Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Damm på sensorn - officiell tråd

Maxieboy

Aktiv medlem
Tapani skrev:
Är det så bra med en madrasspump den suger ju in luften från golvet och där finns det en hel del som man inte vill ha in i kameran fast man har städat innan man ska rengöra kameran men man kan kanske montera dit ett filter på pumpen

/Leo
"Renlighet är en dygd" man får väl se till att ha lite städat omkring sig.
 

pial

Aktiv medlem
Men alltsa, jag fattar ju att om man fotar extremt mycket sa maste man stada ibland. Men jag sager som Magnus:

bandola83 skrev:
vad gör ni med era kameror igentligen?
Jag har tagit runt 7000 bilder med min D5D, och jag byter objektiv ofta, i oknen, och i skogen, och pa stranden... En enda gang har jag behovt blasa rent med en apoteksblasa, nar jag hade fatt in nan liten trad som blev ett streck i nederkanten pa bilden.

Hur perfekt behover det vara egentligen? :)
 

Bokeh

Aktiv medlem
pial skrev:
Men alltsa, jag fattar ju att om man fotar extremt mycket sa maste man stada ibland. Men jag sager som Magnus:


Jag har tagit runt 7000 bilder med min D5D, och jag byter objektiv ofta, i oknen, och i skogen, och pa stranden... En enda gang har jag behovt blasa rent med en apoteksblasa, nar jag hade fatt in nan liten trad som blev ett streck i nederkanten pa bilden.

Hur perfekt behover det vara egentligen? :)
Tja, ta en bild mot himmlen på f/22 och du kommer bli förskräckt :)

Bländar man inte ner kraftigt så syns inte skiten, så det beror mycket på vad man fotograferar, landskapsfotografer städar väl oftast.

/kent
 

pial

Aktiv medlem
Bokeh skrev:
Tja, ta en bild mot himmlen på f/22 och du kommer bli förskräckt :)
Jo, det har jag provat sa klart och visst finns det damm! Men i verkliga bilder sa syns det bara ibland, och da som sagt oftast vid landskap med bla himmel. Men min filosofi ar att det ar krangligare att halla pa och stada hela tiden an vad det ar att klona bort de tre-fyra prickarna som rakar synas for mycket i en bra bild.

Makro -- ja, jo, det fattar jag ju, dar vill man ju ofta ha sa stort skarpedjup man kan fa till, med rena snygga ytor runt omkring, sa okej da, du kan fa stada din sensor varje vecka om du vill, Jörgen! :)
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
David G skrev:
Vem i hela världen köper en pensel för 1249kr?! Kan nån motiver varför den inte är åtminståne 1000kr billigare?



Håller med om att det verkar korkat att blåsa med cykelpump.



Är visibledust en bluff? Finns ju dom som säljer dyra "vattenvirvlare" att sätta på vattenkranen så att vattnet blir "helande", kanske det är bra för kameror också?
Jag säjer bara "kristaller" och ett schysst lavemang :). Det tar nog hand om det mesta.
 

Jonke O

Aktiv medlem
Funderar på att köpa "rengörings tops" finns ju en uppsjö av tillverkare som säljer sina relativt dyra tops....

Kollade på elfas hemsida och hittade dessa tops.
Dessa i hop med eclipse borde väl duga ganska fint eller vad tror ni ???? Tänkte på modell 2
i listan med lite bredare spets.
25 st. för 210 kronor.

http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=3573.htm

/Jonas
 

brage

Aktiv medlem
cakon skrev:
Värsta humbug :)
Frågan är hur många virvlare de säljer? Likadant hur många Visible Dust penslar säljs för 1249 kr?
Ganska många virvlare, Psoriasis försvann på en hel del i Finland där dom testade utan att dom testade visste om det...-humbug? - kanske, men jag skulle nog vart nöjd!
 

J-ett

Aktiv medlem
Jonas, verkar som om du hittat något vettigt.
Såg på en fotosajt att de kostar 25:-/st.
Kanske handlar de oxå på ELFA... ;o)

Har en 5D själv, och när jag skulle använda pensel första gången drog jag ut fett från kanterna på sensorn. Jag har nog aldrig blivit så förbannad och irriterad som den gången. Tog 14 dagar innan jag fick hem alla prylar för rengöring. (Hade bara en blåsbälg tidigare.)

Nu ska jag handla "Pec Pad" 10x10 dukar och vika egna spatlar. (Har en omgång sådana som jag använt och rivit bort duken.)

Med dessa ELFA tops får man nog bort det mesta. I alla fall småsmuts som amn ser med lupp och fett från kanterna på sensorn.

/Roger
 

snap

Aktiv medlem
topsen sa 52121ser ut exakt som den dom säljer på yfo för 30 + moms styck.
Dom funkar väldigt bra med eclipsevätskan.
Alla paddlar luddar bara topsen av polyester är klart bättre.
När jag gör rent så sensorn tycker jag följande funkar bra
1 blås med båsborste (viktigt så det inte ligger kvar ngt som kan repa vid våtrengöring)
2.Använder visible dust pensel för att (suga) upp damm.
3.våtrengöring med eclipse o topsen från yfo eller Elfa om dom är likadana.
Jag har testat det mesta på marknaden o med dessa 3 steg så brukar det bli rent utan problem.
Ska åka till Elfa o kolla upp deras tops o se fall det är likadana yfo säljer.

skulle inte bli förvånad yfo är alltid svindyra......
 

