Annons

Brist på Nikon efter katastrofen i Japan?

Produkter
(logga in för att koppla)

apersson850

Aktiv medlem
Jag håller med. Bara för att det naturligtvis är mycket värre för de som sitter mitt i röran, med förstörda hus, förlorade familjemedlemmar, brist på dricksvatten och ovanpå allt självlysande fisk, innebär det givetvis inte att resten av världen ska bara sitta och oja sig och tycka att det är bara den det är mest synd om som har någon talan.

Vi som jobbar i verksamheter som använder utrustning och komponenter som kommer från Japan, åtminstone i vanliga fall, kan givetvis inte sitta här och enbart tycka synd om folk. Vi får ta i detta och i vissa fall rent av lägga lök på laxen genom att flytta över beställningar från japanska till andra företag. I den mån nu ens det går. Allting är så sammanvävt nuförtiden, så kan man inte få färdiga enheter från Japan kan man ofta inte få det från Frankrike heller, för det sitter japanska komponenter inuti.

Privat gäller givetvis samma sak. Om jag nu planerade att köpa en fotopryl av någon anledning, och den plötsligt inte går att få tag i, kanske inte i flera månader, får jag förstås fundera på om jag ska göra något annat eller bara vänta eller vad. Det hjälper ingen japan att jag sitter stilla och bara ojar mig över hur det kan gå.

Rent tekniskt är det så att industrier som tillverkar kamerautrustning står still, för de har skador på byggnaderna eller har anställda som inte kan komma dit eller så har de inte någon ström. Och skulle de nu ha alla dessa faktorer under kontroll får de inte tag i råvaror och komponenter för sin produktion. Världens industrier har sina lager på lastbilsflak och i båtcontainrar. När den sista transporten kommit fram börjar det märkas att inga fler är på väg. När det handlar om lastbilar kan det vara timmar. Med båt är det åtminstone dagar, ibland veckor, men sedan tryter det där också.
 

ND300

Avslutat medlemskap
Ja, många branscher kommer att få bekymmer och många branscher kommer även att utnyttja sitsen för trissa upp priser, avgifter och annat. Det är radioaktivitet i lokalerna och arbetarna måste arbeta med skyddsmasker och tomteskägg osv.

Katastrofen kommer sannolikt att "bjuda" på allt möjligt skit.
 
ANNONS