Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stor ryggsäck som rymmer allt...

Produkter
(logga in för att koppla)

JonasHolm

Aktiv medlem
Hej

Jag behöver en ryggsäck som klarar vandring i skog och mark, och som sväljer massor. Den måste vara skön att bära, och rymma följand gluggar.

16-35/4
24-70/2.8
70-200/2.8
105/2.8 Micro
50/1.8
300/2.8

Ett eller två kamerahus, och diverse tillbehör som filter mm

Jag har idag en LowePro Vertex AW200, och den är för liten...

/Jonas
 

Sladdfantomen

Aktiv medlem
Kolla på F-Stop Tilopa BC eller Satori EXP så hittar du bland det bästa som finns när det gäller kamera ryggsäckar...

Du väljer insats(ICU) & för din utrustning så måste du upp på en PRO XL ICU, det finns massor med bilder på deras hemsida på olika ICU fyllda med olika kamerautrustningar!

Kolla den här länken så kommer du till deras sida & modellerna jag nämner...

http://shop.fstopgear.com/us/products/mountain.html

Sen så säljer både Addnature & Goecker F-Stop här i Sverige.

Lycka till!!
 

Johnny.H.

Aktiv medlem
En LowePro Flipside 500 AW kan kanske svälja dina prylar? Testade lite snabbt med ungefär den utrustning du räknade upp förutom 300/2,8:an och det extra kamerahuset. Ser dock ut som det borde finnas plats för de också. Bifogar sunkig blixtbild som illustration.
 

Bilagor

Lawson

Aktiv medlem
Eller också väljer du en vanlig ryggsäck (kanske med delbart utrymme) som du tycker sitter bra och som har ett bra bärsystem. Sen kompletterar du med lämpliga påsar att ha utrustning i. Då får du en säck som är bra att bära och kanske får med något annat än bara kamerautrustning.


Micke.
 

leand

Aktiv medlem
Hej

Jag behöver en ryggsäck som klarar vandring i skog och mark, och som sväljer massor. Den måste vara skön att bära, och rymma följand gluggar.

16-35/4
24-70/2.8
70-200/2.8
105/2.8 Micro
50/1.8
300/2.8

Ett eller två kamerahus, och diverse tillbehör som filter mm

Jag har idag en LowePro Vertex AW200, och den är för liten...

/Jonas
Jag har en stor ryggväskan Tenba som kanske passar dig bättre och har gott plats. För jag har tänkt sälja den,,,, Kan bifogar bilder och skicka till dig om du vill... Så hör av dig. Jag har inte behovs den längre,,,,,,
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Jag har mailat lite med Fstop.
För jag vill ha en inte alltför stor säck men ändå kunna flyga med grejerna.
Rådet blev en Tilopa med ICU Pro small & medium slope.
Det skall då gå att flyga med själva ICUerna som handbagage o säcken nerpackad i väskaför alla flygbolag.
Normalt sett så brukar det tydligen gå att flyga utan att ta ur ICUerna.

Den borde komma hem vilken dag som helst.
Maila om du vill att jag skall packa den o ta en bild.
Fast ngt 300/2,8 har jag inte.
/Erik
 

JonasHolm

Aktiv medlem
F-stop ser ju verkligen lovande ut.

Ska kolla närmare på dem.
Någon som vet om de finns att känna på i Stockholm med omnejd?
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Nu har jag haft ute min Tilopa packad endast med ICU meduim slope. O hemma en ICU small PRO.

Den säck som har gått hädan är en Tamrac av större och 20 år gammal modell.

Flera betraktelser.
1 Den rymmer mindre än T. Men jag har ju köpt den för att kunna flyga oxå. Gamle T var inte OK i flygbolagens storleksögon.
2 Jag önskar att D800 med monterad TC1,4+70-200/2,8 OCH motljusskydd rättvänt gick ner. Men det går inte. Inte ens i den gamle T.
Motljusskyddet måste vändas o därmed objektivlocken behållas på.
TCn måste irriterande nog tas av. TC hade jag verkligen hoppats skulle kunna vara kvar monterad.
Detta skulle kunna avhjälpas med att köpa till den största ICUn o annvända den när man inte flyger. Men det är irriterande nog ytterligare 1000 spänn.
3 Den är inte motståndskraftig mot regn o regnskyddet följer inte med. Men jag kan lika gärna använda vandringssäckens regnskydd istället för att köpa ngt special som troligtvis är mycket dyrare än det behöver vara. (Eller har jag bara missat var regnskyddet sitter)
4 Den har dåligt med extrafickor.
5 Bärsystemet anser inte jag vara modernt o bra. Framförallt är midjebältet ngt tunt.
6 Den sitter inte bra på ryggen. Den vill gärna hänga bakåt vid axlarna o det gör att man måste gå lite framåtlutad.

