Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon V-1

Produkter
(logga in för att koppla)

ErlandH

Aktiv medlem
Jodå, Nikons nya är faktsikt ungefär lika stora som åtskilliga systemkameror i m4/3-systemet (även med optik) ...
Oj. Du fick mig att läsa på (vilket jag givetvis borde gjort innan jag skrev) och då upptäcker jag att J1 faktiskt bara är några millimeter mindre (på varje håll) än Olympus PM1 och Panasonic GF3. Då är det förstås inte helt orimligt att jämföra dessa med varandra.
 

ErlandH

Aktiv medlem
1) Att Nikon (likt de flesta kameratillverkare) helt verkar ha missat den enorma revolutionen med smartphones som pågått i tre-fyra år nu. Hur kan man 2011 släppa ett helt nytt kamerasystem utan att verka ha någon tanke att koppla ihop dem med telefoner och därmed möjligheten att sprida och skicka bilder? Kort sagt, var är Wifi-kopplingen?
Har inte de flesta någorlunda avancerade kameror nuförtiden full kompatibilitet med Eyefi-korten? Jag förutsätter att det finns i Nikon J1/V1 också.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Oj. Du fick mig att läsa på (vilket jag givetvis borde gjort innan jag skrev) och då upptäcker jag att J1 faktiskt bara är några millimeter mindre (på varje håll) än Olympus PM1 och Panasonic GF3. Då är det förstås inte helt orimligt att jämföra dessa med varandra.
Att läsa på i förväg är, precis som att läsa manualer, fusk! :)
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Har inte de flesta någorlunda avancerade kameror nuförtiden full kompatibilitet med Eyefi-korten? Jag förutsätter att det finns i Nikon J1/V1 också.
Det som gör lösningen i SH-100 så elegant är till exempel att du direkt i kameran kan markera att en bild du tagit skall åka iväg upp till Flickr, Facebook eller Fotosidan. Sedan sköter kameran och (appen i) telefonen resten. Kameran blir ur den synvinkeln nästan lika smidig som att fota med mobilkameran - men med bättre kvalitet.

Eye-fi är ok, men är ju ändå ganska lite integrerat med själva kameran.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Eye-fi är ok, men är ju ändå ganska lite integrerat med själva kameran.
Nja, i en del moderna kameror är det väl integrerat. Och man kan (om jag förstår det rätt) göra precis som du beskriver med SH-100. Eftersom Nikon har ett officiellt samarbete med Eyefi förmodar jag att dessa funktioner finns i deras kameror.
 

Makten

Aktiv medlem
Återigen min personliga åsikt, jag tycker att det finns en gräns för hur liten man göra en kamera för att den ens ska vara användbar, ok om nu j1/v1 är riktade mot kvinnor, men vill nån verkligen ha en sån liten kamera så att prestandan ska behöva bli lidande? Är inte dagens småkameror små nog för dom allra flesta? Varför väljer Nikon att släppa en kamera som är först och främst riktad mot kvinnor, som dessutom presterar sämre än konkurrensen och är betydligt dyrare? Jag älskar Nikon och har vuxit upp med nikon kameror för att min pappa alltid haft det. Men det här är första gången som jag tycker att dom släpper nåt som för mig är idiotiskt och helt ologiskt. Det var så mycket hype kring denna kamera, vad är det som är så speciellt med den? Pentax q är ju mindre, nästan alla andra kameror presterar ju bättre, Jag förstår inte grejen bara... Jag kan ju inte vara ensam om att tycka att det här var idiotiskt från nikon.
Du verkar resonera med utgångspunkten att du inte kan tänka dig att köpa något annat än Nikon, vilket är väldigt märkligt. Det finns ju micro four thirds-kameror så det står härliga till, om du vill ha en lite större kamera med större sensor.

Själv är jag ointresserad för att sensorn är för liten. Kameran däremot får gärna vara så liten det bara går, såvida det inte går ut alltför mycket över funktionalitet och sökare. För min del har MFT för liten sensor, så det går bort därför (jo, jag har ägt en sån). APS-C ligger nånstans på gränsen, men där saknas istället kameror som har både utbytbara objektiv och bra, inbyggd sökare (edit: bortsett från spegelreflexkameror då förstås). Det gäller alla tillverkare.

Jag väntar tålmodigt vidare, men kommer att strunta fullkomligt i vilken tillverkare som släpper "rätt" kamera först. Den köper jag.
 
Senast ändrad:

Falumas

Aktiv medlem
Du verkar resonera med utgångspunkten att du inte kan tänka dig att köpa något annat än Nikon, vilket är väldigt märkligt. Det finns ju micro four thirds-kameror så det står härliga till, om du vill ha en lite större kamera med större sensor.

Själv är jag ointresserad för att sensorn är för liten. Kameran däremot får gärna vara så liten det bara går, såvida det inte går ut alltför mycket över funktionalitet och sökare. För min del har MFT för liten sensor, så det går bort därför (jo, jag har ägt en sån). APS-C ligger nånstans på gränsen, men där saknas istället kameror som har både utbytbara objektiv och bra, inbyggd sökare (edit: bortsett från spegelreflexkameror då förstås). Det gäller alla tillverkare.

Jag väntar tålmodigt vidare, men kommer att strunta fullkomligt i vilken tillverkare som släpper "rätt" kamera först. Den köper jag.
Att byta system är kanske lätt för dig, men för oss andra som har ett gäng objektiv vi är nöjda med ochdessutom är väldigt nöjda med NX2 så är det ett stort steg att köpa nya objektiv och helt plötsligt sitta fast i adobeträsket igen för att bearbeta bilderna.

