Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Framtiden ser mörk ut för systemkameror.

Produkter
(logga in för att koppla)

Flash Gordon

Aktiv medlem
Så här sammanfattade Ken Rockwell sin recension av Nikon Z6 och Z7.

"Now with Nikon making pro mirrorless cameras that handle like real cameras, feel good in our hands, work like they're supposed to and offer Nikon's superior color rendition, Fuji can return to focusing on their core film and photo paper businesses and Sony can get back to innovating again in TVs and stereos. It might be time to sell your Sonys on eBay while they still get top dollar."

https://kenrockwell.com/nikon/mirrorless/z6.htm

https://kenrockwell.com/nikon/mirrorless/z7.htm
Ja herr Rockwell brukar ju ha rätt. Skall genast lägga ut mina Fujikameror och objektiv på eBay. Lika bra att ta mina Canonprylar också medan de är värda något.
Sedan köpa Nikon så jag också får höra änglakören sjunga medan jag tar himmelska bilder med Nikon.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Ja herr Rockwell brukar ju ha rätt. Skall genast lägga ut mina Fujikameror och objektiv på eBay. Lika bra att ta mina Canonprylar också medan de är värda något.
Sedan köpa Nikon så jag också får höra änglakören sjunga medan jag tar himmelska bilder med Nikon.
Det borde vara bra läge för att byta mot några vintergrejor. Eventuellt kanske du kan få ett par skridskor och en Jofa-hjälm...
 

PMD

Aktiv medlem
Att du väljer att kommentera lagen (C), en punkt som handlade om att man tidigare inte kunde fota med drönare och inget annat är lite kul eftersom du själv brukar vara etta på bollen om: "OT, skapa genast ny tråd!"
Det var för att lagar och regler inte direkt har något med teknikutvecklingen att göra.
 

Terje H

Aktiv medlem
Lite synd med tjafset här i tråden mellan olika personer. Det hade ju varit trevligare om man kunde hålla diskussionen i en mer saklig och trevlig ton.

Nåja, någon nämnde att jag tydligen satt i något ide... Hehe, kan så vara. Lägg till gömsle, stubbe eller något liknande naturnära. Jag har rätt så bra koll med vad som finns och hur utvecklingen går, trots det väljer jag att fortsätta som jag gör. Helt enkelt för att jag alltid arbetar manuellt (både vad gäller bländaröppning, slutartid, ISO-värde och fokusering). Dessutom arbetar jag alltid i jpeg, aldrig i raw. Och vitbalansen är på "sol". Grunden är lika, som den alltid varit.

Kan tycka att jag behöver uppdatera med ny kamera där jag kan använda högre ISO utan en massa brus - vilket nu sker. Sedan någon viltkamera och en drönare.

Vad gäller objektiv så har jag märkt att den optiska kvaliteten idag inte är lika bra (kanske är det subjektivt), men att nyare objektiv ofta har en bättre närgräns och är mindre/lättare. Det gör det ju intressant när den dag kommer att något objektiv behöver bytas ut med ett nytt i samma brännvidd och med samma ljusstyrka.

Jag lider ingalunda av att sitta i mitt lilla ide (eller gömsle), då all min fokus dagligen ligger på att fotografera.

Sedan är det väl så att jag med jämna mellanrum uppdaterar mig med ny dator, nytt grafikkort, mer hårddiskkapacitet mm. Men det är väl en annan historia. :)

Mvh Terje
 

iSolen.se

Guest
Det var för att lagar och regler inte direkt har något med teknikutvecklingen att göra.
Men skriv inte om det då! Jag nämnde det i förbigående vilket jag redan förklarat.

Du har i alla fall fortfarande fel om utvecklingen, den går raskt framåt men inte på utskrivna bilder i A4 som inte efterbehandlas.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Telefoner är också kameror och utmärkta exempel på att utvecklingen inte alls stagnerat utan snarare accelererar. Visst, om man snöar in sig på någon enstaka parameter kan det vara så (men kraven ökar samtidigt) men många missar i diskussionen ovan att utvecklingen byter fokus. Typexempel är ögonfokus, ansiktsigenkänning både i kamera och i efterbehandling, bildförbättring, överföringsmetoder, tjänster....listan bara ökar.

Men visst, om utveckling är hur bra bilden blir på utskriven A4 som inte efterbehandlas händer inte mycket ;-)

Under tiden sparar jag till min första flygburna systemkamera.
Det är möjligt att vi kommer få se en avmattning av utvecklingstakten p.g.a. en krympande marknad de kommande åren men det kan bli precis tvärtom också eftersom konkurrensen nu hårdnar. Annars är det väl snarast så att med ett ökat fokus nu på en verklig digitaliseringen av kamerorna som en del marknadsfolk nu trendkänsligt kallar AI, så kommer det bli allt billigare att ta fram nya smarta lösningar för nu är väl ändå den plattformen på plats.

