Annons

Intervallfotografering D800

Produkter
(logga in för att koppla)

Björsa

Medlem
Försökt köra långa exponeringar på 30sek men 1sek mellanrum
Men det hakar sig, får ut 1-10 bilder
Det gäller foto typ startrails200-400st

Brusreduceringar avstängda. Tacksam för tips/Björn
 

Emil-G

Aktiv medlem
Jag hade samma problem med min D300 för några år sedan, jag blev aldrig klok på vad det var som strulade. Det slutade med att jag köpte en fjärrutlösare med timer/intervall-funktion, typ MC-36 (fast jag köpte en Kina-kopia på Ebay för en hundring istället).
 

l1nd3c0n

Aktiv medlem
Bufferten kanske blir full?

Prova att ställa in kameran på JPEG small och se om den klarar fler bilder då. Om det fungerar så beror ditt problem på att bufferten inte hinner spara undan dina bilder på minneskortet.
 

Mrdoderhult

Aktiv medlem
Vad gör du för kvalité? jag har varit ute och fotograferat kvällar där vi lekt med stålull och då har jag också slutartider på 30sek. Min tar sjukt långtid på sig att spara på kortet... kan det va det som strular, om du nu ska ta en bild varje sekund kanske inte hinner spara?
 

Björsa

Medlem
Prova att ställa in kameran på JPEG small och se om den klarar fler bilder då. Om det fungerar så beror ditt problem på att bufferten inte hinner spara undan dina bilder på minneskortet.
Jag kör jpeg högsta kvalitet, borde inte kameran hinna buffra undan? Ska testa mindre storlek.
 

Björsa

Medlem
Vad gör du för kvalité? jag har varit ute och fotograferat kvällar där vi lekt med stålull och då har jag också slutartider på 30sek. Min tar sjukt långtid på sig att spara på kortet... kan det va det som strular, om du nu ska ta en bild varje sekund kanske inte hinner spara?
Jag tar i bästa jpeg , kan vara att kameran tar för lång tid på sig. Jag gjorde ett första test då jag av misstag satte intervallet på 32 sek. Då blev antalet bilder som togs större men med nackdelen att stjärnspåren fick hack i sig .
 

Björsa

Medlem
Jag hade samma problem med min D300 för några år sedan, jag blev aldrig klok på vad det var som strulade. Det slutade med att jag köpte en fjärrutlösare med timer/intervall-funktion, typ MC-36 (fast jag köpte en Kina-kopia på Ebay för en hundring istället).
Ok, har du provat med långa sekvenser med kanske 200bilder och endast någon sekunds mellanrum ?
 

Excessus

Aktiv medlem
Menar ni att en d800 inte klarar av flytta över en jpg fil på 1 sekund? Den klarar väl av flera bilder per sekund i RAW!
 

Mrdoderhult

Aktiv medlem
Menar ni att en d800 inte klarar av flytta över en jpg fil på 1 sekund? Den klarar väl av flera bilder per sekund i RAW!
jag har inget bra svar, min står och tuggar länge innan jag kan ta nästa bild.. men det är när det är så långa exponeringar.
Men skumt är det min vän kör med Mark3 och där är det knappt någon fördröjning...
 

l1nd3c0n

Aktiv medlem
Long exposure noise reduction

Till Nikons kameror finns en funktion i menysystemet som heter "Long exposure noise reduction".

Den fungerar som så att vid en lång exponering så blir sensorn varm, vilket kan leda till "varma pixlar" som får felaktig färg/ljusstyrka.

Efter t.ex. en 30 sekunders exponering, stänger slutaren, men sensor registrerar nu en andra bild. Denna andra bild blir då alltså nästan helt svart då slutaren är stängd. Det enda som registreras är de pixlar som blivit för varma och därmed avger en färg/ljus trots att det borde vara svart.

Här kommer då funktionen för "Long exposure noise reduction" in då den använder den andra svarta "varma pixelbilden" för att att ta bort defekter från huvudbilden.

Är denna funktion aktiverad behöver kameran ungefär lika lång tid på sig att ta den svarta referensbilden som huvudbilden, därefter tillkommer beräkningen för att ta bort de heta pixlarna från huvudbilden.