Är jag nöjd?
Njae sådär. Det är mycket pengar o då vill man att det skall bli rätt.
Hmmm när jag tänker på det så kanske gamle T går att göra om till en ICU.

Om jag hade valt en ren fotoryggsäck utan flygkrav så hade det blivit en ny T av största modell, eller kanske en Lowe.
Hoppas det hjälper ngn som är i val o kval.
/Erik Schalin
 

Rogfal

Medlem
Stor ryggsäck.

Hej

Jag behöver en ryggsäck som klarar vandring i skog och mark, och som sväljer massor. Den måste vara skön att bära, och rymma följand gluggar.

16-35/4
24-70/2.8
70-200/2.8
105/2.8 Micro
50/1.8
300/2.8

Ett eller två kamerahus, och diverse tillbehör som filter mm

Jag har idag en LowePro Vertex AW200, och den är för liten...

/Jonas
Hej jag tycker det låter som fotoryggsäcken Lestra skulle passa dig.
Du kann hitta ryggsäcken på Lestra naturfoto.
Mvh Roger...
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Japp

Med den nämnda har jag packat 500/4 IS, 400/5,6, 2 hus, 2 extendrar, 1 normalzoom + ett 50/1,8, batteriladdare + batterier och lite övrig utrustning. Har funkat att resa med detta som handbagage. Det går att avmontera midjebältet så att det blir lättare och smidigare på flyget.
Prova dock alltid ryggan innan du köper. Bara för att vi är två här som tycker den är grymt skön att bära kan det ändå innebära att den sitter som ett obekvämt hölass på dig. Alla kroppar är olika så det finns inte någon garanti på att en tungt lastad rygga sitter skönt på dig.
 

Emil-G

Aktiv medlem
Nu har jag haft ute min Tilopa packad endast med ICU meduim slope. O hemma en ICU small PRO.

Den säck som har gått hädan är en Tamrac av större och 20 år gammal modell.

Flera betraktelser.
1 Den rymmer mindre än T. Men jag har ju köpt den för att kunna flyga oxå. Gamle T var inte OK i flygbolagens storleksögon.
2 Jag önskar att D800 med monterad TC1,4+70-200/2,8 OCH motljusskydd rättvänt gick ner. Men det går inte. Inte ens i den gamle T.
Motljusskyddet måste vändas o därmed objektivlocken behållas på.
TCn måste irriterande nog tas av. TC hade jag verkligen hoppats skulle kunna vara kvar monterad.
Detta skulle kunna avhjälpas med att köpa till den största ICUn o annvända den när man inte flyger. Men det är irriterande nog ytterligare 1000 spänn.
3 Den är inte motståndskraftig mot regn o regnskyddet följer inte med. Men jag kan lika gärna använda vandringssäckens regnskydd istället för att köpa ngt special som troligtvis är mycket dyrare än det behöver vara. (Eller har jag bara missat var regnskyddet sitter)
4 Den har dåligt med extrafickor.
5 Bärsystemet anser inte jag vara modernt o bra. Framförallt är midjebältet ngt tunt.
6 Den sitter inte bra på ryggen. Den vill gärna hänga bakåt vid axlarna o det gör att man måste gå lite framåtlutad.

Är jag nöjd?
Njae sådär. Det är mycket pengar o då vill man att det skall bli rätt.
Hmmm när jag tänker på det så kanske gamle T går att göra om till en ICU.

