Annons

Handla i Hongkong och Bangkok

Produkter
(logga in för att koppla)

hbengtsson

Aktiv medlem
Känns lite som tråden spårar ur och mera behandlar moraliska aspekter på frågan!
Jag tror orsaken till detta är dels att många här på Fotosidan verkar ta för givet att man kan föra in gods utan att deklarera "för att det aldrig upptäcks" och/eller att man värderar brottet enligt en egen förenklad skala - typ "gå mot rött".

Sedan så tycker jag personligen att man i möjligaste mån skall gynna den svenska handeln. Det står givetvis var och en fritt att handla var tusan man vill "it's a free country" som jänkarna säger. Men när det smusslas med moms och tull ovanpå det så tror jag många ser rött.

Men nu är det ju uppenbart att det inte var priset som lockade för dig i första hand utan snarare utbudet och den spännande atmosfären i utländska butiker. Håller med om B&H - grymt ställe.
 

Mr Keys

Aktiv medlem
Hej
Vet inte riktigt om denna tråd varit uppe innan, men kan inte hitta i sådant fall!

Ska resa till Hongkong och Thailand/Kambodja. Har lagt ner tid på att planera vad jag ska se och resa. Nu i sista minuten så börjar jag tänka på shopping. Närmare shopping av fotoutrustning.
Någon som har kunskap om vilka platser som har bäst shopping möjlighet. Har varit i Bangkok för så jag känner till en del platser. Prisskillnad mellan Hongkong och Bangkok vet jag inget om.
Har fått för mig att Hongkong har ett bra utbud! Någon som vet vilka shoppingplatser man skall besöka där? Hur ser prisskillnaden ut mot här hemma? Hur ser prutmöjligheterna ut?

Michael
Har tyvärr inga tips att ge dig, men jag önskar dig en alldeles utomordentligt underbar resa, och hoppas du hittar massor med roliga och användbara grejor att handla med dig hem till ett bra pris! :)
Återkoppla gärna till den här tråden när du är hemma och dela med dig av erfarenheterna. Kan vara intressant om man ska dit själv i framtiden.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Pruta!

Glöm inte att pruta när du handlar i Bangkok. Du kan pruta ganska mycket även i butiker som Fotofile. Senast köpte jag Nikon 20/1.8G och 85/1.8G och lyckades få ner priset ungefär 10-15% från en redan låg niva.
 

Frekeman

Aktiv medlem
K
Min fråga var vilka affärer ni har erfarenhet av och vad/var varor är billiga.
Dessutom så även om jag inte kommer och handla i alla affärer så är det ett nöje att besöka rätt affär.
(Kan nämnba att jag ställde samma fråga för ganska många år sedan då någon rekommenderade B+H i New York. Enbart ett besök där är en upplevelse även om man inte handlar)
Jag har erfarenhet av Hong Kong. Bäst är Sun City i Mong Kok. Många affärer på 3-4 våningsplan samt bra priser och utbud för både nytt och begagnat. Champagne Court, som ligger i TST-området, är mindre och med mer fokus på begagnad uttrustning.

Hoppas att du får en trevlig resa!

Mvh
Fredrik
 

PerK

Aktiv medlem
Tull och moms?

Tullen kan väl inte veta att man köpt utrusningen där om man inte är så snäll/dum att man talar om det?
Jaa du - det handlar om ärlig kontra oärlig. Du är kanske det senare?
Dessutom:
1. Tullen har sina sätt att kolla.
2. Vid problem har du ingen giltig garanti om du inte har relevant kvitto - lämna in i Bangkok.......
3. Vill du sälja påverkas priset neråt om dokumentation saknas.
 

Peter -

Aktiv medlem
kolla valutan

Hej
Skulle kolla priser för jag åker eftersom både THB och HKG$ är väldigt starka mot kronan just nu.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Följ länken nedan för att kolla priser hos Fotofile. Du borde kunna förhandla ned priset ca 10%. Alla butikerna i MBK har exakt samma golv så när du lyckats förhandla är det ingen större anledning att fortsätta shoppa runt.

