Annons

Stabilt, bra stativ och kulled, för naturfoto

Produkter
(logga in för att koppla)

Emil-G

Aktiv medlem
[...] Inga problem med 15 sekunders slutartid utomhus, har iofs inte testat med 300 (bara testat lite hemma) men med 28-300 är det inga problem. Med K40x kan jag tänka mig att det blir än mer stabilt.
15 sek slutartid klarar många stativ eftersom de vibrationer som kameran skapar (spegelrörelse, slutare mm) hinner dö ut på en bråkdel av denna tid, 1/15 sek är betydligt svårare. En tumregel är att tider i intervallet 1/2-1/30 sek ställer störst krav på stativet; längre tider gör att vibrationerna hinner dö ut utan att påverka i nämnvärd omfattning, vid kortare tider hinner slutaren stänga innan bilden märkbart påverkats.

För yttre faktorer som vind spelar tyngden stor roll för hur skarpt det blir men även hur bra kulleden nyper.
 

risse

Aktiv medlem
Trådlyft

Är fortfarande på jakt efter ett bra stativ, lyfter därför upp denna tråd igen.
Söker ett stativ med följande egenskaper:
- Skall gå att få ner i spagat.
- Skall vara högt nog att jag kan stå raklång och fota, utan att använda någon mittstolpe.
- Skall vara lätt.
- Skall vara stabilt nog att fungera bra med en systemkamera med ett 70-200mm f2.8 med converter.

Vill helst inte ge mycket mer än 6000kr.
Det stativ jag har hittat som bäst uppfyller mina önskemål är Gitzo GT3542L, men det är så jäkla dyrt.
Någon som kan tipsa mig om ett stativ?
 

Palletheking

Aktiv medlem
Tycker du skall kika på några av Gitzos Basalt-modeller. Lätta och mycket snygga stativ. Inte lika bra som kolfiber men jag tror skillnaderna är marginella för de flesta. Bättre än metallstativen
 

lofling

Aktiv medlem
Är fortfarande på jakt efter ett bra stativ, lyfter därför upp denna tråd igen.
Söker ett stativ med följande egenskaper:
- Skall gå att få ner i spagat.
- Skall vara högt nog att jag kan stå raklång och fota, utan att använda någon mittstolpe.
- Skall vara lätt.
- Skall vara stabilt nog att fungera bra med en systemkamera med ett 70-200mm f2.8 med converter.

Vill helst inte ge mycket mer än 6000kr.
Det stativ jag har hittat som bäst uppfyller mina önskemål är Gitzo GT3542L, men det är så jäkla dyrt.
Någon som kan tipsa mig om ett stativ?
http://bythom.com/support.htm

Jag har dock inte riktigt följt rådet men är å andra sidan inte 100 % nöjd, men ändå tillräckligt. Har två stativ från Feisol, två kulleder från Markins och en Gimbal från Benro.
 

Frasan

Medlem
Kan någon tipsa om ett bra, prisvärt stativ?
Mina krav är att det skall gå att få ner det i spagat och att det skall vara tillräckligt högt så att man kan stå någelunda rak och fota.
Skall användas vid naturfoto.
Det skall även kunna bära ett FX-hus med en 300mm f2.8, med en 2ggr konverter.
Dessutom måste det var någelunda lätt. Blir ganska dyrt antar jag...

Ofta står stativets maxlast angivet, men vad betyder egentligen det? Att stativet håller för vikten, eller att det är stabilt med den vikten pålastad?
Ge även gärna tips på en bra kulled för min utrustning (Samma sak där, vad betyder egentligen maxlast?)
Var inne på att köpa en kulled från Cullmann, men hittar ingen svensk återförsäljare som har några hemma.
Jag använder Manfrotto nya tredelande kolfiberstativ MT055CXPRO3 som kostar 4.490:- tillsammans med Manfrotto hydrostatic kulled 468MGQ6 med Q6 snabbplatta kompatibel med Arca-systemet. 2.699:-kr Den kombinationen tycker jag fungerar mycket bra. Mycket stabilt och relativt låg med tanke på vad det klarar att bära upp vikt. Stativ 2kg kulled 0.8kg. Nikon D5 tillsammans med Nikon 70-200 2.8 VR II sitter som i ett städ utan att krypa en enda millimeter.
 

risse

Aktiv medlem
Jag har (bland annat) ett Stabil-stativ, men jag tycker att det är för krångligt att hantera. Dessutom är det ganska tungt.
Ser nu att du skrev "Stabil Snabb". Den är kanske inte så dum. Den jag har är "Stabil Tredel". Den är lite krånglig eftersom man inte bör skruva åt benlåsen när benen är halvt utdragna.

