Annons

Samyang vs sony zeiss

Produkter
(logga in för att koppla)

Joakim88

Aktiv medlem
Samyang 85mm 1.4 vs sony zeiss 55mm 1.8
Får man slänga in en fråga här?
Jag har idag samyang 85mm1.4 till min sony a7ii och är supernöjd.
Men skulle vilja veta om det är någon stor skillnad mellan denna och sony zeiss 55mm 1.8 i bildkvalité, skärpa? Med tanke på att den nästan är tre gånger så dyr
 

Palletheking

Aktiv medlem
Jag tror Zeiss är lite vassare. Kanske inte skiljer nämnvärt i skärpa, men kontrast och färgåtergivning tycker jag är fantastisk med Zeiss-gluggarna.
 

Tell

Aktiv medlem
Fast varför jämföra en 85mm med en 55mm, det är ju inte riktigt samma typ av objektiv? Klart man kan jämföra skärpa o så, men en 85a är ju betydligt roligare brännvidd att använda en en 55a, enligt mig iaf. :)
 

taz_k

Aktiv medlem
Sony 55/1.8 ZA är skarp över i stort sett hela bilden direkt ifrån 1.8. Renderingen är ganska klinisk dvs. inte särskilt mycket abberationer och mjuk bokeh. På pappret helt överlägset Samyang 85/1.4 (men tester är inte allt...).

Min erfarenhet av Samyang 85/1.4 är att byggkvalitén inte var helt 100%. Bokeh var väldigt mjuk och harmonisk men med massor av LoCA. Inte superskarp på 1.4 och tveksamt om den är jämförbar i skärpa/kontrast på någon bländare. Kul objektiv när man vill leka med kort skärpedjup och prisvärt.
 

Joakim88

Aktiv medlem
Jo tack för svar och info, intressant läsning :)
Men nu syftade jag på samyangs nya 50 mm med AF, hoppas att den kan konkurrera med zeiss någorlunda :)
 

Urban Domeij

Avslutat medlemskap
Sett till ursprungsfrågan är Samyang 85/1,4 den bästa åttiofemma jag har sett, med en bokeh som är helt suverän. Det finns ingenting som slår den.

Hur det är med den nya femtiomillimetersoptiken återstår att se, men jag har inte ännu stött på någon normal av Gauss-typ som har bra bokeh. Jag har Carl Zeiss Planar 50/1,4 och den har tyvärr ganska risig bakgrundsoskärpa. Sigmas Art-objektiv är lite bättre, med neutral bokeh, men det mesta av andra "nifty-fifty" är det si och så med i det avseendet.
 

Joakim88

Aktiv medlem
Sett till ursprungsfrågan är Samyang 85/1,4 den bästa åttiofemma jag har sett, med en bokeh som är helt suverän. Det finns ingenting som slår den.

Hur det är med den nya femtiomillimetersoptiken återstår att se, men jag har inte ännu stött på någon normal av Gauss-typ som har bra bokeh. Jag har Carl Zeiss Planar 50/1,4 och den har tyvärr ganska risig bakgrundsoskärpa. Sigmas Art-objektiv är lite bättre, med neutral bokeh, men det mesta av andra "nifty-fifty" är det si och så med i det avseendet.
Jag håller med just med 85:ans bokeh den är suverän.
Men sen har jag inget direkt porträtt objektiv (undantag 85)
Så funderade över zeiss 55 1.8 eller se hur samyangs nya 50 mm blir i tester osv
 

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
mikrokontrast, separation och liknande skiljer också. Men allt är en fråga om smak, vilket är snyggast, gult eller blått? Alla har olika preferenser vad gäller bildresultat, du avgör själv vad du gillar. En del gillar gamla objektiv med en mängd bildfel, det ger karaktär, vilket får vägas mot klinisk perfektion.
 

tor.ras

Ny medlem
Svenska priset har äntligen anlänt. 5790 kr för Samyang AF 50mm med Sony E. Med 10% på Cyberphoto blir det dessutom närmare 5200 kr (rabatten gäller om man bokar nu). Beräknad leverans 27/7-16. Enligt uppgift till mig imorrse så har de beställt in cirka 20 stycken, varav 10 var bokade. Om någon fortfarande är nyfiken :)
 

martinot

Aktiv medlem
Svenska priset har äntligen anlänt. 5790 kr för Samyang AF 50mm med Sony E. Med 10% på Cyberphoto blir det dessutom närmare 5200 kr (rabatten gäller om man bokar nu). Beräknad leverans 27/7-16. Enligt uppgift till mig imorrse så har de beställt in cirka 20 stycken, varav 10 var bokade. Om någon fortfarande är nyfiken :)
Tycker det är väldigt spännande att Samyang börjat ge sig in i leken med AF-objektiv. Dessutom väldigt välbehövligt och trevligt att det kommer lite mer objektiv och alternativ för E-mount som kan vara både prisvärda och optiskt bra (tycker Samyang verkar ha levererat bra på den punkten tidigare). Hur det än är med att spegellöst har lite lättare för att fokusera med manuella objektiv, så tycker jag personligen att det normalt är väldigt trevligt att ha möjlighet till AF i många situationer även på mina spegellösa hus.

Hoppas att Samyang lyckas väl med denna. Ni som skaffar; återkom gärna med rapporter!
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Samyangs 85:a är riktigt bra, men den bästa jag testat hittills är Sonys nya 85/1,4 GM (men den är förstås ruskigt dyr).

https://flic.kr/p/FS7ULJ
Det är klart att Sonys 85:a är lite bättre främst tänker jag då på helt öppen. Den är skarpare på 1,4 än Samyangs och ett sånt objektiv vill väl de flesta köra just helt öppet. Men det jag reagerade över när jag kollade på 85:an är att närgränsen kändes ännu sämre än Samyang 85:ans.

Skärpan i Samyangs 85:a blir snabbt bättre redan på 2,0 men det är ju öppet man vill köra som sagt. Man ser dessutom direkt en trade off mellan bokeh och skärpa i Samyangen. När skärpan ökar så blir bokehn istället lite sämre.

Men för de pengarna som en Samyang 85:a kostar så är skillnaden inte riktigt gripbar om man jämför med priset för Sonys 85:a. Men det finns alltid folk som verkligen vill ha "state of the art" och då är det väl inget att bråka om det priset heller. Det finns en hel del fina bilder att se redan nu.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Samyang 85/1.4 har en närgräns på 1 meter, och Sony 85mm GM 80 centimeter.
Är inte det skumt. Jag tyckte den kändes klart sämre än mitt objektivs när jag testade med Martin Agfors, men klart jag måste tro på det du skriver. Jag blev faktiskt inte helt begeistrad i 85:an först utan betydligt mer i 24-70:an konstigt nog.
 
ANNONS