Annons

Bedragare på Blocket/Tradera m.fl.

Hopp i galen tunna

Aktiv medlem
De flesta gångerna har jag sålt till ovettiga köpare, som har betalat i förskott och ingen av dem har blivit blåst :)

Jag har heller aldrig använt giro utan alltid sett till så att kunden fått ALLA mina uppgifter med hemtele som dom kunnat ringa upp till och där fått bilda sig en uppfattning om mig som säljare.
Tror man märker ganska snart hurvida personen är seriös när man svarar på frågor om prylar samt visar att det kanske finns lite kunskap om dom.
Sen litar jag helt klart mer på ngn som varit reggad här på FS ett tag och som kanske har lite bra omdömen i sin gästbok från tidigare affärer..
 

Felixan

Medlem
Jag kan säga att jag gjorde precis som du, Mats Eek, säger. Magkänslan sa att jag till 110% kunde lita på den här killen.

Jag pratade med honom två gånger på telefon och diskuterade fotografering länge med honom. Det verkade som att han visste mycket om foto och han hade t o m ett namn på sin kamera, "Bettan". Han hade varit så noga med den och ville sälja till någon som skulle ta väl hand om henne.

Berättade att han alltid köpte UV-filter så fort han köpte en ny glugg efter att ha fått en förstörd en gång. Allt var hur trovärdigt som helst

Dessutom mailade han bild på körkort, inköpskvittot och flera bilder på kameran innan jag överförde pengarna.

Namnet på körkortet finns på Eniro och Hitta på den adress och telefonnummer som han angav.

Det som känns jobbigast är ändå inte pengarna, utan känslan av att inte kunna lita på människor efter det här.
 

Plingis

Ny medlem
Tyvärr finns det inte så mycket att göra annat än att polisanmäla, men sen händer det inte så mycket med den. Några pengar tillbaka blir det nog inte. Har själv råkat ut för liknande grej, har alla uppgifter men inga pengar tillbaka. Tyvärr! Enda sättet är att ALDRIG betala i förskott.
 

Hopp i galen tunna

Aktiv medlem
Bara att ha ett namn på kameran osar katt;)
Nä skämt o sido så kan man aldrig lite helt på ngn tyvärr, men pratade med honom via hans hemtele?
Jag skulle ju aldrig lämna ut min adress samt hemnr om jag skulle försöka blåsa ett gäng killar, risken är ju inte så liten att man åker på hembesök då
 

little_mac

Aktiv medlem
Bara att ha ett namn på kameran osar katt;)
Nä skämt o sido så kan man aldrig lite helt på ngn tyvärr, men pratade med honom via hans hemtele?
Jag skulle ju aldrig lämna ut min adress samt hemnr om jag skulle försöka blåsa ett gäng killar, risken är ju inte så liten att man åker på hembesök då
Han har förfalskat ett körkort, registrerat ett telefonnummer som hänvisar till namnet på körkortet, enligt hitta.se och eniro.se så hänvisar telefonnumret till en adress där personen i fråga är skriven, han är registrerad på ratist.se och birthday.se. Dessutom har han en inövad repertoar som innehåller sambo, barn, arbete med affärsresor o.s.v.

Någon har uppenbarligen lagt ner mycket möda på att blåsa folk.
 

mapc

Ny medlem
Jag har också blivit blåst av samma kille, Robert i Falun, samma kontonr som ni andra... Känns så jädra surt. Jag har inte polisanmält ännu, gör det nu ikväll eller imorgon. Hur ska vi få polisen att samköra våra anmälningar?
 

little_mac

Aktiv medlem
Jag har också blivit blåst av samma kille, Robert i Falun, samma kontonr som ni andra... Känns så jädra surt. Jag har inte polisanmält ännu, gör det nu ikväll eller imorgon. Hur ska vi få polisen att samköra våra anmälningar?
Hej, ja kontakta mig via mail så utbyter vi uppgifter.

/Markus
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Kanske för att vettiga köpare vägrar att betala i förskott? Så att du som säljare inte har något alternativ.
Jag brukar ge tre betalningsalternativ: Förskott via konto, postförskott, internetgiro. Köparen får betala avgifter och frakt. Internetgirot kostar en slant men ger ett skydd åt köparen. De som tjänar mest på internetgirot är girot själva.

