Annons

Ett gammalt kort på ett nytt

Produkter
(logga in för att koppla)

uproot

Medlem
Vad heter den tekniken där man tar ett gammalt kort och håller det framför kameran. Man ser då hur det såg ut på platsen för kanske hundra år sedan.
http://www.buzzfeed.com/mjs538/75-captivating-looking-into-the-past-pictures

Jag håller på med en fototävling vad kan vara ett bra pris för en amatörfotograf värde upp 5000kr
exempel på priser
presentkort på fotogrejer är nog bra men tråkigt
hänga en dag med en fotograf som jobbar inom det som vinnaren är intresserad av
en kortare kurs

Hamnade detta på fel ställe eller annat så ber jag om ursäkt.
 

ND300

Avslutat medlemskap
Såg rätt coolt ut. Heter det nåt särskilt egentligen? Är det inte "bara" ta" hundra år gammalt foto och ta sig till samma plats och sen passa in någon detalj på platsen?

Ser inte tekniskt svåre ut än så faktiskt.
 

uproot

Medlem
Det är nog inte så tekniskt svårt.
Jag försöker hitta denna typ av bilder på nätet men jag vet inte vad jag ska söka på.
 

perstromgren

Aktiv medlem
Det du måste göra är förstås först att hitta den gamla bilden. När du gjort det, letar du upp varifrån bilden är tagen, så exakt som möjligt, och tar en ny. Resten är ett snabbt jobb i bildbehandlaren.

Vill du ha effekten med handen som håller upp bilden är det nog allra enklast att göra det "live", dvs be någon verkligen hålla upp bilden, medan du tar en ny som också omfattar omgivningen.

Vad är problemet som du uppfattar saken?

Per.
 

uproot

Medlem
Tanken är att göra det live. Det är väl inte några problem med det.
Jag undrar mest vad det heter "tekniken" eller typ grejen detta för att kunna söka på goggle och hitta fler bilder och information.
jag har sökt på flera olika ord men hittar inte så mycket. så jag tänkte om det fanns en term för det som jag missat.
Jag har hittat mindre än 100 bilder av denna typ och det borde ju finnas många fler.
 

perstromgren

Aktiv medlem
Tanken är att göra det live. Det är väl inte några problem med det.
Jag undrar mest vad det heter "tekniken" eller typ grejen detta för att kunna söka på goggle och hitta fler bilder och information.
Sök på ' "Looking Into The Past" Pictures' så hittar du fler.

Jag blev inspirerad själv att göra några bilder! Jag har en bok med gamla bilder från Karlstad jag kan använda! Tekniken är ju lätt nog. Det svåra verkar vara avvägningen mellan det gamla och det nya i bilden. Man måste vara rätt exakt, och det bör inte finnas något som skärs av i varken den nya eller gamla bilden, för att illusionen ska bli bra.

Per.
 

ND300

Avslutat medlemskap
en början

looking into the past picture
looking into the past image
looking into the past photo
looking into the past montage
looking into the past photo montage
 

F.G.

Aktiv medlem
Jag har försökt ta om några gamla bilder som släktingar tagit med kompaktkamera, men det blir inte bra pga olika brännvidd? Hålla bilden framför kameran är kanske lättare?
 

uproot

Medlem
Jag har försökt ta om några gamla bilder som släktingar tagit med kompaktkamera, men det blir inte bra pga olika brännvidd? Hålla bilden framför kameran är kanske lättare?
Jag tänkte mig att ta ett stativ till den gamla bilden tills jag hittat rätt läge och sedan hålla i bilden.
 

ND300

Avslutat medlemskap
Du får ha lite tur nu om du hittar lite gammla bilder tagna runt dina krokar eller dit du har möjlighet att ta dig till.

Gamla bilder på lite kända platser eller byggnader, kanske på slottet i stockholm osv borde finnas lite bilder på.
 
ANNONS