Skall ta och kolla igenom de förslag jag har fått någon kväll i veckan, när jag har lite mer tid...
 

risse

Aktiv medlem
Tycker du skall kika på några av Gitzos Basalt-modeller. Lätta och mycket snygga stativ. Inte lika bra som kolfiber men jag tror skillnaderna är marginella för de flesta. Bättre än metallstativen
Hittar ingen information om basalt-modeller på ww.gitzo.com. Konstigt. Använder man deras sökfunktion så listas några stativ, men det går inte att få fram någon information om dem. Är det en utgången serie kanske?
 

risse

Aktiv medlem
Förslag

Har hittat följande stativ

Benro C3780TN:
- Maxhöjd 152 cm
- Minhöjd 14 cm
- Maxlast 18 kg
- Vikt 2.16 kg
- Pris 3995 kr

Benro C4780TN:
- Maxhöjd 159 cm
- Minhöjd 14.5 cm
- Maxlast 25 kg
- Vikt 2.69 kg
- Pris 3795 kr

Sirui N-3204:
- Maxhöjd 146 cm
- Minhöjd 15 cm
- Maxlast 18 kg
- Vikt 1.8 kg
- Pris 4999 kr

Gitzo GT2543L:
- Maxhöjd 151 cm
- Minhöjd 16 cm
- Maxlast 21 kg
- Vikt 1.95 kg
- Pris 9190 kr

Och dessa kulleder

Sirui K-30X:
- Höjd 108 mm
- Kulans diameter 44 mm
- Vikt 0.5 kg
- Maxlast 30 kg
- Pris 1690kr

Benro G2:
- Höjd 88 mm
- Kulans diameter 44 mm
- Vikt 0.53 kg
- Maxlast 14 kg
- Pris 2259kr

Det lutar åt att jag köper stativ Benro C3780TN eller Sirui N-3204 och kulled Sirui K-30X. Troligast Benro-stativet eftersom det är högst. Är Benro bra grejer? Är det något märke eller modell jag borde undvika?
 

unoengborg

Aktiv medlem
Har hittat följande stativ

Benro C3780TN:
- Maxhöjd 152 cm
- Minhöjd 14 cm
- Maxlast 18 kg
- Vikt 2.16 kg
- Pris 3995 kr

Benro C4780TN:
- Maxhöjd 159 cm
- Minhöjd 14.5 cm
- Maxlast 25 kg
- Vikt 2.69 kg
- Pris 3795 kr

Sirui N-3204:
- Maxhöjd 146 cm
- Minhöjd 15 cm
- Maxlast 18 kg
- Vikt 1.8 kg
- Pris 4999 kr

Gitzo GT2543L:
- Maxhöjd 151 cm
- Minhöjd 16 cm
- Maxlast 21 kg
- Vikt 1.95 kg
- Pris 9190 kr

Och dessa kulleder

Sirui K-30X:
- Höjd 108 mm
- Kulans diameter 44 mm
- Vikt 0.5 kg
- Maxlast 30 kg
- Pris 1690kr

Benro G2:
- Höjd 88 mm
- Kulans diameter 44 mm
- Vikt 0.53 kg
- Maxlast 14 kg
- Pris 2259kr

Det lutar åt att jag köper stativ Benro C3780TN eller Sirui N-3204 och kulled Sirui K-30X. Troligast Benro-stativet eftersom det är högst. Är Benro bra grejer? Är det något märke eller modell jag borde undvika?
Har inte provat Benro G2, därimot hade jag ett B2 huvud som var helt omöjligt att låsa exakt, bytte därför till Sirui. Så om G2 har liknande konstruktion som B2 kanske du ska undvika det. Har du pengarna och inte är alltför gammal satsa på Gitzo, ett bra stativ håller länge. Det lönar sig att köpa kvalitet
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Har du pengarna och inte är alltför gammal satsa på Gitzo, ett bra stativ håller länge. Det lönar sig att köpa kvalitet
Håller med här, och som tidigare påpekats, köp ett högkvalitativt stativ med en gång, så slipper du göra om inköpet längre fram. Köper du ett högkvalitativt stativ så räcker det hela livet, och om du inte är allt för gammal och slår ut kostnaden på (uppskattad) tid kvar att leva, så blir det (sannolikt) inte så mycket per år, i genomsnitt.

