Annons

Panasonic GX7 - tipstråden

Produkter
(logga in för att koppla)

Juva

Medlem
Extremt snabb i både autofokus och hantering, bra grepp, känns solid, evf:en står ut en del - men å andra sidan slipper näsan kladda ner skärmen därför, riktigt bra bildkvalitet.

Har kört en del med Pana Leica 25 1.4, och de passar bra ihop.

Kort sagt, den roligaste kameran jag haft sedan GF1.

Några snabba kort, utan bildbehandling, jpeg:s rätt ur kameran:
http://www.mu-43.com/gallery/u13831-niclashill.html
Roligt att höra. Fina bilder där.
 

Marcus EWR

Medlem
Niclas, hur tycker du bilderna blir på iso3200 med e-shutter, jämfört med utan? Jag får "färgränder" på bilderna med så högt iso och e-shutter.
 

NiclasSthlm

Aktiv medlem
vackert, men så har jag gx7an också, och är född och uppvuxen i gbg.

har märkt att den kameran passar sig mkt väl till nattfoto, betydligt bättre än närbesläktade omd/epl5. panasensorn verkar passa för långa slutartider helt enkelt.

tips - om du inte har den redan, och fotar "normalbrännvidd", fundera på 25 1.4. perfekt balanserad på gx7an, och har en speciell återgivning.


 

Knas79

Aktiv medlem
Eftersom det inte bara landade tips i tråden så kastar jag in en fråga. Har en D700 med ett Sigma 50mm 1,4 parkerat på och en Sony RX100 i nuläget. Jag fullkomligen älskar allt med D700 kombon utom storleken, vilket såklart är det vanligaste.

Det blir mycket/mest bilder på barnen som är 2 och 4 och det ställer ju en del krav på AF likväl som objektiven. Jag har försökt att lära mig att tycka om RX100 men jag lyckas inte riktigt, den är inte riktigt vad jag hade hoppats på. Troligtvis hade jag orimliga förväntningar.

Så till frågan:

Är en Rx7 med Panasonic 20mm 1.7 för långsam för att fotografera ungar och annat? Har läst att den är långsam och jag förstår att 25mm Leican är bättre, men den är v äl också rätt mycket större. Hamnar jag i något mellanläge så att jag inte mer eller mindre kan ha kameran i jackfickan så lär jag nog alltid föredra D700 ändå. Finns det andra normalobjektiv som är förh¨llandevis små som skulle kunna duga?

Tack på förhand
 

Marcus EWR

Medlem
Är en Rx7 med Panasonic 20mm 1.7 för långsam för att fotografera ungar och annat? Har läst att den är långsam och jag förstår att 25mm Leican är bättre, men den är v äl också rätt mycket större. Hamnar jag i något mellanläge så att jag inte mer eller mindre kan ha kameran i jackfickan så lär jag nog alltid föredra D700 ändå. Finns det andra normalobjektiv som är förh¨llandevis små som skulle kunna duga?
Ja, 20mm 1.7 är ganska långsam. Sen är det ju också väldigt svårt att sätta fokus i ögat på ett barn som rör sig, även om autofokusen hinner med, du måste ju också hinna med. Skärpedjupet på 1,7 är ju väldigt kort. Kan tyvärr inte rekommendera något alternativ till 20:an. Dock är nya 12-32:an extremt liten men har inte testat den än, om du inte måste fota på bländare 1,7 utan tycker att 5,6 skulle fungera det med... Och vill du ha en kamera som går ner i jackfickan skulle jag nog titta på GM1 istället för GX7.
 

Knas79

Aktiv medlem
Ja, 20mm 1.7 är ganska långsam. Sen är det ju också väldigt svårt att sätta fokus i ögat på ett barn som rör sig, även om autofokusen hinner med, du måste ju också hinna med. Skärpedjupet på 1,7 är ju väldigt kort. Kan tyvärr inte rekommendera något alternativ till 20:an. Dock är nya 12-32:an extremt liten men har inte testat den än, om du inte måste fota på bländare 1,7 utan tycker att 5,6 skulle fungera det med... Och vill du ha en kamera som går ner i jackfickan skulle jag nog titta på GM1 istället för GX7.
Såg att man inte kan ställa in minimum shutter eller köra auto-iso i manual-mode nu heller, vilket är en dealbreaker för mig. Är bortskämd med D700 och har en minimum shutter så att ungarna inte blir suddiga och så bestämmer jag bländare och låter kameran ställa in ISO Retar mig oerhört på det på RX100 som inte heller har den funktionen om jag inte missat någon FW-uppdatering och den fått det.

