor.

Jag har sjukt många bilder i pappersformat, och jag är sugen på att snabba upp processen lite. Insåg då att vi har en kraftfull maskin på jobbet som kan scanna till JPG automatiskt, dvs. jag kan ladda den med typ 100 bilder. Vad jag förstår kan jag ställa in den på 600 dpi. Maskinen är en Canon C7270i, info finns här:

https://www.canon.se/for_work/products/office_print_copy_solu...

Är det någon här som har koll på om jag missar något genom att använda denna maskin? Det är ju en maskin som inte är gjord för foton främst..

Tack på förhand!
 

AFJ

Aktiv medlem
Din länk funkade inte för mig.

Om jag vore du skulle jag helt enkelt prova en batch och sedan jämföra med din egen scanner. Jag tror nog det kommer vara tillräckligt bra - det är ändå papperskopian som sätter begränsningen.

Att snabba upp arbetet är mycket värt om du har många bilder.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Den första frågan är väl om dokumentmataren stöder den pappersvikt och format som dina kopior har. Gör den inte det så faller konceptet redan där.
 

Ventures

Aktiv medlem
Jag har sjukt många bilder i pappersformat, och jag är sugen på att snabba upp processen lite. Insåg då att vi har en kraftfull maskin på jobbet som kan scanna till JPG automatiskt, dvs. jag kan ladda den med typ 100 bilder. Vad jag förstår kan jag ställa in den på 600 dpi. Maskinen är en Canon C7270i, info finns här:

QUOTE]

Om du är rädd om originalen skulle inte jag använda en arkmatare.
Ofta hamnar originalen dessutom lite snett vid snabbkopiering/-skanning.
Jag skannar åtminstone viktiga dokument manuellt ett och ett. Skulle vara pinsamt om kopiatorn åt upp ett signerat kontrakt t.ex.

Sedan brukar inte resultatet bli så lysande med foton i en kontorsmaskin, men om inte kvalitén är viktig så spelar det kanske ingen roll. Jag har skannat till TIFF med mediokert resultat. Visserligen inte med en Canon utan en Ricoh.
 
ANNONS