Annons

Gigantisk cachefil i Lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)

Joakim.e

Aktiv medlem
Har en Macbook Pro med SSD och 16Gb RAM. Alla bilder ligger på externa diskar men Lightroom-katalogen (drygt 3 GB) och cache (hela 88 Gb!) proppar igen disken på datorn så den nästan är full. Har förstått att man inte kan separera Cache och katalog. Ett alternativ är att flytta allt till en extern hårddisk men då lär jag väl tappa prestanda. Ett annat att få ned cache till rimlig storlek. Hur får jag det?
Se bifogad skärmdump.
 

Bilagor

Joakim.e

Aktiv medlem
Tackar för länken! Det känns inte så kul att radera hela sin preview-cache. Övriga cacher har jag tömt. Men det är previews som är 88 Gb stor. Någon annan lösning så man kanske kan begränsa storleken på den? Eller går det numera att separera den från katalogen och lägga den på en extern disk? Det är ju ändå en egen fil helt separat från katalogen.
 

skarsfjall

Aktiv medlem
Ändra först förhandsvisningskvalitet till Medium (istället för Hög) så tar de mindre plats (i mitt fall 15 GB för 40 000 bilder).

Ta sedan bort alla previews, det är helt ofarligt att ta bort undermapparna till mappen Lightroom x Catalog Preview.lrdata (exakt namn beror på vad du döpt katalogen till). Undermapparna heter 1-8 och A-F. Programmet skapar automatiskt nya mappar och previews efterhand som det behövs.
 

Joakim.e

Aktiv medlem
Ok, någon rekommendation om antal pixlar på preview? Räcker t ex 800? Funderar även att kanske tom kvaliteten på låg. För när man plockar med bilderna genereras väl en 1:1 kopia? Dessa söänger jag efter en dag. Min katalog är 5 ggr så stor som din så 5x15 Gb blir ungefär som jag har det nu.
 

Joakim.e

Aktiv medlem
Jo det går att separera genom att nyttja sym links.

Gjorde det idag, har en separat SSD för cache och förhandsvisningsfilen.

OS X:
ln -s /Volumes/minCacheSSD/LRcache/Previews.lrdata /Users/användarNamn/Documents/Previews.lrdata
alltså ln -s mål källa

Windows: http://www.howtogeek.com/howto/16226/complete-guide-to-symbolic-links-symlinks-on-windows-or-linux/
Intressant! Tackar för tips. Trodde inte det gick. Märkt någon prestandaförlust?
 

Joakim.e

Aktiv medlem
Jo det går att separera genom att nyttja sym links.

Gjorde det idag, har en separat SSD för cache och förhandsvisningsfilen.

OS X:
ln -s /Volumes/minCacheSSD/LRcache/Previews.lrdata /Users/användarNamn/Documents/Previews.lrdata
alltså ln -s mål källa

Windows: http://www.howtogeek.com/howto/16226/complete-guide-to-symbolic-links-symlinks-on-windows-or-linux/
Funkade tyvärr inte. Fick massa felmeddelanden. Säkert beroende på att jag inte är van att jobba i Terminalen. Bifogar skärmdump.
 

Bilagor

Joakim.e

Aktiv medlem
Någon som använt symboliska länkar i Macmiljö och vet hur man får dessa att funka? Alternativet är förstås att flytta både preview och cache till extern disk. Eftersom jag har hela bildbiblioteket på flera diskar men kanske bara den aktuella med mig ibland när jag sitter i sommarstuga eller på annat håll så kan ser vara en fördel att ha kvar små tumnaglar av även inte tillgängliga bilder, vilka ju försvinner om jag kastar hela cachen. Nackdelen med katalogen på extern disk än på datorns SSD är väl att det går långsammare. Och att få sym links att funka hade ju varit ett alternativ men verkar inte gå.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Jag genererar previews i 1:1.
Bockar i att previews raderas efter 30 dagar.
Mina diskar sitter i chassit, du kanske har externa diskar o då blir det inte så smidigt om man vill jobba mot previews.
 

Joakim.e

Aktiv medlem
Jag kastar mina 1:1 previews redan efter en dag sedan länge. Men har ändå 94 Gb cache. Skulle vilja spara en liten tummagel på övriga bilder så det går att se vad det är på bilden. Men ställer jag ned kvalitet och storlek påverkar det ju även de aktuella bilder jag jobbar med.
 

reboot81

Aktiv medlem
Någon som använt symboliska länkar i Macmiljö och vet hur man får dessa att funka? Alternativet är förstås att flytta både preview och cache till extern disk. Eftersom jag har hela bildbiblioteket på flera diskar men kanske bara den aktuella med mig ibland när jag sitter i sommarstuga eller på annat håll så kan ser vara en fördel att ha kvar små tumnaglar av även inte tillgängliga bilder, vilka ju försvinner om jag kastar hela cachen. Nackdelen med katalogen på extern disk än på datorns SSD är väl att det går långsammare. Och att få sym links att funka hade ju varit ett alternativ men verkar inte gå.
Då kanske du borde undersöka "Smarta förhandsvisningar"
I grova lag kan man säga att den skapar JPG-bilder som ersätter rå-filer om dessa inte är tillgängliga. När du väl kopplar in USB-disken med originalfilerna så är det som om du jobbat mot dessa.

Filen "dittKatalogNamn Smart Previews.lrdata" bör ligga tillsammans med katalogfilen, som du alltid har med dig. Samma med Previews.lrdata, den bör inte lagras på en disk som du inte har med dig!

Programmet Blackmagic disk speed test är ett gratisprogram som mäter skriv/läs-hastighet mot valfri disk. Installera det och mät, du vill inte ha en långsam disk för Previews.lrdata.

En intressant sak finns att läsa här: http://www.lightroomfanatic.com/tutorials/behind-the-scenes/deleting-11-previews-lightroom-doesnt-reduce-preview-file-size/ vilket jag tror fortfarande gäller?
 

Joakim.e

Aktiv medlem
Tack för alla tips! Jag fick sökvägen med symboliska länkar att funka men trots detta så valde Lightroom att jobba med preview-katalogen på den interna disken, samma som katalogen ligger på. Gjorde som så att jag raderade preview-katalogen. Blev ohållbart med bara 6 Gb ledigt utrymme. Nu har jag över 100 Gb ledigt på datorn efter den åtgärden. Får jobba på annat sätt och generera nya previews varje gång jag behöver det.
Smart previews har jag jobbat med om jag haft något speciellt projekt, men det tar snabbt plats på disken.
Jo intressant med att 1:1 inte slängs om ursprungsbilderna är små. Kan gälla mina gamla kompaktkameror och mobiler men det är nog rätt få av mina bilder som är så små.
Hur mycket sämre blir tumnaglarna i medium-inställningen? Och i 1:1-läget när man sitter och redigerar är bilden då inläst i max kvalitet eller bara medium? Har fortfarande inställt på hög kvalitet men bara 1440 px.
 

Bilagor

ANNONS