Är det inte annars så att möjligheterna till åter nya vägval och möjliga uppfinningar ökat exponentiellt med de nymodigheter vi redan sett under de senaste 15 åren. Jag tycker inte alls att detta är konstigt och bara genom att jämföra de möjliga val jag hade i menyerna på min kanske 5 år gamla A7r och jämför de med vad som finns i A7 III så inser i alla fall jag att det hänt massor inne i de nyare kamerorna i jämförelse med hur det såg ut i början av de senaste fem åren som ju Per tyckte att allt hänt innan de inträffade.

Den senaste utvecklingen främst när det gäller AF visar också lyckligtvis att trots att detta nu sker så kommer det vara möjligt att paketera detta mycket bättre ergonomiskt än som någonsin skett tidigare, så att kamerorna trots allt fler delsystem och funktioner ändå blir enklare och effektivare att använda genom en allt längre driven smart automation. Det finns en stor potential i att få kamerornas olika delsystem att samverka betydligt bättre än som varit fallet tidigare. Ser jag till Sony så har de fortsatt i rätt många år att bulta på grej efter grej i någon form av okontrollerad tillväxt. Jag har själv länge efterlyst att de måste lägga ett smart kontrollsystem över denna röra och öka abstraktionsnivån för användarna.

Idag spelar det ingen större roll att de grupperar saker bättre i själva menysystemet när detta ändå är belamrat med minst dubbelt så många grejor som de första A7:eek:rna. Sedan håller jag med Tony Northrup om att de gör det onödigt svårt för sig.

Intvl. Shoot. Func. - det är alltså den nya "Time Lapse"-funktionen. När det gäller den typ av video så vet de flesta idag redan vad en "Time Lapse"-video är men en försvinnande liten andel hade nog hittat den funktionen på direkten enbart med Sonys ledtexter, utan hjälp av snälla medmänniskor. Varför inte använda begrepp som folk kan relatera till istället för detta. Men det här är så Sony för så här har de hållit på i alla år när det gällt nya funktioner. De har envist gömt dem i menyträsket och sällan gjort någon vidare reklam för de nyheter de faktiskt försett kamerorna med.

Mycket har verkligen blivit fantastiskt mycket bättre de senaste åren men det finns fortfarande förbättringsområden att ta tag i.
 
Senast ändrad:

iSolen.se

Guest
Det är möjligt att vi kommer få se en avmattning av utvecklingstakten p.g.a. en krympande marknad de kommande åren men det kan bli precis tvärtom också eftersom konkurrensen nu hårdnar. ....
Nikon siffror har gått lite upp och ner som du såg ovan men ingen definitiv trend nedåt i investering.

Hur gör Sony? Canon? Fuji? DJI?
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Nikon siffror har gått lite upp och ner som du såg ovan men ingen definitiv trend nedåt i investering.

Hur gör Sony? Canon? Fuji? DJI?
Det är svårt att hitta vettig information om Fujifilm eftersom de framförallt håller på med medicinteknik och divisionen Imaging som gör kamerorna säljer mer leksaker än seriösa kameror.

Sony är också knepigt. Imaging Products and Solutions är deras minsta division och de bakar ihop kameror, videokameror och något de kallar other (40% av divisionens omsättning).

Canon ligger stadigt runt 8-9% i R&D kostnader, men de specificerar inte vad de utvecklar. Canon redovisar kamerasystem och bläckstråleskrivare i samma kolumn. De tappade runt 10% försäljning förra året och räknar med en nedgång på 3.9% i år. Canon säljer något mindre, men tjänar mer pengar, precis som Nikon.
 

Bengf

Aktiv medlem
Man kan få vänta ett år till, Canon och Sony har spegelfria APS-C modeller, kommer Nikon med någon spegelfri APS-C eller ej. Canon/Nikon har ett starkt DSLR fäste och har utvidgat med spegelfria småbilds kameror, en ny 7DMKIII behöver väl få en helt ny sensor som exempel man kan väl inte fortsätta med gamla grejer eller kan man. OS 2020 kan det bli sista 1DX III och D6- FW får sköta uppdateringarna, som verkar vara det nya nu.
 

iSolen.se

Guest
På vad sätt? Det vore snällt om du kunde sammanfatta och berätta varför du tycker det var intressant, du kan inte begära att alla ska titta på en hel video för att lista ut varför du postar den.

Jag är också lite allergisk mot northmupparna efter alla felaktigheter och andra dumheter som förekommit men jag kan kolla en bit om du vill.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
På vad sätt? Det vore snällt om du kunde sammanfatta och berätta varför du tycker det var intressant, du kan inte begära att alla ska titta på en hel video för att lista ut varför du postar den.

Jag är också lite allergisk mot northmupparna efter alla felaktigheter och andra dumheter som förekommit men jag kan kolla en bit om du vill.
Nej du det har jag inte tid för. Titta eller avstå.Tänker verkligen inte skedmata dig.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Det behöver du verkligen inte göra, det handlar om vanlig forumsed, om du sparar 10 minuter per tittare blir det rätt mycket tid totalt.
Då skall du få en kort sammanfattning. De talar i början om kameramarknadens upp och nergång. De skiljer mellan kameror med fasta objektiv och systemkameror. Det ger en del siffror jag inte sett tidigare. Då främst om point and shoot kameror
Sedan talar de mest om marknaden för fotografer av skilda slag. Tycker det inte alls är så tokigt. Nu pratar de säkert USA här men det kan nog finnas trender som kan intressera dig.

