Annons

Bedragare på Blocket/Tradera m.fl.

nlindblo

Medlem
Finns det inga mellan hands tjanster I Sverige (jag bor I England sedan 10 ar..) for online forsaljning mellan privat personer (Blocket etc). Jag handlar regelbundet pa eBay, dar anvander man PayPal som mellanhand for transactioner, dom har en process for att reglera ev dispyter och kan enligt avtal gora detta efter man gatt igenom en "dispute process" vilket funkar da bada personernas (saljare/kopare) konton ar knutna till tjansten. Jag har aldrig behovt anvanda deras tjanster for dispyter, men har fatt uppfattningen att det funkar OK. Enda minuset ar forstas att PayPal tar provision pa transactioner (3% av saljaren tror jag). Har skulle det aldrig funka att skicka pengar i forskott da folkbokforing inte ar pa samma niva som I Sverige..

Niclas Lindblom
 

davidSthlm

Medlem
Är det här möjligen samma kille?

Hej alla!

Jag köpte en 5d Mark II på blocket för 13 000 kr. För enkelhetens skull hoppar jag över alla "skulle ha gjort" och konstaterar att jag efter att ha pratat med personen i fråga och fått dennes personuppgifter satte in pengar på hans konto i Swedbank: 7763 3010XXX.

Personen i fråga kallar sig XXXX och bor i Harmånger. Självklart var han väldigt lätt att kontakta fram tills pengarna betalats in, men sedan gick han inte att få tag på vare sig via telefon eller mail.

Den här historien har dock en liten twist. Efter några dagar kollade jag upp andra med samma namn i Harmånger, och fick till slut tag på hans mor. Jag förklarade artigt saken för henne och hon lovade att kontakta sin son i ärendet.

Samma kväll får jag några sms från säljaren som är jättearg för att jag kontaktat hans mor, hon skulle tydligen inte veta att han sålt kameran. Han meddelade också att han satt tillbaka mina pengar på mitt konto, och att han nu skulle sälja kameran till någon annan.

Nu har det emellrtid inte inkommit några pengar till mitt konto, och enligt både Swedbank och Nordea är det omöjligt att han kan ha satt tillbaka mina pengar vid den tidpunkt han sagt att han gjorde det. De skulle ha funnits på mitt konto redan.

Samma kväll som han sade sig ha satt in pengar till mig dyker kameran upp på Blocket igen, den här gången för 13 500. Jag skickar ett mail i ett annat namn utan att få svar. Men via lite undersökande journalistik får jag tag i en tjej som just köpt kameran av honom, och nu befinner sig i samma situation som mig innan jag kontaktade hans mor. Hur lätt att få tag på köparen tills pengarna är inbetalade, sedan ingenting.

Jag undrar nu om det är någon annan som köpt en 5D Mark II den senaste tiden av den här personen, eller varit i kontakt med honom. Det är ju uppenbarligen han som säljer kameran, så vad tror ni är det bästa sättet att gå vidare med ärendet?
 

josic

Avslutat medlemskap
Bedragen

Jag har också blivit blåst av samma kille, Robert i Falun, samma kontonr som ni andra... Känns så jädra surt. Jag har inte polisanmält ännu, gör det nu ikväll eller imorgon. Hur ska vi få polisen att samköra våra anmälningar?
Jag har också blivit bedragen på EOS 550d:n av samma person... När jag såg denna tråd polisanmälde jag också. Mitt darienummer är 1400-K24099-11.
 

Lernefalk

Medlem
Hej alla!

Jag köpte en 5d Mark II på blocket för 13 000 kr. För enkelhetens skull hoppar jag över alla "skulle ha gjort" och konstaterar att jag efter att ha pratat med personen i fråga och fått dennes personuppgifter satte in pengar på hans konto i Swedbank: 7763 3010XXX.

Personen i fråga kallar sig XXXX och bor i Harmånger. Självklart var han väldigt lätt att kontakta fram tills pengarna betalats in, men sedan gick han inte att få tag på vare sig via telefon eller mail.