Du tillbaka momsen, 8%, på flygplatsen om du ser till att butiken ger dig rätt sorts kvitto.

Klicka till höger om telefonnumret i övre vänstra hörnet för engelska.

https://fotofile.co.th/
 

iSolen.se

Guest
Den här diskussionen uppstår alltid när någon ber om råd inför inköp av kamerautrustning utomlands, så det borde finnas en klistras tråd någonstans att hänvisa till.

Hursomhelst så är det din sak att bevisa att du har köpt en vara i Sverige när du reser in i Sverige efter en resa. Detta enligt en mailkonversation jag hade med tullen för ett antal år sen.

Risken att tullen ska stoppa en hemvändande turist är förvisso minimal, men man bör nog vara medveten om att man inte behöver berätta något alls om sina inköp utomlands för att riskera att hamna i svårigheter om man blir stoppad.
Jag blev stoppad en gång i en mellanlandning.

Det är f ö inte så svårt för dem att genomskåda ett köp, ny vara, oläst manual och alla kablar och tillbehör säger allt.
 

DonThomaso84

Aktiv medlem
Som Frekeman skrev så i HK är det i TST många butiker med både ny och beg. utrustning. Nypriset är lägre men ingen fantastisk skillnad. Begagnat är inte så billigt men det finns ett fantastiskt utbud framförallt! Så är du på jakt efter specifika beg. kameror/objektiv kan du hitta det mesta.
 

Fidoxx

Ny medlem
Price.com.hk

Besök Hong Kongs motsvarighet till prisjakt, price.com.hk

Utmärkt verktyg som många handlare använder för att marknadsföra sina erbjudanden.
 

Maxpow

Medlem
Helt underbar begkamerashop i Kowloon!

https://www.shoguncamera.com/map.php

Många av kamerabutikerna i Hong Kong har samma sortimen men det finns så klart undantag. Hittade denna centralt på Kowloon-sidan. De har allt! Mycket analogt som jag letade efter men också en hel del tillbehör. Jag köpte en Linhof kulled för ungefär halva priset jämfört med Ebay.
 

Snejk67

Medlem
Hing Lee i Hong Kong

Här kommer ett handfast tips om det du frågar om. Hing Lee i Hong Kong. Har varit där vid flera tillfälle och handlat och alltid blivit nöjd. Det var dock ett antal år sedan sist men finns de kvar så prova.
Verkar som delar av dessa inlägg skulle flyttas till någon Import/Export tråd, men så är det i tyvärr i forum, folk som inte har något bättre för sig och tar upp tid för de som har viktigare saker för sig.
Hong Kong har även flera varuhus för teknik som är pålitliga. Brukar vara ca 25% billigare än här beroende på valutor.
 

Frekeman

Aktiv medlem
Som Frekeman skrev så i HK är det i TST många butiker med både ny och beg. utrustning. Nypriset är lägre men ingen fantastisk skillnad. Begagnat är inte så billigt men det finns ett fantastiskt utbud framförallt! Så är du på jakt efter specifika beg. kameror/objektiv kan du hitta det mesta.
Jag vill påpeka att det är just Champagne Court i TST som jag rekommenderar. Har hört att många av de andra affärerna i det "turistiga" TST inte är att rekommendera.
 

iSolen.se

Guest
Du skulle alltså inte vidare till Sverige? Eller varför passerade du tullen?
Jo jag skulle vidare till Sverige. Det var ett tag sedan men EU och Schengen har funnits ett tag :)

Har du aldrig råkat ut för att bli ombedd att hämta ut väskorna för att passera in till i ett EU-land, för att sen flyga vidare på "insidan" av EU?
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Jo jag skulle vidare till Sverige. Det var ett tag sedan men EU och Schengen har funnits ett tag :)

Har du aldrig råkat ut för att bli ombedd att hämta ut väskorna för att passera in till i ett EU-land, för att sen flyga vidare på "insidan" av EU?
Du kanske hade köpt två separata flygbiljetter så att du inte kunde checka bagaget hela vägen?
 
ANNONS