Annons

Dator från DataPrince

Produkter
(logga in för att koppla)

googizmol

Ny medlem
Var tvungen att skapa konto här just för att svara riktigt på frågan. Handlade på data prince för ca 6-7 år sen och kan säga att grund delarna funkar utmärkt fortfarande. dvs moderkort processor osv. Tror inte att de säljer defekta produkter. Eller?

Under alla dessa år har jag som alla andra haft problem med virus osv. Vilket jag hela tiden trott har berott på mig själv (det kanske det gör också). I vilket fall som helst gjorde jag nyligen något intressant. Jag tog ur batteriet som satt på moderkortet och lät det vara ur i ca. 30 minuter. När jag väl satte tillbaka det så upptäckte OS att det satt en främmande komponent i en pci slot. Denna "komponent" har inga signaturer, kan inte avinstalleras/tas bort eller uppdateras. Den kunde endast avaktiveras.

Nu säger jag inte att denna "komponent" fanns med när jag köpte datorn. Men tänk om. Det andra är att dom på data prince har försökt pusha asus/abit märket så mycket så att nu i efterhand har jag börjat fundera varför. Ni som äger en asus moderkort kan säkert förstå.

Konspirations teorier åsido så ville jag endast varna er, kolla runt ordentligt innan ni bestämmer er för att handla dator.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Mycket fantasier har jag sett, men det här var en av de bättre... :D

För det första så är Asus och Abit inte samma sak, och Abit är väl nedlagt numera dessutom.
Vad det är jag ska förstå om jag har Asus vet jag inte. Har två burkar som det sitter Asus-moderkort i av olika ålder. Jag har även haft en dator från en av datordrakarna med ett OEM-moderkort från Asus.

Den okända komponenten kan vara vad som helst, t ex någon inbyggd enhet av vilken sort som helst som tidigare var avslagen i BIOS, och som nu slogs på eftersom du nollställde BIOS genom att göra det strömlöst. Det du skriver säger absolut ingenting. Det troliga är fortfarande att virusen beror på dig och mjukvaran. Själv har jag inte haft några sådana sedan 2003 då en burk fick det pga frånvaron av både uppdateringar och brandvägg. Jag hade mig själv att skylla alltså.

Att DataPrince sedan inte har världens bästa servicerykte är en helt annan femma. Jag har bara köpt några lösa delar där för många år sedan och det har aldrig fallit mig in att köpa en hel dator hos dem.
 

SmåbildsJohn

Avslutat medlemskap
Har någon erfarenheter hur detta företag är att handla av?
Priserna tycker jag är förbluffande låga?
Jag köpte dator där 10år+ sedan, PII 350mhz....Kommer inte, ALDRIG göra det igen. av flera anledningar. Hårddisken väsnades när jag skulle hämta den, & de lurade mig att låta dem sätta in en betydligt sämre. Men visst den fungerade hyfsat sen. Billig plåtlåda med vassa kanter som man lätt skar sig på, om man öppnade den.

Jag säger fan, Varning för det företaget, (om det inte blivit mkt(!!) bättre sedan dess.)

Dell tycker jag är ett bra företag att köpa dator från...Stort, seriöst.

/John
 
Senast ändrad:

SmåbildsJohn

Avslutat medlemskap
Jag köpte dator där 10år+ sedan, PII 350mhz....Kommer inte, ALDRIG göra det igen. av flera anledningar. Hårddisken väsnades när jag skulle hämta den, & de lurade mig att låta dem sätta in en betydligt sämre. Men visst den fungerade hyfsat sen. Billig plåtlåda med vassa kanter som man lätt skar sig på, om man öppnade den.

Jag säger fan, Varning för det företaget, (om det inte blivit mkt(!!) bättre sedan dess.)

Dell tycker jag är ett bra företag att köpa dator från...Stort, seriöst.

/John
Såg inte att tråden var gammal(!?)....men det ändrar inte min syn på det företaget

Varför aktiverades en gammal tråd?, fortfarande aktuellt ämne???
 

Orta

Aktiv medlem
Billig plåtlåda med vassa kanter som man lätt skar sig på, om man öppnade den.
Jag känner igen det från deras lådor. Jag byggde några datorer med chassi och vissa andra delar därifrån för 5-10 år sen. Lådan var svårarbetad, men kostade med ett ok noname-nätagg ungefär detsamma som de billigaste skräpchassina utan nätagg gjorde på andra ställen och med långsamma fläktar fastsatta med gummi-alternativen till fläktskruvar slapp man resonans.

Jag brukade också köpa hårddiskar därifrån (de brukade ha jävligt bra priser på samsung-diskarna) och alla har fungerat bra.

Har själv bra erfarenheter från dataprince från den tiden. Ett nätagg och en fläkt gick sönder vid olika tillfällen och båda gick snabbt att byta i butik. Allt annat fungerade tills de byttes av andra skäl / fungerar än idag.
 
ANNONS