Den här historien har dock en liten twist. Efter några dagar kollade jag upp andra med samma namn i Harmånger, och fick till slut tag på hans mor. Jag förklarade artigt saken för henne och hon lovade att kontakta sin son i ärendet.

Samma kväll får jag några sms från säljaren som är jättearg för att jag kontaktat hans mor, hon skulle tydligen inte veta att han sålt kameran. Han meddelade också att han satt tillbaka mina pengar på mitt konto, och att han nu skulle sälja kameran till någon annan.

Nu har det emellrtid inte inkommit några pengar till mitt konto, och enligt både Swedbank och Nordea är det omöjligt att han kan ha satt tillbaka mina pengar vid den tidpunkt han sagt att han gjorde det. De skulle ha funnits på mitt konto redan.

Samma kväll som han sade sig ha satt in pengar till mig dyker kameran upp på Blocket igen, den här gången för 13 500. Jag skickar ett mail i ett annat namn utan att få svar. Men via lite undersökande journalistik får jag tag i en tjej som just köpt kameran av honom, och nu befinner sig i samma situation som mig innan jag kontaktade hans mor. Hur lätt att få tag på köparen tills pengarna är inbetalade, sedan ingenting.

Jag undrar nu om det är någon annan som köpt en 5D Mark II den senaste tiden av den här personen, eller varit i kontakt med honom. Det är ju uppenbarligen han som säljer kameran, så vad tror ni är det bästa sättet att gå vidare med ärendet?
Om det var killen som kallade sig för Canon, mailadress som slutar på ...hn44@hotmail.se och hade ort angivet som Ljusdal så mailade jag också på annonsen. Jag avbröt dock det hela när han sa att han behövde pengar snabbt och inte ville träffas öga mot öga.

Att kameran verkligen existerar och skulle ha sålts till det utsatta priset tvivlar jag starkt på då det riktiga värdet är nästan det dubbla. Nästa steg känns väl som polisanmälan eller eventuellt hembesök och få pengarna i handen om du vet var han bor. Observera att jag absolut inte pratar om något puckla på-hembesök utan bara vara där fysiskt så han inte har någon möjlighet att slinga eller bortförklara sig.
 

davidSthlm

Medlem
Till att börja med: Det är samma person vi pratar om, med samma email-adress. Till mig hävdade han att han prioriterade de köpare som kunde komma och hämta kameran.

Liten uppdatering också. Tydligen var det inte helt fel att prata med hans mamma. Idag fick jag igen 12 000 kr av de 13 000 kr jag hade satt in på hans konto. Varför han inte satt in de sista 1 000 kr vet jag faktiskt inte, eller varför han satt in pengar över huvud taget när det ganska uppenbart är fråga om en kamera som inte existerar.

Som jag nämnde har jag kommit i kontakt med en köpare som betalat in 13 500 till samma kille för samma kamera nyligen. Denne köpare har inte ens hans personuppgifter (men fick dem självklart av mig). Kanske anser han att han därför kan lura denne köpare?

Jag tycker emellertid att det hela är ganska märkligt. Om man nu vill lura någon på pengar, är det inte ett ganska klumpigt sätt att gå till väga? Eller finns det en möjlighet att han faktiskt skickar kameran till köparen? Kanske jag ska rekommendera henne att kontakta hans mamma som jag gjorde?
 

matlep

Aktiv medlem
Ja absolut, det är väl bara bra att bedragarnas närstående får kännedom om vad som pågår. Så länge du är säker på att du har rätt identitet på den som lurat dig och andra. Ser inget omoraliskt i det. Tvärtom.
 

davidSthlm

Medlem
Nog är det rätt kille alltid, eftersom han hörde av sig tämligen omgående efter att jag pratat med hans mamma och kommenterade det med "vi går väl inte på dagis längre" och att han "skulle bli tokig" om jag ringde dit igen.

