Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

UV- / Polariseringsfilter – Dyrt, billigt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ravestream

Aktiv medlem
Min enda erfarenhet av UV filter är sämre bilder, Reflektioner o dyl, Allt beror på förhållandena i ljus.
Gäller även på ett vanligt 18-55.

Enda nyttan som vissa säger kan vara att skyda glaset, Vissa kör på.. jag har fått små repor i filtret så jag är glad att jag skyddat objektivet, oftast klarar ett objektiv mer än ett uv filter så dessa repor hade troligen inte uppstått på objektivet.
 

Daniel Cederberg

Aktiv medlem

Parsi

Aktiv medlem
Nu plåtar jag bara med mestadels bara med ett 35mm fast objektiv, UVfilter sitter på. Möjligtvis kan det vara till nackdel, men jag har inte märkt någon större skillnad med eller utan. Det är som min bil, tidigare ägare hade kört den i borsttvätt under åren... det syns i lacken. Eller mitt nya treglasfönster, en liten spik på en sopkvast som gled över rutan... den sorgen har släppt med åren. Bildkvalitén blir inte bättre med UVfilter, men det känns bra (som tidigare inlägg så fint uttrycker det). Enda nackdelen är när det regnar, då bildas kondens mellan glasen.
Nyligen intresserad av begagnade FD-objektiv, har jag gjort ungefär samma erfarenhet beträffande frontlinsens antireflexbehandling. Dvs, köp bara de där säljaren bedyrar att UV-filter alltid suttit på. Frontlinsen är i nyskick.

Men jag har också lärt mig en annan fördel av UV-filter, som jag glömde nämna innan. UV-filtret skyddar också filtergängan. Skyddar den både från grus och smuts och från att deformeras eller jackas. Av döma det stora antal beg. objektiv som bjuds ut med kvaddad filtergänga, är detta inte helt irrelevant.

Beträffande lägre bildkvalitet, tror jag helt enkelt inte på det. Efter över 30 år med både motljusskydd och planparallellt, antireflexbehandlat B&W filter, är jag säker på att det normalt inte gör nån skillnad. Och när det gör skillnad, när man har ett objektiv där frontlinsen är påtagligt mindre än filtret, och besvärligt ljus, så kan man ju se det i sökaren som en ströljusvarning, och vidta åtgärder, t.ex. skugga kameran.
 

antic

Aktiv medlem
Beträffande lägre bildkvalitet, tror jag helt enkelt inte på det.
Jag har ett Sigma 28-105 som är kvar från farsans filmkamera. Aldrig varit nöjd med skärpan från det. Bara på skoj har jag testat det på min D800E och så fick jag infallet att ta av uv-filtret. Oj vilken skillnad. Jag tror olika objektiv/filterkombinationer kan ge vitt skilda resultat. En Canon 70-200 jag har lider inte av filtret som sitter på.
 

Paliswe

Avslutat medlemskap
Parsi tar upp fokuseringen och jag har samma erfarenhet. Jag köpte ett Kunko UV-filter för att ha som skydd till min D80 med Nikon-objektiv som jag hade då. Då fokuserade kameran fel och la fokus några dm framför motivet. Det tog ett tag innan jag förstod att det var filtret som var boven. Bl a hade jag kameran inne på kalibrering (utan filter naturligtvis) och det var inget fel på den.
Jag har kört sedan dess utan UV-filter som skydd och tagit ca 15.000 bilder och ännu inte skadat frontlinsen. Nu är bilderna skarpa!
 

VisualD

Aktiv medlem
För UV-filter se här: http://www.lenstip.com/113.1-article-UV_filters_test.html och http://www.lenstip.com/113.1-article-UV_filters_test.html

För polfilter se här: http://www.lenstip.com/115.1-article-Polarizing_filters_test.html och http://www.lenstip.com/119.1-article-Polarizing_filters_test_-_supplement.html

Pris och funktion är långt ifrån helt kopplat ihop kan man se, inte heller märken. Vissa gör prisvärda UV men rätt dåliga polfilter eller tvärt om.
nu har jag en testbild, här ser man klart mindre reflektioner i fönster och blomma (som ger grönare blomma):
http://oi46.tinypic.com/96dkp1.jpg
Är det linjärt eller faktiskt cirkulärt? Ofta säljs linjära som cirkulära på bl a Ebay.
 

