Annons

Galen på Lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)

skurken

Aktiv medlem
Nu kanske jag slår in öppna dörrar. Precis som Ola tidigare påpekat så är det viktigt att Lightrooms databas "katalogen eller lrcat" ligger på den dator som du arbetar på. Sedan jobbar ju LR inte med den fysiska bildfilen som många andra program. Efterhand som du redigerar så lagras dina instruktioner för hur bilden ska utformas bara i databasen. I normalfallet.
Sedan kan du iofs med hjälp av inställningarna i LR även bocka i "Spara ändringar till fil" och därmed skriva in metadatan till antingen sidecar- "XMP" filen eller direkt i filen om du kör med DNG.
Det skall jag prova!
 

skurken

Aktiv medlem
Jag skulle tro att det är långsamt beror på att du jobbar mot NASen. För LR är det viktigt att LR katalogen ligger på en lokal hårddisk men det är OK att bilderna ligger på en extern. Det lättaste sättet att få den snabbare med bilderna är att du väcker upp din NAS innan du startar LR. Du kan göra det genom att öppna och gå till en fil på den så kommer den att vakna och vara beredd när LR startar.
Katalogen ligger lokalt på datorns hårddisk och källfilen eller originalet på NAS:en. När LR öppnas så är den lilla gröna indikatorn för NAS:en grå och lägger man muspekaren på den står det att den är offline. Det enda sättet jag har kommit på att få den online är att välja en bild och be att den letar efter originalet. Men här får jag då peka ut hela sökvägen åt den, vilket också bidrar till att hela LR känns trögt och tungjobbat.
 

skurken

Aktiv medlem
Jag misstänker att du inte har satt upp i mac:en att mappen med bilder på NAS:en ska kopplas upp vid inloggning? Detta kan du göra genom att gå in i System Preferences => login items => accounts, välj ditt eget konto och klicka på login items. Lägg sedan till att bildmappen på NAS:en ska öppnas vid start.

MacOS kopplar inte upp nätverksmappar om man inte själv valt detta - full valfrihet alltså :)
Aha! Det skall jag testa! Tack för tipset!
 

skurken

Aktiv medlem
Använder inte LR själv men däremot view och NEX2 som du
Är inte speciellt kreativ med att vidareförädla bilden men har funderat lite på det.
Det vore därför intressant att senare ta del av erfarenheterna från bytet och vad du tycker du kan göra eller göra bättre i LR....:)
Nu ska jag besvara din fråga också! Skälet till att jag ville byta till LR var framförallt att man på ett väldigt enkelt sätt kan publicera sina bilder på tex Fotosidan, Flickr mm direkt från Lightroom, vilket jag tycker är en väldigt smidig funktion. Dessutom har den en mängd moduler för att skapa ramar eller bild i bild för utskrift som tilltalade mig väldigt mycket.
Även det faktum att LR inkorporerar funktionerna hos både View och View NX i ett enda program, dvs både bildhantering/sortering och bildbehandling och detta till ett i mitt tycke mycket facilt pris.
 

iSolen.se

Guest
Jag skulle tro att det är långsamt beror på att du jobbar mot NASen. För LR är det viktigt att LR katalogen ligger på en lokal hårddisk men det är OK att bilderna ligger på en extern. Det lättaste sättet att få den snabbare med bilderna är att du väcker upp din NAS innan du startar LR. Du kan göra det genom att öppna och gå till en fil på den så kommer den att vakna och vara beredd när LR startar.
Om filen ligger på NASen i bägge fallen är det knappast NASens fel om det går långsamt när LR är inblandat.

Om View NX kan se filerna är NASen redan vaken. Det måste vara något annat.

Är nyfiken på vad som kan vara problemet.
 

LGNLGN

Aktiv medlem
Nu ska jag besvara din fråga också! Skälet.....
Tack för ditt svar om dina bakgrundsfunderingar
Ser nu att jag läste lite för snabbt. De två programmen du har använt innehåller inte Nikon Capture NX2 som jag använder. ViewNX använder jag "bara" för att snabb sortera och rensa. Den egentliga editeringen gör jag sedan i Capture. Det programmet gillar jag mycket men tror kanske att efterföljaren tyvärr inte blir lika bra...?

Ser att många gör snygga redigeringar med hjälp av lager tekniken i LR? eller Photoshop och den verkar intressant för mig också.

Lycka till med LR hur som..
//LGN
 

skurken

Aktiv medlem
Tack för ditt svar om dina bakgrundsfunderingar
Ser nu att jag läste lite för snabbt. De två programmen du har använt innehåller inte Nikon Capture NX2 som jag använder. ViewNX använder jag "bara" för att snabb sortera och rensa. Den egentliga editeringen gör jag sedan i Capture. Det programmet gillar jag mycket men tror kanske att efterföljaren tyvärr inte blir lika bra...?

Ser att många gör snygga redigeringar med hjälp av lager tekniken i LR? eller Photoshop och den verkar intressant för mig också.

Lycka till med LR hur som..
//LGN
Förlåt, märker att jag skrivit fel hela tiden!!! Jag gick från View och Capture NX2 till LR.
Inte NX som är åtskilliga år äldre. Sorry!
 

skurken

Aktiv medlem
Om filen ligger på NASen i bägge fallen är det knappast NASens fel om det går långsamt när LR är inblandat.

