Annons

D600: olje-/dammfläckar eller något annat?

Produkter
(logga in för att koppla)

tooomas

Medlem
Hej!

Jag har ägt en D600 i ungefär ett år nu och har uppmärksammat fläckar på bilderna. Jag har testat att göra rent objektiv (båda sidor) samt sensor men fläckarna kvarstår.
Misstänker att det är det välkända problemet D600 har, med oljefläckar men något som får mig att fundera är att fläckarna har olika storlek och skärpa beroende på om man zoomar in eller ut, vilket får mig att tro att det inte är skit på sensorn utan objektivet. Men jag kanske tänker fel?

Obs! Jag har dragit upp kontrasten rejält på bilderna för att förtydliga då det kan vara svårt att se på bilderna i såpass litet format (speciellt på den inzoomade bilden). Men fläckarna är där och är oerhört störande.

Hur som helst så skulle jag gärna vilja veta vad ni tror innan jag skickar iväg den på service.

DSC_2389 copy.JPG

DSC_3015 copy.JPG

Mvh Tomas
 

valleyman

Aktiv medlem
Hej,

Svårt att säga med bestämdhet utan att veta hur du hanterat din kamera. Byter du objektiv ofta ute i det fria? Jag har själv precis lämnat in min D600 på rengöring för andra gången. I mitt fall tenderar fläckarna att hamna på vänster sida. Så var det förra gången också och då konstaterade man att det var oljefläckar.

Om du skött din kamera normalt skulle jag tro att det är oljefläcker.

Bifogar en bild från min kamera innan jag skickade in den. Kanske extremt men det är bländare 22.
 

Bilagor

valleyman

Aktiv medlem
Hej igen,

Nu när jag tittar och jämför våra bilder blir jag mer tveksam om din fläckar är olja. Mina fläckar är mindre och mer skarpa. Dina verkar vara mer damm/smuts....??

Fast dina är också mest på vänstersidan. Ta och skicka in dina bilder till Nikon. Man kan gör det på deras hemsida.

Johan
 

azus

Aktiv medlem
Lägg gärna upp större bilder.
Testa även att ta en bild mot en vit bakgrund, jag brukar leta efter fläckar på sensorn genom att ta en bild på min skärm med vit bakgrund. Inställningarna brukar vara lägsta möjliga iso, minsta bländare, f16 eller 22.
 

tooomas

Medlem
Tog en bild mot vit bakgrund nu, gjorde även en auto-contrast i PS och där ser man verkligen alla fläckar. Tog också en vanlig bild med.

Vit bakgrund: http://www.ladda-upp.se/files/2014/b114173.jpg
Vit bakgrund med auto-contrast: http://www.ladda-upp.se/files/2014/b114175.jpg
Vanlig bild: http://www.ladda-upp.se/files/2014/b114174.jpg

Det behöver ju inte vara olja utan kan vara damm med som Veronica länkade, men hur som helst så är det där och det ska bort! :)
Har rengjort så gott jag kan själv utan resultat.
 

deviantuRT

Aktiv medlem
Tycker för övrigt att det är förjävligt att man ska behöva skicka in sin kamera för att felet eventuellt ska åtgärdas. Jag och min sambo som är beroende av vår kamera då vi får in ett och annat uppdrag har inte tid att skicka in kameran för att sedan vara utan den i 2 veckor. Tycker man borde kunna vända sig till sin återförsäljare (i vårt fall MediaMarkt) och få den nyare versionen (D610) sedan får dem ta hand om min defekta produkt.
 

tooomas

Medlem
Jo det ser ut som att du också har samma problem och jag håller med om att det känns vemodigt att lämna ifrån sig kameran. Just därför jag väntat med att göra det, men nyss hemkommen från en resa där över 3500 bilder togs har man insett att det måste åtgärdas.

Lägger upp två av bilderna igen då de inte tycks fungera i mitt tidigare inlägg.

Vit bakgrund: http://www.ladda-upp.se/files/2014/b114224.jpg
Vit bakgrund-kontrast: http://www.ladda-upp.se/files/2014/b114223.jpg
 

Emil-G

Aktiv medlem
Det är inte ovanligt att oljefläckarna syns tydligare med vidvinkel och/eller små bländare, det har med ljus-strålarnas väg genom objektivet att göra (strålarna är bättre kollimerade vid stort skärpedjup). Oljefläckarna ser dock mer ut som donuts eller närmast perfekta cirklar som är mörkare i kanterna än som svarta, oregelbundna prickar.