Not. TS har i första posten angivit att han stängt av all brusreducering, vilket innebär att han har denna funktion avstängd.
 

Björsa

Medlem
Till Nikons kameror finns en funktion i menysystemet som heter "Long exposure noise reduction".

Den fungerar som så att vid en lång exponering så blir sensorn varm, vilket kan leda till "varma pixlar" som får felaktig färg/ljusstyrka.

Efter t.ex. en 30 sekunders exponering, stänger slutaren, men sensor registrerar nu en andra bild. Denna andra bild blir då alltså nästan helt svart då slutaren är stängd. Det enda som registreras är de pixlar som blivit för varma och därmed avger en färg/ljus trots att det borde vara svart.

Här kommer då funktionen för "Long exposure noise reduction" in då den använder den andra svarta "varma pixelbilden" för att att ta bort defekter från huvudbilden.

Är denna funktion aktiverad behöver kameran ungefär lika lång tid på sig att ta den svarta referensbilden som huvudbilden, därefter tillkommer beräkningen för att ta bort de heta pixlarna från huvudbilden.

Not. TS har i första posten angivit att han stängt av all brusreducering, vilket innebär att han har denna funktion avstängd.

Hej, tack alla för fina svar. Tänkte ge utförligare info:

På den första tagningen natt 1 valde jag mer exakt 250 exponeringar på 30 sek med intervallet 32 sek då jag fick för mig att det skulle ge 2 sek mellan bilderna. Jag bifogar den bilden . Denna har gap i spåren, Kameran hade lagt av efter 141 bilder. Jag vill också säga att under denna tagning är jag osäker på brusreduceringens av och på(båda).

Pga gapen provade jag med samma inställningar natt 2 med undantag av intervallet som jag satte till 2sek. Då tog kameran 5 exponeringar.

Natt 1 och 2 hade jag satt specifik starttid. Natt 3 tryckte jag igång tagningen manuellt. Fick ut 11 bilder.

Natt 2 och 3 var brusreduceringen garanterat av.

Kan det vara så att jag gjorde rätt natt 1 men glömt bort reduceringen som gav kanske 30 sek extra väntetid?
 

Bilagor

l1nd3c0n

Aktiv medlem
High ISO Noise reduction

En andra inställning för brusreducering är en inbyggd brusreducering av höga ISO, vilken påförs efter att bilden är tagen och påminner om den vi kan göra i datorn. Med denna aktiv så kommer processorn att arbeta efter att bilden är tagen och enligt manualerna så kommer detta även att påverka buffern, dvs bli mindre.
 

l1nd3c0n

Aktiv medlem
Ytteerligare tips

1. Exposure delay mode - används för att låta kameran stabilsera sig innan bilden tas. Om du kör på stativ och inte rör kameran borde denna kunna stängas av.

2. Active D-lighting - är ytterligare en process för att "öka det dynamiska omfånget". Det nämns inte i manualen om den processen också kan påverka bufferten, men i ditt fall så hade jag provat att även stänga av denna funktion helt.
 

Björsa

Medlem
1. Exposure delay mode - används för att låta kameran stabilsera sig innan bilden tas. Om du kör på stativ och inte rör kameran borde denna kunna stängas av.

2. Active D-lighting - är ytterligare en process för att "öka det dynamiska omfånget". Det nämns inte i manualen om den processen också kan påverka bufferten, men i ditt fall så hade jag provat att även stänga av denna funktion helt.
Tack gör detta tips, ska testa detta.
 

Björsa

Medlem
Hej, nu har jag gjort lite experiment hemma med kameran på köksbordet.
Har sett till så att alla brusreduceringar är avstängda. Inga andra enligt tips inställningar har stängts av.

Med 400 bilder, 30 sek exponering samt intervallet satt till 34 sek gick hela tagningen utan problem.

Med dessa inställningar fick jag 4 sek mellan bilderna. Tydligen måste intervallet ligga nån sekund över slutartiden. Nu hoppas jag allt ska vara på banan. Tack för all hjälp!

Björn
 
ANNONS