Annons

Blixt till Sony A7 serien

Produkter
(logga in för att koppla)

MVPernula

Aktiv medlem
Tjabba!

Jag är lite inne på att börja fota med blixt och allt vad det innebär men vill ändå börja lite snällt. Har kollat en del på youtube, och förstår att det är mycket man kan göra med bara en speedlight! En av mina favoriter är Sean Tuckers variant där han använder sig av en sändare, speedlight och ett paraply! (och såklart en ställning för det)

Han framkallade väldigt fina resultat med bara det som utrustning. Min fråga är väl mest om ni har något tips på bra speedlight som skulle funka för en nybörjare? Behöver absolut inte vara något super. Sen, ja, generellt allt annat också.
Jag har aldrig varit insatt i studiofotografering, så jag vet inte vilka paraplyer eller skärmar man ska ha för ljussättning. Vilken ställning man ska köpa för speedlighten osv.. Gärna lite minimalistiskt.

Hjälp! :)
 

unoengborg

Aktiv medlem
Att tänka på om du arbetar i små utrymmen är att paraplyer sprider ljuset väldigt mycket åt båda hållen vilket gör det svårt att kontrollera var ljuset faller. I så fall fundera istället över någon form av softbox/oktobox. En reflexskärm (stor vit pappskiva) kan vara bra för att lätta upp skuggor. Sedan behöver du förstås belysningstativ och sandsäckar att lägga över benen så de inte blåser omkull ifall du fotograferar utomhus. Ska du fotografera porträtt behöver du någon slags bakgrund. Välj lämpligen något neutralgrått, behöver du andra färger slå en blixt med lämpligt färgfilter mot bakgrunden.

Som blixtsystem hade jag valt Godox eftersom de har samma kontrollenhet för både speedlights och studioblixtar och relativt bra pris i förhållande till prestanda.

Jag hade tittat på Godox V1 vars fördel är att framsidan är magnetisk så att man enkelt kan fästa filter, bikakor, diffusorbubbla eller ladugårdsdörrar. Ett annat alternativ skulle kunna vara Godox Ving 860 ii. En fördel med godox blixtar är att du kan använda ttl för att få rätt exponering sedan kan du låsa den exponering du fått så att den inte ändras om du fotograferar ett ljusare eller mörkare motiv.
 

Hambergaren

Aktiv medlem
Väcker lite liv i denna tråden :)

jag har en Sony A6000 och fick tag i en begagnad Sony blixt HVL-F20M för 899kr.
finns det någon kabel man kan ansluta för att använda blixten utan att den sitter påkameran? Behöver inte vara trådlöst men hade velat kunna hålla blixten bredvid. kan tillägga att jag ärhelt ny när det kommer till blixt. :)

/Mikael
 

Third eye

Aktiv medlem
Säger Godox, en Tt685s-blixt och en xpro-trigger kostar ca 2200kr nytt. Och de funkar med alla godox övriga blixtar och studioblixtar som använde "x-protokollet". Vill du utöka med fler blixtar så styr sändaren dem i grupp eller individuellt.
Blixten har full TTL och HSS, triggern har dessutom en knapp (tcm) som låter TTL-systemet mäta exponeringen, och du trycker på TCM och värdena följer med till manuellt läge för ev lek och justering.
En knepig sak med Sony dock, om inte de fixat det. Men när blixt eller sändare sitter påslagna i blixtskon så måste du stänga av den för att t, ex exponera himlen rätt för en motljusbild.
 

Hambergaren

Aktiv medlem
Jag har bestämt mig att köpa en annan blixt än Sonys. Godox TT685s verkade inte vara så lätt att få tag i men kag har hittat Godox Blixt TT350. Kan det vara en liknande?

jag väljer mellan dessa 3 blixtar nu:
- Godox TT350
- Hähnel Modus 369rt
- Dörr DAF-320

någon av dessa ni skulle rekommendera mer eller någon annan modell? Hade tänkt mig ett pris mellan 1000-1500kr då jag är så ny med blixtar än :)
 

Third eye

Aktiv medlem
Tt350 är drygt halva effekten av tt685, Scandinavian kör kampanj 1090 ink frakt.
€81 på amazon.de ink fri frakt plus diffuser och lite gel.
Tt685 finns på lager hos kaffebrus och kostar 1379 ink fri frakt.
€113 på Amazon.de med fri frakt plus diffuser och lite gel.

Mitt tips är TT685, utan tvekan, och sen köpa tt350 om du tycker du behöver. Men ska du börja leka med blixt så har du bra mycke mer valfrihet tack vare effekten i TT685.
Glöm inte sändare :)
 
ANNONS