Får väl leta vidare, är inte i någon kris direkt då jag har kameror som jag klarar mig med.
 
Har nu bestämt mig för en GX7:a
Gick in på Cyberfoto.se för att beställa och ser då att kamerahuset kostar 9890:-. Men kamerahuset + 14-42mmkit kostar 8990:-

Hur är detta möjligt??

Någon som har en logisk förklaring?

mvh

Ola
 

Knas79

Aktiv medlem
Bara tacka och ta emot.:)

'För samma pengar som en GX7 + 20mm 11990 kr får jag nu
GX7+14-42mm-kit + 20mm (som jag köper till i efterhand)

Kändes som en bra affär :)

Ola
Vek ner mig och köpte en trots allt. Köpte via amazon UK, där går den för 850 gbp = 9000 sek med 20mm F1,7. Till saken hör också att panasonic uk för en cashback (promotions.panasonic.co.uk) på 120 euro när man köper en i vissa butiker i England. Dock måste man bo i England men vet inte hur hårt dom kollar det om man anger en address.

Intrycken är bara bra hitills, håller på och lär mig allt vartefter.
 

Knas79

Aktiv medlem
Jag har visat mig vara usel på att filma. Ni som fått bra resultat, hur kör ni? Mottager alla tips jag kan få både rörande inställningar och teknik.

MVH

Klas
 

JKON

Aktiv medlem
Hej GX7 användare! Jag har precis införskaffat nämnda och kommer försöka använda den här tråden för frågor som dyker upp nu när jag bekantar mig med den.

Fråga 1: I zoom-fokus funktionen kan man med pilarna eller genom att trycka på skärmen ändra var fokus ska ligga. Nu har jag svårt att få den tillbaka till mitten. Det borde finnas något sätt att göra detta. Varje gång jag på frihand försöker få den till mitten känns det inte riktigt rätt.

Mvh
 

beetle

Aktiv medlem
Precis köpt en begagnad GX7 och mitt fotograferingsöga är det vänstra och då sätter jag fokuspunkten med näsan :( Kan man låsa fokuspunkten eller stänga av den funktionen? Gillar kameran skarpt men denna funktion är otroligt irriterande!
 

PeterEskilsson

Aktiv medlem
Precis köpt en begagnad GX7 och mitt fotograferingsöga är det vänstra och då sätter jag fokuspunkten med näsan :( Kan man låsa fokuspunkten eller stänga av den funktionen? Gillar kameran skarpt men denna funktion är otroligt irriterande!
Som jag ser det, så är det enklaste att stänga av skärmen via knappen (evf) bredvid sökaren. Du kan också trycka på disp-knappen några gånger för samma resultat.
 

pelle499

Avslutat medlemskap
Precis köpt en begagnad GX7 och mitt fotograferingsöga är det vänstra och då sätter jag fokuspunkten med näsan :( Kan man låsa fokuspunkten eller stänga av den funktionen? Gillar kameran skarpt men denna funktion är otroligt irriterande!
Jag är också vänsterögd och har precis samma problem.

I mittenmenyn (den med skiftnyckel och C) finns valet "Pekinst."
Där kan man under val "Pek-AF" välja AF (standard), AF+AE eller OFF.
Jag har satt den på OFF.

Har sen hittat en 'finess' att enkelt flytta fokuspunkten utan att gå tillbaka i menyn:
Sätt över ratten för MF/AF till MF. Då kan man ändå flytta fokuspunkten på pekskärmen. Sätt sdan tillbaka ratten till AF så har du flyttat fokuspunkten till ett annat ställe.
 
ANNONS