Annons

Extern blixt som är billig?

Produkter
(logga in för att koppla)

Wonderful

Medlem
Jag funderar nu på att skaffa en extern blixt till min Nikon D5000 och har tyvärr inte råd med någon dyrare blixt.
Skulle bli hemskt glad om ni skulle vilja tipsa om någon billig, bra, extern blixt som passar min kamera.
/ Wonderful :p
 

Wonderful

Medlem
Okej, vad menas med att D5000 inte kan styra blixtar trådlöst vis CLS?

Kollade förresten in i det forumet som du länkade till och hittade en extern blixt på hemsidan ThePhotoGadget: https://www.thephotogadget.com/en/content/yongnuo-yn-467-i-ttl-flash-nikon.
Det står att den passar till min kamera och är riktigt billig men hur är hemsidan? Är det en seriös hemsida eller inte? Den är utländsk och vet inte om jag vågar trycka hem en blixt därifrån? Fraktkostnaden kanske är svinmycket och hur vet jag att blixten ens kommer till mig?
Någon som har beställt därifrån?

Oj vad mycket svammel, hoppas ni förstår nånting. :)
/ Wonderful
 

j2^

Aktiv medlem
Okej, vad menas med att D5000 inte kan styra blixtar trådlöst vis CLS?

Kollade förresten in i det forumet som du länkade till och hittade en extern blixt på hemsidan ThePhotoGadget: https://www.thephotogadget.com/en/content/yongnuo-yn-467-i-ttl-flash-nikon.
Det står att den passar till min kamera och är riktigt billig men hur är hemsidan? Är det en seriös hemsida eller inte? Den är utländsk och vet inte om jag vågar trycka hem en blixt därifrån? Fraktkostnaden kanske är svinmycket och hur vet jag att blixten ens kommer till mig?
Någon som har beställt därifrån?

Oj vad mycket svammel, hoppas ni förstår nånting. :)
/ Wonderful
Hemsidan är nog seriös. Men betänk att du får räkna med tull och moms på priset, det gör att den blir betydligt dyrare än $75.

CLS finns på de "större" Nikonhusen innebär att man kan ställa ut blixtar och styra dem (Välja effekt och liknande) från kamerahuset. D5000 saknar denna funktion. Funktionen är brutalt användbar om man vill använda blixtar som står illa till och/eller som man inte vill dra kablar till.

Du kan dock från D5000 _avfyra_ en extern blixt, men du får ingen automatik/intelligens på de externa bixtarna.
 

Goran.P

Aktiv medlem
Okej, vad menas med att D5000 inte kan styra blixtar trådlöst vis CLS?

Kollade förresten in i det forumet som du länkade till och hittade en extern blixt på hemsidan ThePhotoGadget: https://www.thephotogadget.com/en/content/yongnuo-yn-467-i-ttl-flash-nikon.
Det står att den passar till min kamera och är riktigt billig men hur är hemsidan? Är det en seriös hemsida eller inte? Den är utländsk och vet inte om jag vågar trycka hem en blixt därifrån? Fraktkostnaden kanske är svinmycket och hur vet jag att blixten ens kommer till mig?
Någon som har beställt därifrån?

Oj vad mycket svammel, hoppas ni förstår nånting. :)
/ Wonderful
Kaffebrus har de blixtarna med kolla deras hemsida
 

digitell

Aktiv medlem
Hej Klara
Du söker en billig extern blixt passande Din 3000. Jag föreslår exempelvis blixten som avbildas.
Men för att Du skall ha glädje av kameran och blixten måste Du lära Dig att fotografera med inställningen M. Knappa in ISO 200, välj vitbalans blixt, välj bländare 5,6 och tiden 1/100.
Slå på blixten och välj 1/4 effekt. Exponera. Motivet blev säkert fel belyst och justering kan Du nu göra antingen genom att ändra bländaren eller blixtens effekt - och när Du lärt Dig tekniken kommer Du antagligen att välja den framför "annat automatiskt"
Blixten som visas köpte jag på Tradera för 49:- Om Du hittar en blixt som intresserar Dig, så fråga här på Forumet om den är användbar, det handlar om spänningen. Många vill ge Dig råd.
 

Bilagor

digitell

Aktiv medlem
Och Klara, jag vill ge Dig ytterligare ett par råd.
Komplettera med en lång synksladd, då kan Du avlägsna blixten från dess sämsta placering, kamerans blixtsko.
Mjukare ljus uppnås om Du trär tyg över blixthuvudet.
 

Bilagor

Wonderful

Medlem
Hej Klara
Du söker en billig extern blixt passande Din 3000. Jag föreslår exempelvis blixten som avbildas.
Men för att Du skall ha glädje av kameran och blixten måste Du lära Dig att fotografera med inställningen M. Knappa in ISO 200, välj vitbalans blixt, välj bländare 5,6 och tiden 1/100.
Slå på blixten och välj 1/4 effekt. Exponera. Motivet blev säkert fel belyst och justering kan Du nu göra antingen genom att ändra bländaren eller blixtens effekt - och när Du lärt Dig tekniken kommer Du antagligen att välja den framför "annat automatiskt"
Blixten som visas köpte jag på Tradera för 49:- Om Du hittar en blixt som intresserar Dig, så fråga här på Forumet om den är användbar, det handlar om spänningen. Många vill ge Dig råd.
Jag har inte en D3000, det är en D5000.
Tack för tipsen, men att fotografera manuellt kan jag. Det är främst en extern blixt som jag söker.
En blixt för 49 kronor från Tradera kommer jag tyvärr inte att köpa, dels för att jag vill ha en ny för att vara säker på att den funkar perfekt, och dels för att en blixt som bara kostar 49 kronor känns lite fejk, och större chans att bli lurad.
 
ANNONS