(Visst kan en lurig köpare ljuga om varans skick men då blir det en rättstvist som köparen måste vinna för att få tillbaks pengarna från internetgirot)

Om jag anar minsta oråd när jag ska köpa via annons så backar jag ur direkt.
Säkert har man missat en del fynd genom att hoppa av. Men kanske också sluppit att bli blåst...
 

Felixan

Medlem
Jag har också blivit blåst av samma kille, Robert i Falun, samma kontonr som ni andra... Känns så jädra surt. Jag har inte polisanmält ännu, gör det nu ikväll eller imorgon. Hur ska vi få polisen att samköra våra anmälningar?
Hej Mattias!

Mitt anmälningsnummer hos polisen är 0600-K2322-11. Det är ju bra desto fler anmälningar som kan kopplas ihop för att få polisen att förhoppningsvis agera.

Om lägger ut ditt anmälningsnummer eller mailar det till mej ska jag kontakta polisen på mitt håll så det noteras på min anmälan.

Inte kul att det är så många drabbade, men samtidigt skönt att inte vara en ensam idiot.
 

mapc

Ny medlem
Hej Mattias!

Mitt anmälningsnummer hos polisen är 0600-K2322-11. Det är ju bra desto fler anmälningar som kan kopplas ihop för att få polisen att förhoppningsvis agera.

Om lägger ut ditt anmälningsnummer eller mailar det till mej ska jag kontakta polisen på mitt håll så det noteras på min anmälan.

Inte kul att det är så många drabbade, men samtidigt skönt att inte vara en ensam idiot.
Hej!

Så bra, jag pratade med Markus igår kväll, så jag fick er andras anmälningsnummer av honom. Jag har inte fått något anmälningsnummer ännu, det skulle dimpa ner i lådan om ca 5 dagar, men så fort jag får en handläggare ska jag försöka få dom att sammankoppla allt.

Precis, känns som att polisen inte bara kan lägga det här på hög nu när vi är så många drabbade.
 

Wiking 1

Aktiv medlem
Som jag skrev tidigare i tråden så blev jag och minst 54 andra personen blåsta på samma sätt i aug/sep. Jag har själv suttit i 2-3 polisförhör via telefon. Med lite tur så kan en sådan där typ bli fälld inom 1-2 år. Har ingen aning om vad straffet kan vara med det blir väl några månader. Ganska bra betalt att dra in några hundratusen och sedan få mat och husrum betalt några månader. Några pengar kommer naturligtvis aldrig att betalas tillbaka, de är borta för alltid.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Man kan ju undra hur vanligt det är med denna typ av bedrägerier.
Polisen har väl fullt upp med anmälningar och får väl prioritera antar jag.

Det är väl så att rent tekniskt så borde det vara ganska lätt att spåra upp en sån här bedragare.
Vid "vanlig" rent fysisk stöld så läggs utredningarna oftast ned med motiveringen att det inte går att utreda brottet.
 

Wiking 1

Aktiv medlem
Håller med om att rent tekniskt så är det lätt att spåra upp en sådan här bedragare. Dels så vet ju Blocket från vilket konto annonsen betalats, dels så vet banken vem som står som ägare till det mottagande kontot. Finns dock stor anledning att tror att Polisens resurser och prioritering för händelser liknande denna är väldigt små. Finns säkerligen viktigare brott att koncentrera sig på, t ex våldsbrott.
 

mapc

Ny medlem
Som jag skrev tidigare i tråden så blev jag och minst 54 andra personen blåsta på samma sätt i aug/sep. Jag har själv suttit i 2-3 polisförhör via telefon. Med lite tur så kan en sådan där typ bli fälld inom 1-2 år. Har ingen aning om vad straffet kan vara med det blir väl några månader. Ganska bra betalt att dra in några hundratusen och sedan få mat och husrum betalt några månader. Några pengar kommer naturligtvis aldrig att betalas tillbaka, de är borta för alltid.
Fick ni reda på hans/hennes riktiga identitet?
 

Pentax K-7

Avslutat medlemskap
Vad jag blir arg när jag läser hur dessa samvetslösa typer håller på och lurar folk :-( De lurar en massa köpare och genom sitt beteende förstör de för ärliga säljare eftersom man inte vet vem som är ärlig eller oärligt.

Det känns som om Tradera i alla fall är säkrare eftersom de som handlar där har fått omdömmen vid tidigare affärer.
 
ANNONS