Annons

Vilken mac för bildbehandling?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!
Ska uppgradera min Macbook late 2008 aluminium och funderar på Macbook Pro eller Macbook Pro med retinaskärm. Vad tycker ni är bra och prisvärda alternativ för foto? Och 13 eller 15 tum?

Jobbar alltså inte med en extern skärm när jag bildbehandlar, men funderar på att börja med det. (Vilka fördelar/nackdelar har det?) I så fall kanske det räcker med Macbook Pro utan retinaskärm, om jag köper till en extern skärm? (Och i så fall, har någon tips på en bra och prisvärd skärm, eller en bättre begagnad??)

Många frågor! Tack på förhand! :)
/Zandra
 

Benjamin_widlund

Aktiv medlem
Hej!
Ska uppgradera min Macbook late 2008 aluminium och funderar på Macbook Pro eller Macbook Pro med retinaskärm. Vad tycker ni är bra och prisvärda alternativ för foto? Och 13 eller 15 tum?

Jobbar alltså inte med en extern skärm när jag bildbehandlar, men funderar på att börja med det. (Vilka fördelar/nackdelar har det?) I så fall kanske det räcker med Macbook Pro utan retinaskärm, om jag köper till en extern skärm? (Och i så fall, har någon tips på en bra och prisvärd skärm, eller en bättre begagnad??)

Många frågor! Tack på förhand! :)
/Zandra
För den pengen som skiljer får du braaa mycket skärm. Fördelarana är väl bättre färgåtergivning, större bildyta och möjligheten att jobba med två skärmar, typ sekundär visning osv :)
 

Drogen

Aktiv medlem
Jag tycker retinaskärmen är fantastisk, men den är kanske inte representativ för vad majoriteten av de som ser dina bilder använder. Risken är att om du redigerar på en retinaskärm så kommer de flesta inte att se bilden som du ser den. Jag kör med Macbook Pro retina och en extern Dell. Då får jag båda varianterna. En kombination som passar mig bra. Har du bara plats och råd så ser jag inga nackdelar med en extra skärm. Då kan du använda laptopen som utökad yta och få två skärmar. Retina eller inte är mer en smaksak men definitivt 15" om du ska redigera på den.
 
Tack för snabba och bra svar!!
Jag har dessvärre inte råd att köpa både en macbook pro med retinaskärm och en extern skärm. Vilket alternativ tror ni i så fall är bäst:

1. Macbook pro med retinaskärm 15 tum
2. Macbook pro utan retinaskärm 13 tum + extern skärm
3. Era alternativ? :)

Drogen - Hur ser andra som inte har retinaskärm mina bilder om jag redigerar på retinaskärm?

Och vad är fördelen med två skärmar?

Tack!!
/Zandra
 

Drogen

Aktiv medlem
Jag kan bara svara för hur jag upplever det på olika skärmar. Det är oftast ett riktigt nöje att se bilderna på retinaskärmen. Grymt skarpa, klara och riktigt "poppar ut". Det blir ofta inte riktigt samma effekt i min Dell, på gott och ont.

Jag redigerar oftast så det ser bra ut på min kalibrerade Dell. Då vet jag att det åtminstone är i närheten av vad de flesta kommer att se. Retinaskärmen är verkligen fantastisk, och det är ett nöje att kolla på bilder i den skärmen, men i övrigt ser jag inte riktigt den stora vinsten med den skärmen än. I dag hade jag nog valt en standard 15" plus en extern.

Jag har inte riktigt priserna i huvudet men för mellanskillnaden kan du kanske få en bra extern skärm samt verktyg att kallibrera den med. Det har du nog mer nytta av än en retinaskärm och inget mer...
 
ANNONS