Producerar man 2 YouTube avsnitt per vecka göra man nog ett och annat misstag. Allt kan inte vara på topp jämt.

Ken Rockwell tycker jag personligen är ett bottennapp. För att inte tala om Uncel Fester.

På Internet måste man alltid ha de kritiska glasögonen på sig och som med ett polfilter sortera ut fakta från halvsanningar. Fat har jag var så säker. Jag körde Internet före www ens fanns. Så tro mig jag har lång träning.

Fast Webben idag kan ge en översikt om man kritiskt kikar på
många olika källor. Fast när det gäller min nästa troliga uppdatering så skall jag låna en demo eller hyra en X-H2 en dag och testa den ordentligt under minst en dag.
Jag har lagt ner alldeles för mycket pengar under snart 20 år på olika uppgraderingar som i slutändan gjorde liten skillnad.
Numera vill jag testa att en ny kamera verkligen ger mig fördelar för min typ av fotografering. Eftersom jag fotar inom de flesta områden är det ganska generellt. Fast just för em spegellös kamera är det främst fokus i svagt ljus och snabb AF-C i mindre bra ljus som jag kommer testa. Detta verkar vara ett område där ingen nuvarande spegellös kamera verkar nu upp till vad en bra dSLR klarar. Kanske då med undantag för Sony. Fast den har jag inte använt så jag kan inte uttala mig.

Hoppas det är svar på din fråga och lite till.
 

PerK

Aktiv medlem
Bra med lugnare marknad

Vi har bytt (digital) kamera galet ofta de senaste 10-15 åren. Nu börjar vi inse att vi inte måste ha nästa generations produkter. De behövs inte. Det är vi entusiaster ( som lägger onödigt med pengar på vår passion) som stimulerat utvecklingen - köper mer och dyrare än proffsen då vi är många fler än de.
Gör det något om tillverkarna måste dra åt svångremmen och uppdatera sina konstruktioner mindre ofta? Mig kvittar det. Gör det något om en eller flera tillverkare faller bort? Den utrustning man köpt blir inte sämre för det! Om dina bilder inte blir tillräckligt bra är det inte utrustningens fel, gissa var problemet finns.......
För de som fortfarande vill investera finns numera en uppsjö av toppenobjektiv att lägga pengar på.
Don't worry - be happy!
 

Bengf

Aktiv medlem
Skrollar man ner på Fam Northrups länk, så är det en nästan ändlös radda av kommentarer om vad dom sagt, när Northrups slinter på tangenterna så får dom allt höra det ganska så raskt. För övrigt så tycker dom ju att tex D850 är bland den bästa kamera som hittills tillverkats och Fujis kameror håller dom mycket högt, sedan har väl solen alltid fläckar.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Skrollar man ner på Fam Northrups länk, så är det en nästan ändlös radda av kommentarer om vad dom sagt, när Northrups slinter på tangenterna så får dom allt höra det ganska så raskt. För övrigt så tycker dom ju att tex D850 är bland den bästa kamera som hittills tillverkats och Fujis kameror håller dom mycket högt, sedan har väl solen alltid fläckar.
Deras kamera ägande är nog bredare än så. De fotar med många märken Chelsea som fotar kommersiellt använder Sony. Sony A7R III tror jag De gillar som sagt också Fuji. Då speciellt X-T3. De har också en samling Canon med också de stora objektiven. De har NIkon med flera objektiv.

De är bland de mest populära när det gäller YouTube och foto. De är så stora på nätet att de kan säga vad de vill om olika nya kameror. De kritiserade både Canon R och Nikon Z7 när de lanserades. De ansåg Nikon Z7 som lanserades som en Nikon 850 spegellös inte höll måttet.
Det är nog också korrekt oavsett vad de som köpt en sådan säger.
En bra dSLR från Nikon eller Canon har väldigt många versioner för att komma dit de är i dag. Spegellösa kameror har väldigt många fördelar. Det är därför jag mest fotar med Fuji. Fast i vissa lägen som i dåligt ljus är det definitivt dSLR som vinner.
Detsamma gäller att fota sport eller annan action.
Om man väljer kamera i dag skulle jag säga att en spegellös klarar minst 95 % av allt man vill fota och gör fotande som mycket enklare.
Fast fotar man flygande fåglar, sport i hallar eller också bröllop eller andra event i mörka kyrkor skall man kanske vänta lite. Inom dessa områden kan de spegellösa ännu inte riktigt komma upp till samma nivå
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Skrollar man ner på Fam Northrups länk, så är det en nästan ändlös radda av kommentarer om vad dom sagt, när Northrups slinter på tangenterna så får dom allt höra det ganska så raskt. För övrigt så tycker dom ju att tex D850 är bland den bästa kamera som hittills tillverkats och Fujis kameror håller dom mycket högt, sedan har väl solen alltid fläckar.
De fick tydligen nog av hårtorken efter deras katastrofala insatser i ämnet "The Afghan Girl". Tony Northrup raderade enligt uppgift runt 600 negativa kommentarer.
 
ANNONS