KGS

Aktiv medlem
Häromdagen tittade jag på min sensor för andra gången sedan jag köpte kameran för snart ett år sedan... Vände upp och ner på den. Blåste med apotekets gummiblåsa. Tog en bild av en klarblå himmel och en mot en vit dörr. Inte en fläck, inte minsta prick!

/kg, prickfri!
 

Jonke O

Aktiv medlem
snap skrev:
topsen sa 52121ser ut exakt som den dom säljer på yfo för 30 + moms styck.
Dom funkar väldigt bra med eclipsevätskan.
.
3.våtrengöring med eclipse o topsen från yfo eller Elfa om dom är likadana.
Jag har testat det mesta på marknaden o med dessa 3 steg så brukar det bli rent utan problem.
Ska åka till Elfa o kolla upp deras tops o se fall det är likadana yfo säljer.

skulle inte bli förvånad yfo är alltid svindyra......
Skriv en krummelur när du kollat upp det är du snäll.
Har någon provat YFOs "brush of" pensel?? Har inte kollat genom hela den här tråden om någon skrivit om den tidigare.... Ligger förresten YFO och crimson på samma adress?? Är det samma företag eller ???
/Jonas (som inte hittar i Stockholm :))))
 

Jerkan

Aktiv medlem
Våga göra det själv? Jag skulle aldrig våga låta någon annan göra det:)))

En ren sensor är en lycklig sensor;)
 

snap

Aktiv medlem
jag var på Elfa tyvärr var topsen slut men jag får dom på måndag ska bli kul o se fall det är samma yfo säljer dom ser misstänkt lika ut.
Om man har skit eller inte på sensorn beror nog mycket på hur mycket man fotar i vilken miljö hur ofta man skiftar glugg etc.
Har oxå en kompis som haft sin 20D i 2år o aldrig behövt göra rent den,själv så gör jag rent den flera gånger på vissa uppdrag.
Hellre det än att sitta o klona skit på himmlen på 1000 tals bilder.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Inte dyrt

Använder tryckluft på burk (försiktighet krävs) ca 1 ggr var eller varannan månad. Penseln (syntetpensel från Clas olsson åker fram ibland on det inte lossnar av luften. Digipads (färdiga 10 st/ask) används med eklips 1 gång i halvåret. En ask räcker till ungefär 5 år x kamera. Inte särskilt dyrt och perfekt resultat. Tror inte det är bra att köra med våtrengöring mera frekvent än så.
 

snap

Aktiv medlem
prisskillnad så det duger!

Nu har jag varit på Elfa o hämtat Topsen o det är EXAKT SAMMA SOM YFO SÄLJER det som skiljer är priset
på Elfa kostar dom 8,40 st 210 kr för 25st
yfo tar 34 kr styck.Priserna är utan moms.

Det är inte konstigt att yrkesbutikerna försvinner en efter en.Om jag ska köpa bläck till skrivarn (7800 Epson) så är yfo ungefär 100 kr dyrare per patron än hegethorn tex.
Varför Yfos tops ser större ut är för att den är använd.
Ps topsen funkar grymt bra tillsammans med eclipse vätskan betydligt bättre än paddlarna som bara luddar.
 

Bilagor

snap

Aktiv medlem
Yfo har tydligt ändrat priset sen sist jag handlade där nu är det 29 kr/st exlusive moms jämfört med 8.40st som Elfa tar.
 

IgoHugo

Aktiv medlem
Dagens I-landsproblem

Dagens I-landsproblem! Problemet uppstår ju som sagt först vid f22 mot en enfärgad bakgrund, eller ibland makro. "pröva f32 rakt upp mot en klarblå himmel" LOL, varva din nya Volvo till 8500 rpm så kommer du höra biljud från motorn, yup så är det.
 

horcoff

Aktiv medlem
Re: Dagens I-landsproblem

IgoHugo skrev:
Dagens I-landsproblem! Problemet uppstår ju som sagt först vid f22 mot en enfärgad bakgrund, eller ibland makro. "pröva f32 rakt upp mot en klarblå himmel" LOL, varva din nya Volvo till 8500 rpm så kommer du höra biljud från motorn, yup så är det.
SKITSNACK !

Det beror väl på vad du fotar om du tar något utomhus ;-)
Jag har fullt i foton med bländare f11 och f8 där dammet är irriterande.(även på f7,1-kollat nu)
Jag fotar både fåglar och flygplan mot himlen.

Bländare f16 en solig dag för att inte få för snabb slutartid är väl inte så onormalt...eller?

Bländare f22 är ju bara ett bra sätt att kontroller om sensorn är ren efter rengöring.
 

Anders Östberg

Guest
Större dammkorn syns även vid stora bländaröppningar, även om skuggan från dom är lite diffus. Om dammet sitter på ett dumt ställe så kan det vara rätt störande. Jag brukar klona bort fläckarna tills det blir för mycket jobb, då rengör jag med pensel och blåsa.
 
ANNONS