Linmajon

Aktiv medlem
Köpte en gång ett billigt polfilter. Det funkade inte ens, eller så var funktionen väldigt svag. Med ett nytt Hoyafilter var det som natt o dag.
 

Daniel Cederberg

Aktiv medlem

Parsi

Aktiv medlem
Parsi tar upp fokuseringen och jag har samma erfarenhet. Jag köpte ett Kunko UV-filter för att ha som skydd till min D80 med Nikon-objektiv som jag hade då. Då fokuserade kameran fel och la fokus några dm framför motivet. Det tog ett tag innan jag förstod att det var filtret som var boven. Bl a hade jag kameran inne på kalibrering (utan filter naturligtvis) och det var inget fel på den.
Jag har kört sedan dess utan UV-filter som skydd och tagit ca 15.000 bilder och ännu inte skadat frontlinsen. Nu är bilderna skarpa!
Mja, alltså det var inte jag, men antic (som hade ett citat av mig).
Att ett bra UV-filter skulle påverka fokuseringen är väl svårt att förklara tekniskt eller fysikaliskt.
Jag har heller aldrig varit med om det.

Både igårkväll och i morse ägnade jag mig åt en mängd skärpe- och fokuseringstest. Detta föranlett av lite mjuk skärpegrund från min 50mm 1.8. I samband med detta gjorde jag också test med UV-filter. Och jag kunde återigen inte finna någon skillnad med eller utan filter.

(Däremot lärde jag mig en massa andra intressanta detaljer. Bla att det är hög tid att Canon ger oss en 50mm med IS (yep, minimal skakningsoskärpa även på ganska korta tider var huvudorsaken till mjukheten). Samt att AF nitar fokus perfekt på min 50mm, bättre än LV kontrast fokus. Samt att F/1.8'an borde vara stabilare byggd. Främre delens wobblingsutrymme verkar ibland ge upphov till aningen olika skärpa mellan olika kanter av bilden, åtminstone med öppen bländare.)
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Det är inte skärpa och kontrast i normalt förfarande som UV-filter ger ett direkt synbar försämring.
Det är tyvärr många som tror det och därför blir diskussionerna oändliga.
Det är linsöverstrålningar, flares, ghostning, CA som blir lidande.
Detta gäller klart kvalitetsfilter. Sämre billigare filter kan ge ojämn kvalité på själva glaset, sämre genomsläpplighet av färger, skärpa etc.
Jag har för tillfället bara dyra kvalitetsfilter, men deras svaghet är vid motljus och nattfotografering. Dessa tillfällen är typiskt för försämring för min del.




/Stefan R. Nilsson
 

Daniel Cederberg

Aktiv medlem
jag skulle fota himlen igårkväll och tänkte på det här vi pratat om med flares och sådant, det blev faktiskt lite i bilden så testade jag ta av filtret. Men det blev absolut ingen skillnad! (ett Dörr UV 58mm Digital high grade Super Protect)
 

Bilagor

snap01

Aktiv medlem
Kör man med spegellös kamera, borde det gissningsvis finnas en skyddseffekt med UV filter. Sensorn är ju ständigt belyst när objektivlocket är av. Jag är också nästan helt övertygad om att de färger som reglerar sensorns färgregistrering, och därmed färgåtergivning, bleks av dagsljus och i allra synnerhet av UV-komponenten. Inte för att folk märker det, och dessa kameror byts väl ut efter ett par år, inte som gamla analoga kameror man har i 30-40-50 år.

Jag är också övertygad om att om man har anledning att gnida bort nåt sorts gunk från frontlinsens antireflexbehandling, så påverkar det bildkvaliteten mer än UV-filtret, även om man i inget av fallen lär märka så mycket.

Personligen trivs jag bättre med UV-filter på mina objektiv, eftersom det känns avsevärt bättre.
uv filter försämrar alltid kvaliten på bilderna det är ett faktum finns tester som visar det. Sedan så säger bla Nikon själva att man inte behöver använda uv filter på deras objektiv läste detta i en tidning där dom skrev om det.
se text
att ha filter på objektivet är det en fördel eller nackdel?
-objektivets främre del är den känsligaste delen på den optiska konstruktionen.Det innebär att aldrig riktigt vet hur ett filter påverkar bilden.Kontrollerade tester i labb visar att filter kan ta bort upp till 30% av ett objektivs upplösning. Tyvärr ser man massor med folk som använder sig av filter utan anledning. Det är rätt taskigt när man fotat under sin drömsemester i fjällen, och när man kommer hem ser man att förlorat bildkvalitet på grund av ett yttre filter.
MÅNGA ANVÄNDER FILTER SOM SKYDD, MEN OBJEKTIVETS YTTRE LINSER ÄR TÅLIGA OCH RELATIVT LÄTTA ATT BYTA OM DET SKULLE BLI PROBLEM.
Att köpa ett uv filter för att skydda sensorn mot den ultravioletta strålningen är onödigt - ett sådant filter finns redan inbyggt i kameran. Hela grejen med filter är överdrivet, såvida man inte är ute efter vissa effekter som man kan få av tonade gråfilter eller polfilter.


