Annons

vad händer med bilden i en annan dator?

Produkter
(logga in för att koppla)

Stinanylén

Aktiv medlem
Lite svårt att sätta rubriken... Jag undrar följande: om jag arbetar med en bild i min dator så att jag tycker att den ser bra ut hos mig, och jag blir nöjd med den utskrift jag göra själv, men sedan skickar den digital till någon annan, så finns det väl ingen garanti för att den ser bra ut på nästa skärm?
Och - om den sedan ska tryckas, hur den ser ut väl i tidningen eller tidskriften?

Bör jag tänka på något särskilt i inställningar för denna process?
 

Viddebo

Aktiv medlem
Ja det där kan gå illa om du skickar för tryck, du bör vara säker på att din skärm inte är för illa färgbalanserad. Helst ska din skärm vara helt korrekt inställd med kalibrator och sedan bör bilden redigeras i rätt färgprofi, färgprofilen kan variera beroende på skrivare. Det är en djungel :)
 

apersson850

Aktiv medlem
"Folk i allmänhet", ett begrepp som här ska tolkas som sådana som i alla fall inte är så fotografiskt intresserade att de skulle överväga att bli medlemmar på fotosidan, har inte kalibrerade skärmar. Då kan bilden se ut snart sagt hur som helst.

Det syns en påtaglig skillnad när jag startar mina datorer och skärmkalibreringen kommer in. Först har de standardfärgåtergivningen, och den ändras rätt ordentligt när kalibreringen hinner starta.

Det finns dessutom gott om mindre intresserade, och därmed okunniga, som inte har någon uppfattning om hur noga det är att välja rätt skrivarprofil till det papper de använder heller. Ibland vet de inte ens vad det är för sorts papper de använder. De kan få utskrifter som bara påminner om hur bilden egentligen skulle se ut.
 

Hankki

Aktiv medlem
Skickar du åt någon annan, folk i allmänhet för att använda apersson's uttryck, så se till att ändra bilden från AdobeRGB till sRGB ifall dina bilder har färgrymden AdobeRGB.
Till tryck ska det ju helst vara AdobeRGB men då bör även din skärm klara det och vara kalibrerad/profilierad så du ser vad du gör.
 

Stinanylén

Aktiv medlem
Ja det där kan gå illa om du skickar för tryck, du bör vara säker på att din skärm inte är för illa färgbalanserad. Helst ska din skärm vara helt korrekt inställd med kalibrator och sedan bör bilden redigeras i rätt färgprofi, färgprofilen kan variera beroende på skrivare. Det är en djungel :)
Jag vet. Jag har inte orkat gå in i den djungeln eftersom allt fungerar tillfredsställande för mina egna behov. (Lägger inte ut bilder på webben.)
 

Stinanylén

Aktiv medlem
Skickar du åt någon annan, folk i allmänhet för att använda apersson's uttryck, så se till att ändra bilden från AdobeRGB till sRGB ifall dina bilder har färgrymden AdobeRGB.
Till tryck ska det ju helst vara AdobeRGB men då bör även din skärm klara det och vara kalibrerad/profilierad så du ser vad du gör.
Menar du att det kan gå att trycka en färgbild i sRGB i en dagstidning?
Förstår inte frågan om folk i allmänhet och vem jag skickar åt. Avstår nog från att diskutera begreppet folk i allmänhet överhuvudtaget.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Borde nämnt att jag inte har en kalibrerad skärm. (Det var därför jag funderad på vad som händer då.)
Har du inte en kalibrerad skärm kan du inte ens vara säker på att de som har det ser din bild på samma sätt som du gör.
Så börja med att sälla dig till den skaran.
Just nu hör du till skaran färgblinda. Sedan frågar du hur andra färgblinda ser din bild.
Ja vem vet det?
Sedan får du även när du kalibrerat din skärm leva med att större delen av de som betraktar dina bilder är färgblinda. De har okalibrerade skärmar. För ljusa, för kontrastrika, gulstick, rödstick, blåstick, ja listan kan göras lång.
 

Hankki

Aktiv medlem
Menar du att det kan gå att trycka en färgbild i sRGB i en dagstidning?
Ser man på sidan för att ladda upp till fotosidan magasin så finns denna rad där "Färgrymden bör vara AdobeRGB för bästa färgåtergivning i tryck" och efterson det står BÖR vara så antar jag att sRGB går men ska helst undvikas.
Dagstidningar använder väl CMYK istället för RGB antar jag.
 

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
...
Sedan får du även när du kalibrerat din skärm leva med att större delen av de som betraktar dina bilder är färgblinda. De har okalibrerade skärmar... .
Ja och sedan får vi nog lägga till att vi kanske faktiskt uppfattar färger och bilder olika också. För mig är det skillnad mallan höger och vänster öga. Inget jag tänker på i vardagen när jag tittar med båda. Men växlar jag vänster höger vänster upplever jag ibland nyansskillnader.

Petter...
 

Stinanylén

Aktiv medlem
Har du inte en kalibrerad skärm kan du inte ens vara säker på att de som har det ser din bild på samma sätt som du gör.
Så börja med att sälla dig till den skaran.
Just nu hör du till skaran färgblinda. Sedan frågar du hur andra färgblinda ser din bild.
Ja vem vet det?
Sedan får du även när du kalibrerat din skärm leva med att större delen av de som betraktar dina bilder är färgblinda. De har okalibrerade skärmar. För ljusa, för kontrastrika, gulstick, rödstick, blåstick, ja listan kan göras lång.
Som sagt borde jag kanske först ha skrivit att jag inte har en kalibrerad skärm och att jag mycket väl vet att jag borde ha det. Om då någon ändå tyckte att den ville svara mig så gott det gick så skulle jag bli glad. Jag har fått lite sådan respons och för det tackar jag.
 

Stinanylén

Aktiv medlem
Ser man på sidan för att ladda upp till fotosidan magasin så finns denna rad där "Färgrymden bör vara AdobeRGB för bästa färgåtergivning i tryck" och efterson det står BÖR vara så antar jag att sRGB går men ska helst undvikas.
Dagstidningar använder väl CMYK istället för RGB antar jag.
Tack så hemskt mycket för svaret!
 
ANNONS