Om jag hade valt en ren fotoryggsäck utan flygkrav så hade det blivit en ny T av största modell, eller kanske en Lowe.
Hoppas det hjälper ngn som är i val o kval.
/Erik Schalin
Några kommentarer till dina synpunkter:
1) Här är du nog tvungen att välja, det är ju ingen magi inblandad. Antingen får du en väska som är stor nog att rymma alla dina grejer eller så får du en något mindre väska som du kan ta som handbagage.
2) I en ICU Pro L får jag utan problem ner ett kamerahus med 70-200+TC monterat, dock utan motljusskydd. Jag tvivlar på att det går ner ens i ICU XL.
3) Här håller jag med, det är lite fånigt att de inte skickar med ett regnskydd.
4) Med Molle-systemet kan du själv välja vad du vill hänga på för fickor. De finns i en uppsjö storlekar, från storlek som en tändsticksask till liggunderlag.
5) Midjebältet på min Tilopa räcker gott för mig. Visst, det är inte lika bra som på en stor vandringsrygga men så är de väl inte tänkta för samma användning heller.
6) Har du provat att spänna åt toppstramarna?

Är jag nöjd? Ja, mycket. Visst, det är mycket pengar men väskan är skön att bära och rymmer det jag vill ha med mig. För några år sedan fanns det i stort sett bara kameraväskor (som inte rymde något annat än kameraprylar) eller vandringsryggsäckar (toppmatade utan kamerafack). Min Tilopa rymmer utan problem mina kameraprylar (D600 med 3-4 objektiv och lite småprylar), en termos, smörgåsar, kikare, en tjocktröja och regnbyxor.

Till syvende och sist är det som Tonyeagle skriver; "Bara för att vi är två här som tycker den är grymt skön att bära kan det ändå innebära att den sitter som ett obekvämt hölass på dig."

Lestra verkar stor varför är det inte en enda bild på innanmätet?
Lestra är säkert bra grejer men har två nackdelar som jag kan se: tomvikten och priset. Nu hittar jag inga exakta siffror men Expedition-säcken har både stålram och stol, det måste väga ett par kilo bara det och 9800 kr är rätt saftigt för en ryggsäck...
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Jag skriver för att ge min syn.

4 Plats för pryttlar. Mellanringar filter, batterier, putstrasor, stativfästen, säkerhetsnålar.
Fast ngnstans har jag kvar Ts extrafickor...får leta.

5 Konstig kommentar. Det klart att ryggsäcken är till för att bära kameraprylar. jag tycker det är dåligt att såpass dyra säckar inte har bättre bärsystem. Även kameraryggsäckstillverkare måste ju ha lärt sig ngt på 20 år. men det verkar inte vara så o det tycker jag inte att man skall acceptera utan påpekande.
6 Här är kanske ngt jag har missat, har bara använt den en dag o försökt att packa den ett par ggr. Men poängen med en ryggsäck är att man bär med höfterna, inte axlarna.

9800 där satte jag i halsen, det var som fn. Fast ramsäckar är normalt inte tyngre än icke ramsäckar. dessutom brukar det bli bättre ventilation mot ryggen. Men det var väl häftigt.

Jag fick låna en norsk ramryggsäck till en fjällvandring en gg. Den var helt fantastisk, 33 kg var inga problem. O då lämnades toppväskan hemma...
Tyvärr har jag glömt vad den hette.
 

Lawson

Aktiv medlem
Jag skriver för att ge min syn.

4 Plats för pryttlar. Mellanringar filter, batterier, putstrasor, stativfästen, säkerhetsnålar.
Fast ngnstans har jag kvar Ts extrafickor...får leta.

5 Konstig kommentar. Det klart att ryggsäcken är till för att bära kameraprylar. jag tycker det är dåligt att såpass dyra säckar inte har bättre bärsystem. Även kameraryggsäckstillverkare måste ju ha lärt sig ngt på 20 år. men det verkar inte vara så o det tycker jag inte att man skall acceptera utan påpekande.
6 Här är kanske ngt jag har missat, har bara använt den en dag o försökt att packa den ett par ggr. Men poängen med en ryggsäck är att man bär med höfterna, inte axlarna.

9800 där satte jag i halsen, det var som fn. Fast ramsäckar är normalt inte tyngre än icke ramsäckar. dessutom brukar det bli bättre ventilation mot ryggen. Men det var väl häftigt.

Jag fick låna en norsk ramryggsäck till en fjällvandring en gg. Den var helt fantastisk, 33 kg var inga problem. O då lämnades toppväskan hemma...
Tyvärr har jag glömt vad den hette.
En Bergman kanske? Skall du ha med mycket prylar och bära tungt så håller jag fortfarande på en vanlig ryggsäck med lösa påsar för utrustning.

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?p=1792296#post1792296

Att bära 40kg är väl överkurs men med en riktig ryggsäck bär du lätt 20kg.

Micke.
 
ANNONS