Annons

Graciela Iturbide

Produkter
(logga in för att koppla)

archangel

Aktiv medlem
F blog finns en intressant intervju med årets Hasselblads Pristagare Graciela Iturbide
Vill gärna slå ett slag för hennes fotografi, hon har varit en stor inspiration för mig länge och hoppas fler kommer upptäcka henne
 

Benganbus

Aktiv medlem
archangel skrev:
F blog finns en intressant intervju med årets Hasselblads Pristagare Graciela Iturbide
Vill gärna slå ett slag för hennes fotografi, hon har varit en stor inspiration för mig länge och hoppas fler kommer upptäcka henne
Håller helt med!
Graciela Iturbide har en mycket spännande fotografi!!
/Bengan
 

Graal

Avslutat medlemskap
Hasselbladspriset har gått till mycket intressanta fotografer som sätter fotografiet och själva bilden i centrum. Den enskilda bilden och uttrycket är viktigt. Hasselblads stipendier däremot har under senare år mest gått till ren trendfotografi, koncept och diverse väldigt mystiska experiment som i alla fall inte jag tilltalas av. Även på Hasselblad center har man visat en hel del av denna mycket svårtillgängliga fotografi, där bilden kommer i skymundan och endast verkar vara ett ett medel (som ett nödvändigt ont) för något annat. Valet av Graciela Iturbide känns därför väldigt bra. Hennes bilder är inga dagsländor utan lämnar bestående intryck och kan stå för sig själva.
 

archangel

Aktiv medlem
Graal skrev:
Hennes bilder är inga dagsländor utan lämnar bestående intryck och kan stå för sig själva.
Håller med, det är bilder som sätter sig direkt i sinnet, likaså tycker jag det var med hennes mentor Manuel Alvarez Bravo
 

svajoh

Aktiv medlem
Hörru Graal, nu får du förtydliga dig. Vem syftar du på? Själv tycker jag att även de senaste årens pristagare är mycket intressanta fotografer som sätter fotografiet och själva bilden i centrum.
 

frsk

Aktiv medlem
Misstänker att Graal syftar på de som fått stipendierna från Hasselblad och inte deras pris.
- F.
 
ANNONS