Annons

Minneskort till Nikon D600

Produkter
(logga in för att koppla)

Pelargonium

Medlem
Hej!
Jag ska snart på semester och med det kommer ju fotograferingsfrekvensen att skjuta upp i höjden.
Det lättaste att bära är ju extra minneskort vilket jag nu funderar på.
Till kameran följde Sandisk Extreme 32Gb 45Mb/s.

Hur mycket påverkar egentligen hastigheten när man semesterfotograferar. Jag lär ju mest ta bilder på hus, natur och en del människor.
Frågan gäller väl egentligen pengar i förhållande till kvalitet. Vad bör jag tänka på med minneskort och vad kan jag ge avkall på?

Finns det någon som har koll på minneskort?
 

vickepe

Aktiv medlem
Hej!
Jag ska snart på semester och med det kommer ju fotograferingsfrekvensen att skjuta upp i höjden.
Det lättaste att bära är ju extra minneskort vilket jag nu funderar på.
Till kameran följde Sandisk Extreme 32Gb 45Mb/s.

Hur mycket påverkar egentligen hastigheten när man semesterfotograferar. Jag lär ju mest ta bilder på hus, natur och en del människor.
Frågan gäller väl egentligen pengar i förhållande till kvalitet. Vad bör jag tänka på med minneskort och vad kan jag ge avkall på?

Finns det någon som har koll på minneskort?
Minneskortet påverkar inte bildkvalitén utan bara hur många bilder du kan spara på kortet (storleken på kortet) samt hur många bilder du kan ta i burst mode innan kameran saktar in (hastighet på kortet). Ska du filma med kortet så ska du ha ett kort med Speed Class 6 eller mer. Ditt kort har Speed Class 10 (går aldrig under 10 mbit/sekunden) med en maxhastighet på 45Mb/s. Det finns snabbare kort, men om du inte sysslar med actionfotografering är det knappast något du behöver. Du kan med fördel köpa ett kort till av samma modell, alternativt ett med 64 gigabyte i utrymme så att du kan spara dubbelt så många bilder på kortet. Jag tror inte du behöver ett snabbare kort.

Med tanke på att du kan ha två kort i kameran samtidigt kan det kanske vara smidigt att ha två av samma modell.

Här skriver Nikon om vilka minneskort som passar till kameran: http://support.nikonusa.com/app/answers/detail/a_id/18001/~/approved-memory-cards---d600
 

Pelargonium

Medlem
Vågar man testa ett Samsung-kort då? (klass tio SDHC)
För jag har googlat runt lite och hittat ett väldigt bra pris på just Samsung...
 

vickepe

Aktiv medlem
ANNONS