Ska höra av mig till den andra köparen och se hur det går, och om inget har hänt får jag helt enkelt rekommendera henne att ringa mamman som jag gjorde. Rent generellt sett känns det inget vidare att dra in anhöriga och utomstående, men vad ska man göra när vederbörande gått under jorden med ens sista pengar.

Tjejen som köpt hans kamera den här gången var jätteledsen (såklart). Hade sålt sin gamla kamera för att ha råd med den han sålde etc. Blir så förbannad. Det är så jäkla lågt.
 

Myran2

Aktiv medlem
Vad sägs om den här: http://www.blocket.se/gavleborg/Canon_EOS_7D_32162309.htm?ca=11&w=3

Kameran är i felfritt skick utan några fula repor.
Alla tillbehör medföljer samt kartong,kvitto och garanti.
Ett objektiv Canon 18-135is medföljer samt ett minneskort på 16GB.
För mer info får du gå in på tillverkarens hemsida eller kontakta mig.

8800 riksdaler det låter billigt eller ?? och 10 månader gammal garanti kvar alltså !?
Och inte får man komma förbi o titta på den !!
 

little_mac

Aktiv medlem
Vad sägs om den här: http://www.blocket.se/gavleborg/Canon_EOS_7D_32162309.htm?ca=11&w=3

Kameran är i felfritt skick utan några fula repor.
Alla tillbehör medföljer samt kartong,kvitto och garanti.
Ett objektiv Canon 18-135is medföljer samt ett minneskort på 16GB.
För mer info får du gå in på tillverkarens hemsida eller kontakta mig.

8800 riksdaler det låter billigt eller ?? och 10 månader gammal garanti kvar alltså !?
Och inte får man komma förbi o titta på den !!
Onekligen suspekt, precis som denna: http://www.blocket.se/vasternorrland/Canon_550D_med_standard_objektiv_32154198.htm?ca=2&w=3
 

Pentax K-7

Avslutat medlemskap
Jag har en annons på Blocket och har kontaktats av en som är vill köpa av mig. Innan han genomför köpet vill han ha följande uppgifter 1 personnr (fullständigt), 2 förnamn och efternamn, 3 postadress, 4 telefonnr till bostaden, 5 telefonnr till mobiltelefon. Jag förstår honom verkligen även om det bara rör sig om några tusenlappar. Samtidigt känns det lite olustigt att lämna ut t.o.m. personnummer till en total främling.

Om vi skulle anta att denne köpare skulle vara en oärligt person, vad skulle han då kunna använda mina personuppgifter till? Eller är det utan risk att lämna ut alla dessa uppgifter till en, för mig, helt okänd person?
 

karjn

Medlem
Jag har en annons på Blocket och har kontaktats av en som är vill köpa av mig. Innan han genomför köpet vill han ha följande uppgifter 1 personnr (fullständigt), 2 förnamn och efternamn, 3 postadress, 4 telefonnr till bostaden, 5 telefonnr till mobiltelefon. Jag förstår honom verkligen även om det bara rör sig om några tusenlappar. Samtidigt känns det lite olustigt att lämna ut t.o.m. personnummer till en total främling.

Om vi skulle anta att denne köpare skulle vara en oärligt person, vad skulle han då kunna använda mina personuppgifter till? Eller är det utan risk att lämna ut alla dessa uppgifter till en, för mig, helt okänd person?
Jag förstår honom också men personnummer skulle jag inte lämna ut. De andra uppg kan väl vara ok.
 

Nicke77

Aktiv medlem
Vad sägs om den här: http://www.blocket.se/gavleborg/Canon_EOS_7D_32162309.htm?ca=11&w=3

Kameran är i felfritt skick utan några fula repor.
Alla tillbehör medföljer samt kartong,kvitto och garanti.
Ett objektiv Canon 18-135is medföljer samt ett minneskort på 16GB.
För mer info får du gå in på tillverkarens hemsida eller kontakta mig.