Om du använder Lightroom finns en bra funktion för att hitta dem: i framkallningsmodulen väljer du fläckborttagningsverktyget (snabbtangent Q har jag för mig) och får då en kryssruta och ett reglage under bilden som kallas "Visa fläckar" eller något liknande. Länk till Adobe. Genom att öka kontrasten ser man snabbt var man har fläckar och det blir tydligt om det är olja eller damm. Bilden nedan är från min D600 efter ca 10 000 bilder, den skall in på rengöring så fort som möjligt.
 

Bilagor

tooomas

Medlem
Det är inte ovanligt att oljefläckarna syns tydligare med vidvinkel och/eller små bländare, det har med ljus-strålarnas väg genom objektivet att göra (strålarna är bättre kollimerade vid stort skärpedjup). Oljefläckarna ser dock mer ut som donuts eller närmast perfekta cirklar som är mörkare i kanterna än som svarta, oregelbundna prickar.

Om du använder Lightroom finns en bra funktion för att hitta dem: i framkallningsmodulen väljer du fläckborttagningsverktyget (snabbtangent Q har jag för mig) och får då en kryssruta och ett reglage under bilden som kallas "Visa fläckar" eller något liknande. Länk till Adobe. Genom att öka kontrasten ser man snabbt var man har fläckar och det blir tydligt om det är olja eller damm. Bilden nedan är från min D600 efter ca 10 000 bilder, den skall in på rengöring så fort som möjligt.
Tack för tipset! :) Testade med följande resultat:

Untitled-1222 copy.JPG

Ser ju onekligen ut som oljefläckar?
 

bikeman

Avslutat medlemskap
Det är oljefläckar, jag hade precis samma fläckar på min D800. Det är olja från spegelmekanismen
 

deviantuRT

Aktiv medlem
Satte dit mitt 50mm objektiv som använts väldigt lite, ställde mig mot en ljus vägg, öka bländartalet till f16 och automatiskt slutartid och "rörde omkring" med kameran. Importera bilden i LR5 och valde "Visa fläckar" och tog ett screenshot av vad jag fick för resultat.

http://www.ladda-upp.se/bilder/xjzmjrczdkla/

Min sensor är fan det skitigaste.... Ja, halleluja!
 

dHb

Aktiv medlem
Hur ser man skillnad på olje/dammfläckar?
Min Samsung NX11 har inte problem med oljefläckar vad jag vet och mina bilder får samma typ av fläckar som visas i bilderna i denna tråd.

*edit
Efter att ha jämfört mina fläckar med, speciellt deviantuRT:s testbild som verkligen såg bedrövlig ut :) verkar det som att de runda fläckarna är damm och de mindre mer diffusa fläckarna, nästan som streck är oljefläckar.

Dammfläckar
http://www.ladda-upp.se/bilder/xpgnodlrnjnis
 
Senast ändrad:

tooomas

Medlem
Får bli att skicka in kameran då så snabbt som möjligt, riktigt tråkigt men vad ska man göra..

David läs i inlägg #10, där står det hur man kan göra :)
 

Emil-G

Aktiv medlem
Det är inte ovanligt att oljefläckarna syns tydligare med vidvinkel och/eller små bländare, det har med ljus-strålarnas väg genom objektivet att göra (strålarna är bättre kollimerade vid stort skärpedjup). Oljefläckarna ser dock mer ut som donuts eller närmast perfekta cirklar som är mörkare i kanterna än som svarta, oregelbundna prickar.
Cirklarna är naturligtvis mörkast i mitten, inte i kanterna!
 

deviantuRT

Aktiv medlem
Vände mig till min återförsäljare, MediaMarkt, och lämnade in min D600 idag. Efter att ha kontaktat Nikon via mail och telefon, fick jag utmärkt service och de var inga problem att skicka in min kamera. Även MediaMarkt bemötte mig kanon och såg inga problem att sköta mellanhanden med att skicka min produkt till Nikon i Solna, trots att garantitiden har gått ut med mer än 8 månader.

Nu hoppas jag bara att problemet åtgärdas så jag slipper skicka in kameran fler än 1 gång.
 
ANNONS