Annons

Handla i HongKong

Produkter
(logga in för att koppla)

Mayhem77

Aktiv medlem
Hej,

en kompis bor i HongKong och ska komma hen till Sverige inom kort. Hur är det med priser i HongKong jämfört med Sverige?

Det jag primärt tänker på är en blixt en Sppedlite 430Ex eller kanske 580Ex II om det är väldigt fördelaktigt.
I förlängningen så är även objektiv intressant att inhandla.

Men frågan är som sagt, är det fördealktigt med HongKong eller ska man inhandla från USA?
 

chry

Aktiv medlem
Det är säkert billigare än här hemma.
Men jag är inte säker på att jag skulle skickat en kompis att lägga tid på att leta rätt på en pryl åt mig, om mitt främsta skäl är att "tjäna" några hundralappar. Det vore en annan sak om det handlade om någon speciell pryttel som jag inte kommer över här hemma...
 

Mayhem77

Aktiv medlem
För den delen spelar det ingen roll, han ska själv köpa en kamera så det blir inget extra arbete för honom.

Och som sagt, jag ska inhandla en sådan och kan man få ex antal hundringar billigare så Why not !!??
 

Gården

Aktiv medlem
Mayhem77 skrev:
För den delen spelar det ingen roll, han ska själv köpa en kamera så det blir inget extra arbete för honom.

Och som sagt, jag ska inhandla en sådan och kan man få ex antal hundringar billigare så Why not !!??
Visst är det billigare i Hong Kong, mycket billigare. Har inte varit där själv, men har kollat lite på nätet samt fått lite goda råd här på Fotosidan.
Vad jag förstått är det ganska lätt att bli blåst, så man måste vara säker på att får rätt sak till rätt pris. Man måste vara påläst, och uppmärksam. Inte typ låta expediten gå ut på lagret för att hämta kartong till objektivet du har bestämt dig för. Han kommer nog tillbaka med en kopia.
Jag stannar till där själv i Feb. vi får se om jag kan hitta något.
 

Mayhem77

Aktiv medlem
Som du säger så gäller det att ha koll på det man ska ha. Men så är det väl i de flesta asiatiska länder när det kommer till teknik.

Kompisen har bott där i 2år nu och köpt mycket teknik, han har även mycket vänner därifrån så jag antar att han hittar ställen där de är seriösa. Som sagt i detta fall är det en Speedlite 430EX jag är ute efter, bör inte bli lurad då med kopia.

Han berättade att när det gäller inköp så ska man var aärlig och säga att man tänker gå till 4-5st butiker och fråga efter bästa pris. Då kryper de ner markant i priset direkt, är man fortfarande inte nöjd kan man t aett varv till och berätta om det lägsta priset så brukar de krypa en bit till.
 

Mayhem77

Aktiv medlem
Hmm, mycket intressanta länkar måste jag säga.
Kollade på objektiv som är på startsidan på tingcheungcamera nämligen EF 16-35mm f/2.8L II USM. Detta ligger som billigast i Sverige för 15.890kr enligt Pricerunner och det ligger för ca:8.500kr innan man prutat där... Hmm, som sagt mycket intressant !
 

Janne G

Aktiv medlem
Jag var i HK förra året o kunde konstatera att det mycket stor prisskillnad på många prylar mot i Sverige. Ett Nikon 70-200/2,8 gick att få för runt 9000-10000 SEK vilket är hälften mot här hemma. Andra prylar var det betydligt mindre prisskillnad på. Tex ett Hasselblad x-pan objektiv 30/5,6 som (då) kostade runt 30000 här kunde man hitta för 23000 där.

Skattefritt o "local warranty" alternativt ingen garanti alls är det som gör den stora prisskillnaden.

Om man ska köpa nåt där tycker jag det är A o O att hitta en seriös handlare som varit med länge o som någon annan kan rekommendera. Samt att man åtminstone får lokal garanti på det man köper. Om det blir krångel med grejerna är nackdelen förståss att man måste skicka det till handlarn i HK för reparation.

Sen är man ju skyldig att deklarara för inköpen i tullen såklart. Men även om man gör detta o betalar 25 % moms så blir det fortfarande stor prisskillnad på många saker.

/ Janne
 

imajica

Aktiv medlem
Kollade priser på just de blixtarna i USA häromdan. Där var det väldigt lite att spara på en 430 (med frakten inräknad alltså), medan 580:n gick att få för ungefär halva priset jämfört med här hemma. Sen vet jag inte om det ser likadant ut i HK...
 

Nordenhed

Aktiv medlem
Det jag tyckte var jobbigt i HK var det ständiga prutandet!
Men det är många år sen jag var där så det kanske har ändrat sig.
 

Mayhem77

Aktiv medlem
Sven-Erik Nordenhed skrev:
Det jag tyckte var jobbigt i HK var det ständiga prutandet!
Men det är många år sen jag var där så det kanske har ändrat sig.
Tror dessvärre att det ständiga prutandet fortfarande är fallet. Det är just det att jag har en kompis som vet hur det går till där som gör det hela så skönt. Hade jag själv handlat hade det vart svårare gissar jag på.

I övrigt får jag tacka Jan Gruvborg för tipset om Local warranty, det kan ju faktiskt vara trevligt att ha.
 

SecretAgentMan

Aktiv medlem
Det finns en affär som heter Urphoto.com - han kör en liten affär i HK, och bedriver verksamhet på ebay (urgalaxy) - Hugo So heter ägaren, oerhört trevlig och snabb kille att leverera.

Kanske inte den allra billigaste, men leveranserna är spiksäkra och snabba.

/J
 

Mayhem77

Aktiv medlem
Den här fick jag inget utbyte av alls... urgalaxy hittar jag inget på om jag söker på Ebay och urphoto.com var ju bara partykort. Hittade inget om kamera, linser, blixtar m.m
 
ANNONS