Om View NX kan se filerna är NASen redan vaken. Det måste vara något annat.

Är nyfiken på vad som kan vara problemet.
Nej, tumnaglarna ligger på datorns hårddisk och käll/originalfilerna på NAS:en. Och när jag säger att det går långsamt så är det när NAS:en är online men jag vill redigera en bild som då ska hämta resterande data från originalfilen.
 

iSolen.se

Guest
Nej, tumnaglarna ligger på datorns hårddisk och käll/originalfilerna på NAS:en. Och när jag säger att det går långsamt så är det när NAS:en är online men jag vill redigera en bild som då ska hämta resterande data från originalfilen.
Om småbilderna LR jobbar med ligger på lokal disk borde LR springa cirklar runt NX2 som ju jobbar mot orginalfilen.
 

reboot81

Aktiv medlem
Jo, de är säkert en bidragande orsak till att hämtningen går långsamt men eftersom jag tidigare arbetade med min gamla PC direkt i original/källfilen på NAS:en och det gick betydligt snabbare än vad det nu gör, så blir jag något frustrerad. Dessutom vill jag gärna ha det så att när jag gör en redigering av en bild, så vill jag att det är originalfilen som ändras.
Du kan inte få LR att ändra originalfilen, förutom metadata då förstås.

Jag hänger inte med i ditt resonemang ”att det skulle gå fortare att arbeta med en stor (+20MB) råfil jämte emot en ”liten” (<1MB, säkert JPG) förhandsvisningsbild. Det är ju hela grejen med att LR kör med förhandsvisningsbilder, de är betydligt mindre och snabbare att arbeta med.
Skulle jag bläddra 10 bilder i fullskärm (27") i LR så blir läsningen av data uppskattningsvis 10x0,6MB≈6MB. Skulle jag bläddra i 10 råfiler á 21MB blir läsningen från disk 210MB. 6MB går snabbare att läsa än 210MB.


I alla program jag arbetat med så kan man ändå återgå till den oredigerade filen om man vill.
Du kan inte återgå till originalfilen om den inte finns kvar någonstans. :)
Blir slöseri med diskutrymme att både spara originalet och den redigerade.

Tror något är knas med var du har din LR-katalog/förhandsvisningarna eller med anslutningen mot din NAS.
 

iSolen.se

Guest
...
Du kan inte återgå till originalfilen om den inte finns kvar någonstans. :)
Blir slöseri med diskutrymme att både spara originalet och den redigerade.

...
Släng ALDRIG din orginalfil. Eftersom RAW-konverterarna blir bättre med tiden kan du få nytt liv i gamla bilder.

Tex brusreducering och CA är två områden där det blivit bättre.

En trevlig detalj är att om du öppnar en gammal redigerad NEF-fil blir resultatet automatiskt bättre utan att du behöver göra om inställningarna som du gjort med en tidigare version av tex Capture NX eller raw-konverteraren.
 

skurken

Aktiv medlem
Jag misstänker att du inte har satt upp i mac:en att mappen med bilder på NAS:en ska kopplas upp vid inloggning? Detta kan du göra genom att gå in i System Preferences => login items => accounts, välj ditt eget konto och klicka på login items. Lägg sedan till att bildmappen på NAS:en ska öppnas vid start.

MacOS kopplar inte upp nätverksmappar om man inte själv valt detta - full valfrihet alltså :)
Ett stort tack, Francis!!!
Nu öppnar bildmappen när jag startar LR och mitt värsta hinder är borta...
Förutom att jag är ny på LR är jag ju också ny på Mac och det är kanske inte så smart att börja på ny kula med både dator och det program man använder mest!?
Jag gnider på så kanske jag blir vän med LR så småningom.

Mvh, Micke
 

AFJ

Aktiv medlem
Jag gnider på så kanske jag blir vän med LR så småningom.

Mvh, Micke
Det blir du säkert!

Jag tycker LR har en viss tröskel.

Själv gick jag från ACDSee till Lightroom för många år sedan. Den första veckan var frustrerande men idag älskar jag Lightroom och tror inte det finns ett bättre verktyg - för mig.

Prestanda i LR är väl inte direkt blixtrande och skulle jag jobba som sportfotograf med tusentals bilder varje dag så skulle jag nog fundera på något annat. Men som "normal"-fotograf tycker jag LR är verkligt bra då det innehåller 99% av de funktioner jag behöver.
 

Graylingman

Aktiv medlem
Det som stör mig mest när det gäller Lightroom är att jag numera så sällan har anledning att öppna Photoshop. Det blir så sällan att jag känner mig helt förvirrad varje gång jag gör det. Hittar ingenting :)
 

Emil-G

Aktiv medlem
Jag gnider på så kanske jag blir vän med LR så småningom.

Mvh, Micke
Sitter du bara hemma och experimenterar på egen hand eller har du skaffat någon litteratur eller videokurs? Liksom i många andra fall rekommenderar jag Moderskeppets LR5-kurser, först Mattias Sjöbergs nybörjarkurs och därefter Patrik Larssons fortsättningskurser. Det kostar 99 kr/månad utan bindningstid och är väl investerade pengar.

http://guld.moderskeppet.se/kunskap/lightroom/
 
ANNONS