/Karl
 

phool

Aktiv medlem
Du verkar resonera med utgångspunkten att du inte kan tänka dig att köpa något annat än Nikon, vilket är väldigt märkligt. Det finns ju micro four thirds-kameror så det står härliga till, om du vill ha en lite större kamera med större sensor.

Själv är jag ointresserad för att sensorn är för liten. Kameran däremot får gärna vara så liten det bara går, såvida det inte går ut alltför mycket över funktionalitet och sökare. För min del har MFT för liten sensor, så det går bort därför (jo, jag har ägt en sån). APS-C ligger nånstans på gränsen, men där saknas istället kameror som har både utbytbara objektiv och bra, inbyggd sökare (edit: bortsett från spegelreflexkameror då förstås). Det gäller alla tillverkare.

Jag väntar tålmodigt vidare, men kommer att strunta fullkomligt i vilken tillverkare som släpper "rätt" kamera först. Den köper jag.
Jag har haft canon eos 500 och 50d, provskjutit mycket med 7d och 5d2, absolut inge fel på bildkvalitén på 5d2, men jag blev aldrig klok på att man inte kunde hålla sökaren mot ögat när man ville justera bländare och slutare samtidigt på canonmodellerna , och för mig har det aldrig funnits något förutom canon och nikon, mycket pga objektivutbudet... Till slut blev det nikon som kändes bäst på alla sätt. Och det ska mycket till för att jag ska byta märke. Men jag är absolut ingen märkestaliban även om det låter som det.
 

Olle

Aktiv medlem
Vet dock inte vad än men för min del är det i alla fall slutväntat med d400/d800.
Varför så otålig? Jag tror det var i den här tråden någon skrev att de här nya kamerorna tillverkas i Kina medan DSLR-kamerorna (åtminstone de mer avancerade) tillverkas i Japan och därför har blivit försenade p g a tsunamin. Så vitt jag vet har inte heller Canon och Pentax kommit med några nya kameror motsvarande D400/D800 på länge. Kanske av samma orsak. Och Sonys nya modeller har väl folk bara kunnat klämma på förproduktionsexemplar än så länge. Att Sony gjort så här är kanske för dom inte skall försvinna i bruset när Canon och Nikon kommer med sina nya entusiastmodeller. Om du byter märke nu så kanske det är Nikon som är först med din drömkamera nästa gång du vill byta upp dig. Skall du byta tillbaka till Nikon i så fall?

Olle
 

ND300

Avslutat medlemskap
Varför så otålig? Jag tror det var i den här tråden någon skrev att de här nya kamerorna tillverkas i Kina medan DSLR-kamerorna (åtminstone de mer avancerade) tillverkas i Japan och därför har blivit försenade p g a tsunamin. Så vitt jag vet har inte heller Canon och Pentax kommit med några nya kameror motsvarande D400/D800 på länge. Kanske av samma orsak. Och Sonys nya modeller har väl folk bara kunnat klämma på förproduktionsexemplar än så länge. Att Sony gjort så här är kanske för dom inte skall försvinna i bruset när Canon och Nikon kommer med sina nya entusiastmodeller. Om du byter märke nu så kanske det är Nikon som är först med din drömkamera nästa gång du vill byta upp dig. Skall du byta tillbaka till Nikon i så fall?

Olle

Jag har inte tänkt byta märke, är bara ute efter något nytt och gärna med filmfunktion. D400/D800 är ingen idé att vänta mer på och väntat länge nog redan. Jag lurar på D3s men inte kunnat bestämma mig. Den kostar ganska mycket och är pengar som jag egentligen inte har.
 

phool

Aktiv medlem
Det är möjligt, men jag förstår inte riktigt vad det har med Canons kameror att göra. Har man alla fingrarna i behåll på högerhanden är det inga problem att ändra slutartid och bländare.
Men man petar ju sig själv i näsan om man ska göra det när man håller ögat mot slutaren, sitter as we speak och provar på min brors eos 7d, det är trångt och totalt obekvämt att försöka ens.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Men man petar ju sig själv i näsan om man ska göra det när man håller ögat mot slutaren, sitter as we speak och provar på min brors eos 7d, det är trångt och totalt obekvämt att försöka ens.
Då förutsätter jag att du har vänster öga mot sökaren. De allra flesta använder höger öga och i princip alla kameror är konstruerade för oss. Fast även om jag provar med vänster öga tycker jag det funkar.
 

phool

Aktiv medlem
Då förutsätter jag att du har vänster öga mot sökaren. De allra flesta använder höger öga och i princip alla kameror är konstruerade för oss. Fast även om jag provar med vänster öga tycker jag det funkar.
Jo jag använder vänster öga, och tycker att det är på tok för obekvämt att använda tumratten när jag håller sökaren mot ögat, vad händer om en person är blind på höger öga? Där tycker jag att Nikon,Sony och Pentax har varit mycket smartare än canon och har bättre ergonomi i det manuella läget , men detta är OT och har ju egentligen inget med j1 och v1 att göra.
 

genkakuzai

Aktiv medlem
Då förutsätter jag att du har vänster öga mot sökaren. De allra flesta använder höger öga och i princip alla kameror är konstruerade för oss. Fast även om jag provar med vänster öga tycker jag det funkar.
En lösning som fungerar precis lika bra för båda ögon torde ju i slutändan vara det bättre alternativet, kontra något som bara funkar bra för ena ögat.
 

hornavan

Aktiv medlem
Jo jag använder vänster öga, och tycker att det är på tok för obekvämt att använda tumratten när jag håller sökaren mot ögat, vad händer om en person är blind på höger öga? Där tycker jag att Nikon,Sony och Pentax har varit mycket smartare än canon och har bättre ergonomi i det manuella läget , men detta är OT och har ju egentligen inget med j1 och v1 att göra.
Vik näsan åt vänster, det står i bruksanvisningen.
 
ANNONS