så denna stress med uv filter är enligt mig också totalt onödigt. Jag har lyckats repa ett objektiv på 20 år o det utanför bildcirkeln påverkade inte bilden alls o det var pga att jag slarvade o inte satte på objektlocket o hade något vasst som repade objektivet i väskan. Så om man är noga med att sätta på objektivlocket när man lägger optiken är risken minimal att repa linsen. Det enda gång uv skulle kunna vara bra är om man fotar motorcross eller liknande annars spar pengarna o köp ett kvalitets polfilter från B&W istället.

Och är du privatperson så har du säkert en försäkring som skulle kunna täcka en skada på objektivet samt oftast är det ändå inte så dyrt att fixa men risken är minimal o jag har kört länge o lyckats en gång.
Uv är guld för kamerabutikerna oftast kan dom tjäna mer där än på prispressade kameror o självklart vill dom spä på folks rädsla för repor på gluggen, sedan att vissa går på det är en annan femma ;-)
 

snap01

Aktiv medlem
jag skulle fota himlen igårkväll och tänkte på det här vi pratat om med flares och sådant, det blev faktiskt lite i bilden så testade jag ta av filtret. Men det blev absolut ingen skillnad! (ett Dörr UV 58mm Digital high grade Super Protect)
så du tror på fullt allvar att ett filter är av samma kvalitet om optikens glas? finns lite mer genomgående tester än ditt att bygga fakta på.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
jag skulle fota himlen igårkväll och tänkte på det här vi pratat om med flares och sådant, det blev faktiskt lite i bilden så testade jag ta av filtret. Men det blev absolut ingen skillnad! (ett Dörr UV 58mm Digital high grade Super Protect)
Om du har den erfarenheten så fortsätt så.
Själv har jag en annan erfarenhet med även de allra finaste filtrena. Dock aldrig prova en så liten enskild ljuskälla som du och kolsvart resten av bilden. Mina nattbilder är flera sekunders långa med flera ljuskällor både fram, bak och från sidan som kan orsaka ljusfenomen. Dessa förstärks ju längre slutartid man har.


Sent from my iPad using Tapatalk HD
 

PMD

Aktiv medlem
Den allra mesta av UV-strålningen filtreras bort av objektivets linser. Den lilla mängd som slipper igenom bör rimligen stoppas av lågpassfiltret som sitter framför sensorn.

Så jag tror inte att det finns någon större risk för att Bayerfiltret bleks, eller att det uppstår några andra långtidsskador på sensorsystemet pga UV-ljus.

För mig är enda anledningen att använda ett UV-filter (eller ett klarglasfilter) att hålla ett tätat objektiv tätt, eller att slippa få damm, grus och lera på frontlinsen av objektivet i blöta och/eller dammiga miljöer. I mera "normala" miljöer är det bättre att inte ha något filter på.

Som redan påpekats håller vissa objektiv bara tätt med ett filter monterat, men andra är täta utan filter. Mitt enda vädertätade objektiv är av det senare slaget, så det tar jag glatt ut i regnväder utan filter på.
 

PMD

Aktiv medlem
För er som är oroliga för repor på frontlinsen så finns en intressant artikel här.
Ja, det är rätt rolig, och intressant.

Jag har slutat oroa mig för repade frontlinser. (Därmed inte sagt att jag är oförsiktig med mina objektiv. Ju färre repor desto bättre, även om enstaka smårepor inte märks.)
 

PMD

Aktiv medlem
Inte så märkligt. Med ett UV-filter lägger man till ett par luft/glas-övergångar som kan ge upphov till reflexer som påverkar kontrast samt ge överstrålning ("flare") i bilden.

Det problemet uppstår inte om man slår sönder, och tar bort stora delar av, frontlinsen. :)
 
ANNONS