Jag köpte ett RRS stativ (TVC 34 tror jag det heter) och en kula av samma fabrikat, (RRS BH55) samt väska till det hela. Tror att jag gav 14-(eller 17 000 :- inkl. moms och skatt samt frakt) för det, och det stativet med den kulan kommer att överleva mig och en ev. ny ägare efter min bortgång.

Sedan har jag ett Sirui N2205X med tillhörande K-30X kula (vilket är det stativ jag använder mest, eftersom det är lätt att bära med sig). Stativet (och kanske i viss mån kulan) kanske inte är lämpad till den kombon du ämnar använda det till, men jag som har en 100 mm glugg som längsta brännvidd, så passar det perfekt, och som redan nämnts, kulan lär inte göra dig besviken.

Sedan tror jag att en Gimbal är det bästa alternativet (trots att jag själv saknar erfarenhet av ett) och om jag vore i din situation, hade en Gimbal varit det självklara valet.
 

Niklasan

Aktiv medlem
Har inte provat Benro G2, därimot hade jag ett B2 huvud som var helt omöjligt att låsa exakt, bytte därför till Sirui. Så om G2 har liknande konstruktion som B2 kanske du ska undvika det. Har du pengarna och inte är alltför gammal satsa på Gitzo, ett bra stativ håller länge. Det lönar sig att köpa kvalitet
Benro G2 är en helt annan kulled än Benro B2. Både till utformning och konstruktion. G2 har en är en sk. low ballhead med integrerat friktionsreglage/tröghet i låsreglage för kulan.
Annars är Sunwayfoto XB44 ett bra val och bättre än Benro G2 för samma pengar. http://www.benrosverige.se/sv/kulleder/kulleder/sunwayfoto-1.html

Fotosidan testade C4780TN storebror till C3780TN i nr 5 2014, där det fick "toppklass i betyg"

(Att en kulled inte låser exakt betyder ofta att det är ett fel på den. Vilket kan hända på de flesta produkter, Därav att man har garanti på varor. Oavsett om det är en Benro, Sirui eller Gitzo eller annan kulled så kan de fela)
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Höjden

Har hittat följande stativ

Benro C3780TN:
- Maxhöjd 152 cm
- Minhöjd 14 cm
- Maxlast 18 kg
- Vikt 2.16 kg
- Pris 3995 kr

Benro C4780TN:
- Maxhöjd 159 cm
- Minhöjd 14.5 cm
- Maxlast 25 kg
- Vikt 2.69 kg
- Pris 3795 kr

Sirui N-3204:
- Maxhöjd 146 cm
- Minhöjd 15 cm
- Maxlast 18 kg
- Vikt 1.8 kg
- Pris 4999 kr

Gitzo GT2543L:
- Maxhöjd 151 cm
- Minhöjd 16 cm
- Maxlast 21 kg
- Vikt 1.95 kg
- Pris 9190 kr

Och dessa kulleder

Sirui K-30X:
- Höjd 108 mm
- Kulans diameter 44 mm
- Vikt 0.5 kg
- Maxlast 30 kg
- Pris 1690kr

Benro G2:
- Höjd 88 mm
- Kulans diameter 44 mm
- Vikt 0.53 kg
- Maxlast 14 kg
- Pris 2259kr

Det lutar åt att jag köper stativ Benro C3780TN eller Sirui N-3204 och kulled Sirui K-30X. Troligast Benro-stativet eftersom det är högst. Är Benro bra grejer? Är det något märke eller modell jag borde undvika?
OM det är höjden med pelaren utdragen får du inte vara mer än 160 cm lång, annars kommer du att förbanna ditt köp och köpa ett högre stativ. Räkna med att stativet bör ha en höjd på minst 130-135 cm utan mittpelare. Själv har jag ett som är 131 cm. Jag får då precis lagom höjd med mitt gimbal för att kunna fotografera någorlunda bekvämt med långa telen utan att använda pelaren. (Jag är 175 cm lång/kort). Förmodligen är också ett gimbal högre än kullederna du funderar på så närmare 140 cm utan mittpelare kanske ligger närmare sanningen om du är runt 175 cm och vill kunna fotografera bekvämt.
 