8800 riksdaler det låter billigt eller ?? och 10 månader gammal garanti kvar alltså !?
Och inte får man komma förbi o titta på den !!
Annonsen är borta men förmodar att det var en 7D eller? Mailade oxå på den mest för skojs skull och fick svar. Snackade även med han på telefon men det hela kändes lite suspekt så jag sa att det blev för mycket pengar för mig och att jag skulle satsa på en billigare begagnad kamera. Då frågar killen mig vad jag hade tänkt lägga, slutade med att jag skulle få köpa bara 7D'an utan objektiv för 5000, grym deal ju ;) hehe. Han mailade över bilder, en på kameran och en å kvittot för han hade köpt kameran på Japan Photo i Gbg.
Nu kommer det roliga :) På kvittot står det att den är köpt i mars/april nån gång 2010 medans om man kollar exif filen på bilden på själva kameran så är den tagen i september 2009 :)
Frågade honom om detta och föreslog i så fall att vi använde oss av Payson och deras paysongaranti men tyvärr var han tvungen att ha pengarna snabbt så banköverföring var det enda som skulle funka ;)

Han ringde från ett nummer som gick till den personen som eniro sa att numret tillhörde iaf och som han sa sig vara. Bodde utanför Falun nånstans.

Låter det för bra för att vara sant....
 

Haraldus

Aktiv medlem
Personnumret kan man lätt få om man ringer till Skatteverket om man har namn och adress. Personnumret använder man därefter för att kolla om "personnumret" har några offentliga skulder. Så brukar jag alltid göra vid försäljning av vara värd över 500 kr...
Har man gjort denna kontroll och blir lurad så bör man givetvis polisanmäla men det avskrivs oftast. Om man vill ha tillbaka sina pengar ska man dessutom dra ärendet till Kronofogden som då kontaktar bedragaren. Om bedragaren redan har skulder hos Kronofogden så händer ju ingenting... Finns inga skulder hos Kronofogden och bedragaren avvisar ditt krav så frågar Kronofogden dej om du vill att ärendet dras till Tingsrätten. Svarar du ja så driver Kronofogden ärendet dit men då krävs givetvis att du har klara papper på vad du gjort... Förlorar du i Tingsrätten får du troligen stå för rättegångskostnaderna...
/Harald

Jag har en annons på Blocket och har kontaktats av en som är vill köpa av mig. Innan han genomför köpet vill han ha följande uppgifter 1 personnr (fullständigt), 2 förnamn och efternamn, 3 postadress, 4 telefonnr till bostaden, 5 telefonnr till mobiltelefon. Jag förstår honom verkligen även om det bara rör sig om några tusenlappar. Samtidigt känns det lite olustigt att lämna ut t.o.m. personnummer till en total främling.

Om vi skulle anta att denne köpare skulle vara en oärligt person, vad skulle han då kunna använda mina personuppgifter till? Eller är det utan risk att lämna ut alla dessa uppgifter till en, för mig, helt okänd person?
 
Senast ändrad:

matlep

Aktiv medlem
Det finns ju tyvärr de som använder sig av det fula tricket att tar dina personuppgifter och skickar vidare dessa till en tredje part.

Blåsningnen i det fallet blir då att den tredje parten betalar in pengar på ditt konto i tron att det är betalning för en vara som din kontakt har, du får in pengar på ditt konto och skickar prylen till din kontakt som tar emot den och "försvinner".

Tredje parten som inte fått någon pryl blir otålig och polisanmäler hela saken, ditt kontonummer kommer upp och du sitter i skiten eftersom du tagit meot pengar av en okänd peron och skickat iväg din pryl till en bedragare utan att få betalt av honom.

Nu säger jag inte att det är så i detta fallet, men försiktighet anbefalls.

Kolla upp att pengarna kommer från rätt person och att du får den personens uppgifter och helst en kopia på inbetalningskvittot.
 
ANNONS