Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Handhållen kikare 10-22x50mm?

Produkter
(logga in för att koppla)

FotoDan

Aktiv medlem
Har idag en 10x kikare och behöver mer zoom.

Försöker hitta en ok kikare under 2000kr som har variabel zoom mellan 10-20x.

Några förslag jag hittat

Nikon ACULON A211 10-22x50

Bushnell 10-22x50 Legacy

Jag brukar använda en monotripod som stöd även med min 10x.
 
Senast ändrad:

Emil-G

Aktiv medlem
Det finns väldigt få handkikare med zoom och det finns väldigt få handkikare med så stor förstoring som 22x (du är nästan inne på tubkikar-territorium).

Med så tight budget skulle jag mycket hellre köpa en bättre 8-10x kikare än den du har idag, gärna uppåt 40-45 mm diameter. Du får mycket mer för pengarna och bilden kommer bli mycket bättre än din gamla. Titta t.ex. på Naturbokhandelns hemsida, de har en hel del kikare i olika prisklasser. Själv har jag en Nikon Monarch 7 8x42 som jag är väldigt nöjd med, den kostar ca 3000 kr om man köper den från t.ex. Holland.
 

FotoDan

Aktiv medlem
Det finns väldigt få handkikare med zoom och det finns väldigt få handkikare med så stor förstoring som 22x (du är nästan inne på tubkikar-territorium).

Med så tight budget skulle jag mycket hellre köpa en bättre 8-10x kikare än den du har idag, gärna uppåt 40-45 mm diameter. Du får mycket mer för pengarna och bilden kommer bli mycket bättre än din gamla. Titta t.ex. på Naturbokhandelns hemsida, de har en hel del kikare i olika prisklasser. Själv har jag en Nikon Monarch 7 8x42 som jag är väldigt nöjd med, den kostar ca 3000 kr om man köper den från t.ex. Holland.
Tack. Det finns ju en hel del med zoom bla det två jag länkar till men jag antar skärpan inte är något vidare.

Har sneglat lite på Nikon 16x50 och det kanske är ett bättre val.
Jag har idag Nikon Sporter EX 10x42 men 10x är på tok för dåligt tycker jag. Märker att ska jag kolla på något 300m + så behövs det stöd i alla fall. Har kört men en monopod emot skärpet på midjan och det funkar bra.

http://www.bhphotovideo.com/c/product/319413-USA/Nikon_7247_16x50_Action_EX_Extreme.html
 

PMD

Aktiv medlem
Binoptec tycks vara ett märke som är hyfsat populärt bland amatörastronomer. Det finns t.ex. en 20x80 som kanske skulle, åtminstone delvis, uppfylla dina behov. Jag tror dock att det krävs stativ (ev. enbensstativ) för att få en stabil bild med en sådan kikare.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Jo, provade en svindyr 15x50 med stab (Nikon, tror jag) för några år sedan. Såg inte mer detaljer i den än med min Swaro 8,5x42.
 

Emil-G

Aktiv medlem
Det finns väl kikare med inbyggd bildstabilisering nuförtiden?

Ja, åtminstone Canon har några sådana men de lär inte vara speciellt bra optiskt sett. Prislappen är också ganska hög och de är väldigt känsliga för stötar.

Nikon har en tubkikare med VR som jag provade på Vårgårdamässan i höstas. Helt fantastisk bild, klara färger och knivskarpt utan aberrationer. Prislappen var därefter, över 30000 kr om jag minns rätt.
 
ANNONS