risse

Aktiv medlem
OM det är höjden med pelaren utdragen får du inte vara mer än 160 cm lång, annars kommer du att förbanna ditt köp och köpa ett högre stativ. Räkna med att stativet bör ha en höjd på minst 130-135 cm utan mittpelare. Själv har jag ett som är 131 cm. Jag får då precis lagom höjd med mitt gimbal för att kunna fotografera någorlunda bekvämt med långa telen utan att använda pelaren. (Jag är 175 cm lång/kort). Förmodligen är också ett gimbal högre än kullederna du funderar på så närmare 140 cm utan mittpelare kanske ligger närmare sanningen om du är runt 175 cm och vill kunna fotografera bekvämt.
Angivna höjder är utan mittpelare. Borde ha skrivit det. Jag använder aldrig mittpelare, eftersom jag tycker att man förlorar så mycket stabilitet då.
Jag har haft som krav att höjden minst skall vara 140cm, utan mittpelare. Det är mycket därför jag vill byta stativ; det stativ jag har idag är för lågt.
 

risse

Aktiv medlem
Har inte provat Benro G2, därimot hade jag ett B2 huvud som var helt omöjligt att låsa exakt, bytte därför till Sirui. Så om G2 har liknande konstruktion som B2 kanske du ska undvika det. Har du pengarna och inte är alltför gammal satsa på Gitzo, ett bra stativ håller länge. Det lönar sig att köpa kvalitet
Tack för tipset. Jag satsar nog på Sirui-kulleden. Det jag gillade med Benro G2 var att den är så låg, vilket kan vara trevligt vid macro-fotografering med stativet i spagat.

Jag är medveten om att det nog i längden lönar sig att satsa på ett Gitzo-stativ, men samtidigt känns det helt vansinnigt att lägga så mycket pengar på ett stativ. Jag har mentala spärrar som sätter stopp för sådana belopp. Tror det blir ett Benro C3780TN eller ett Benro C4780TN.

Tror ni att ett C3780TN räcker för ett 70-200mm f2.8 + 2ggr konverter? Främst använder jag vidvinkel och normaloptik, men jag vill samtidigt kunna använda mitt tele. Prisskillnaden mellan C3780TN och C4780TN är marginell. Det är den ökade vikten på 0.5kg jag är rädd för. I framtiden kanske jag även köper t ex ett 200-500mm f5.6 så lite marginal vill jag gärna ha. (Köper jag ett sådant så skaffar jag nog även en Gimbal)
 

risse

Aktiv medlem
Benro G2 är en helt annan kulled än Benro B2. Både till utformning och konstruktion. G2 har en är en sk. low ballhead med integrerat friktionsreglage/tröghet i låsreglage för kulan.
Annars är Sunwayfoto XB44 ett bra val och bättre än Benro G2 för samma pengar. http://www.benrosverige.se/sv/kulleder/kulleder/sunwayfoto-1.html

Fotosidan testade C4780TN storebror till C3780TN i nr 5 2014, där det fick "toppklass i betyg"

(Att en kulled inte låser exakt betyder ofta att det är ett fel på den. Vilket kan hända på de flesta produkter, Därav att man har garanti på varor. Oavsett om det är en Benro, Sirui eller Gitzo eller annan kulled så kan de fela)
Sunwayfoto XB44 ser klart intressant ut. Kanske blir en sådan istället för Sirui. Men varför säljs den på benrosverige.se? Är Sunwayfoto en "brandning" av Benro?
 

MichaelB

Aktiv medlem
Är man lite längre (188cm) så är det svårt att hitta stativ som är lätta kompakta & inte kostar en förmögenhet.
Vill ju ha vettig höjd utan att dra ut mittpelaren. Har sedan tidigare ett Triopo GT3230X8 som jag haft ett tag inte värdens bästa kvalité men det är 157cm utan mittpelaren & med 10cm kulled blir det lagom arbetshöjd
samt att det går att få ner det i spagat med arbetshöjd på ca 25 cm vikt endast 2kg ink kulled.

Nån som vet nått liknande men av bättre kvalité ?
 
ANNONS