Annons

Kort skärpedjup

Produkter
(logga in för att koppla)

Flash Gordon

Aktiv medlem
Nu tror många att skärpedjup bara handlar om stor bländare. Det gör det inte.
Man kan åstadkomma det på andra sätt. Det viktigaste är att ha en bakgrund som inte stör mycket genom ha en massa störande färger och kontraster.

Här är en bild tagen med Fuji X-H1 80/2,8 OIS. Vem påstod man inte kan få kort skärpedjup med APS-C? Så här i efterhand borde jag nog bländat ner till 5,6 för att få hela nosen skarp.
Det handlar inte om att köpa objektivet med den största bländaren. Jag har visserligen haft både Canons berömda 85/1,2 och har nu deras modernare 85/1,4 IS.
Fast jag använder dem ofta på 4-5,6 för det blir bättre porträtt när både näsa, ögon och öron är skarpa.
Fotografering är ingen tävling i vem som kan ta en skarp bild med kortaste skärpedjup. Det hela bör ju handla om att ta en bra bild.
https://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/382508/3664837.htm
 

Bilagor

Flash Gordon

Aktiv medlem
Här en bild med 85/1,2 på närgränsen en meter. Detta är en extrem bild. Det går inte ens få båda ögonen skarpa. Skärpedjupet är några mm.
Näsan är oskarp och öronen ett sudd.
Har fått höra att om den som kommenterar hade haft 85/1,2 skulle de alltid bara kört på största bländaren. Djävla idiot och nybörjare säger jag.

Det handlar om att få släpp mot bakgrunden och bra bokeh. Sedan bör man i de flesta porträtt ha både ögon, näsa och öron skarpa. Detta är det klassiska sättet att ta porträtt eftersom det visat sig vara bäst och det som flest betraktare gillar.
 

Bilagor

Flash Gordon

Aktiv medlem
Hej!

  • Min tanke är att alla ska lägga upp en bild som de själva har tagit (antigen nytagen eller en gammal bild man har liggandes).

  • Bilden ska vara tagen med kort skärpedjup, alltså vill jag ha suddig bakgrund.

Men för att göra en liten twist på det hela:

  • Man ska skriva ett ord som har med bilden att göra (antingen ett beskrivande ord eller en sak som är med på bilden)
  • Personen efter ska därefter utgå efter ordet föregående användare skrivit, och ta sista bokstaven i ordet till ens egen startord.

Är det något som är oklart, är det självklart bara att fråga

Här är min bild, och ordet är MÖSSA.
Visa bilaga 132875
Påminner mycket om vad förskollärare leker med sina 6 åringar.
Vad lär vi fotografer oss av det?
Fast lek gärna på. Skall inte störa leken mer.
 

AWid

Aktiv medlem
Och vad är det som är fel på mina inlägg?
Så här står det i inlägg 1. Har strukit under det du missar

Man ska skriva ett ord som har med bilden att göra (antingen ett beskrivande ord eller en sak som är med på bilden)
Personen efter ska därefter utgå efter ordet föregående användare skrivit, och ta sista bokstaven i ordet till ens egen startord.​
 
ANNONS