Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

återställa skärmen?

Produkter
(logga in för att koppla)

Stinanylén

Aktiv medlem
Jag har fått problem - utskrifterna blir inte längre som på skärmen. Vet - man ska kalibrera. Men kan inte sätta mig in i det nu. Det jag önskar är bara att någon vänlig själ talar om för mig hur man återställer allt som det var - skärmen och kanske också inställningarna i Lightroom. Snälla?
 

pdahlen

Aktiv medlem
Behövs nog mer information, skickar du iväg för utskrift eller gör du det själv?

Vilken skärm är det?

Har du ändrat några inställningar i LR för export?

Om du skickar iväg för utskrift, så har jag gjort så att jag har en testbild med färgfält som jag får skickad till utskrift och så jämför jag sedan denna mot bilden jag har på skärmen.
 

Stinanylén

Aktiv medlem
Behövs nog mer information, skickar du iväg för utskrift eller gör du det själv?

Vilken skärm är det?

Har du ändrat några inställningar i LR för export?

Om du skickar iväg för utskrift, så har jag gjort så att jag har en testbild med färgfält som jag får skickad till utskrift och så jämför jag sedan denna mot bilden jag har på skärmen.
Hej!

Nej, jag har en egen skrivare. Och jag har säkert ändrat inställningar både här och där i LR och kanske i själva skärmen; talade med Cyberphoto där jag köpt skrivaren och de kunde inte heller komma på någon annan anledning till att det ser annorlunda ut nu. Tyvärr kunde de inte säga vad jag skulle göra för att återställa skärmen med mera. Har söt på internet hur man återställer men jag förstår helt enkelt inte. Har Windows 10 om det spelar någon roll - förut var det Windows 8. Skärmen är minst fem år och heter heter Benq.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Skriver du ut den bild som visas i LR via LR eller en bild som du tittar på i Windows?

Jag skulle nog börja med att se hur rätt skärmen är som den är, fotografera något färgglatt du har hemma både i jpg och raw via LR och jämför verkligheten med skärmen.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Finns många olika testbilder på nätet som du kan använda för att ställa in skärmen utan kalibreringsverktyg. Det var denna bild nedan som jag skickade till utskrift hos den som jag använder och från det kunde jag jämföra skärmen med den utskrivna bilden. Men för dig kan det nog vara bättre att fotografera något du vet färgerna på.

Om du går in på inställningar på skärmen, med knapparna på skärmen, så kanske det finns en reset där. Eventuellt är en nollställng där alla inställningar står i mittenläge eller 0. Sedan så finns det ju också grafikkortets inställningar om du nu gjort någon kalibrering tidigare så är det där som profilen sparas.

Men jag tycker du börjar med en så ren jpg bild direkt från kameran, men inga konstiga vitbalans etc inställningar i kameran och fotografera av något färgglatt och så jämför du tex den med skärmen
 

Bilagor

Stinanylén

Aktiv medlem
Tack ni som svarat. Jag känner till att det finns testbilder etc. Det jag inte förstår mig på är min egen dator. Jag hade hoppas på någon lättfattlig instruktion i stil med "gå dit tryck där, skriv noll i den lilla ruta" - men kanske går det inte att få så enkla instruktioner.
 

Stinanylén

Aktiv medlem
Skriver du ut den bild som visas i LR via LR eller en bild som du tittar på i Windows?

Jag skulle nog börja med att se hur rätt skärmen är som den är, fotografera något färgglatt du har hemma både i jpg och raw via LR och jämför verkligheten med skärmen.
Det ser bra ut när jag jämför verklighet och skärm. Bilderna ser också ut ungefär som i kameran. Det är utskrifterna som blir dåliga. Kan man återställa LR - jag kan inte se att jag gjort något konstigt i utskriftsmodulen men det har jag kanske.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Det ser bra ut när jag jämför verklighet och skärm. Bilderna ser också ut ungefär som i kameran. Det är utskrifterna som blir dåliga. Kan man återställa LR - jag kan inte se att jag gjort något konstigt i utskriftsmodulen men det har jag kanske.
Börja med att skriva ut från windows och från LR, är det skillnad då så är det någon inställning i LR. Är båda lika så tyder det mer på skrivaren
 

AWid

Aktiv medlem
Det ser bra ut när jag jämför verklighet och skärm. Bilderna ser också ut ungefär som i kameran. Det är utskrifterna som blir dåliga............................
Kan problemet vara kopplat till skrivaren? Ett igensatt munstycke i skrivarhuvudet t ex? Skriv ut en testsida (står i manualen hur man kollar detta). Vad är det för skrivare förresten?
 

Stinanylén

Aktiv medlem
Kan problemet vara kopplat till skrivaren? Ett igensatt munstycke i skrivarhuvudet t ex? Skriv ut en testsida (står i manualen hur man kollar detta). Vad är det för skrivare förresten?
Testsidor har jag provet redan, inga konstiga linjer. Skrivaren heter Epson Xp 750.
 

frwe

Aktiv medlem
Titta i inställningarna i LR när du skall skriva ut. Någonstans väljer du om skrivaren skall hantera färgerna eller LR. Ställ den på att LR skall hantera färgen.

Inte säkert att det det som är problemet men det är en inställning som kan göra rätt stor skillnad.

/Frode
 

Stinanylén

Aktiv medlem
Titta i inställningarna i LR när du skall skriva ut. Någonstans väljer du om skrivaren skall hantera färgerna eller LR. Ställ den på att LR skall hantera färgen.

Inte säkert att det det som är problemet men det är en inställning som kan göra rätt stor skillnad.

/Frode
Detta har jag redan testat och det är LR som hanterar färgen - men tack så jättemycket ändå!
 

snap01

Aktiv medlem
vad är det som inte är bra med utskriften?
är den för mörk/ljus
är det färgstick? går bilden åt det gula hållet? eller magenta stick? osv
gäller det bara färgbilder?
 

AFJ

Aktiv medlem
Om jag förstår rätt så har du nyligen uppdaterat till Windows 10.

Sannolikt har då även din skrivares drivrutin uppdaterats.

Det kan vara förklaring till varför du få olika resultat nu mot tidigare. Olika drivrutiner kan ge olika resultat.

Kolla också att skrivaren färghantering är avslagen (om du nu har den påslagen i LR). Det är fullt möjligt att denna inställning i skrivaren har ändrats i samban med uppgraderingen till Win 10.
 

Stinanylén

Aktiv medlem
vad är det som inte är bra med utskriften?
är den för mörk/ljus
är det färgstick? går bilden åt det gula hållet? eller magenta stick? osv
gäller det bara färgbilder?
Det gäller färgbilder, och de blir dels för ljusa vilket de inte blivit tidigare, och dels "grälla" på något sätt. Och för kalla jämfört med tidigare. Mer åt magenta än gult. Använder originalpatroner och papper. Är helt säker på att jag själv ställt till detta på något vis. Varför finns det inte baskurs i utskrift i nån källarlokal med barska kompetenta utskriftsfröknar eller nåt? Skulle verkligen behöva det för jag har tyvärr väldigt svårt att tolka instruktioner från komplicerad nätsajter och särskilt om de är på engelska.
 

Stinanylén

Aktiv medlem
Om jag förstår rätt så har du nyligen uppdaterat till Windows 10.

Sannolikt har då även din skrivares drivrutin uppdaterats.

Det kan vara förklaring till varför du få olika resultat nu mot tidigare. Olika drivrutiner kan ge olika resultat.

Kolla också att skrivaren färghantering är avslagen (om du nu har den påslagen i LR). Det är fullt möjligt att denna inställning i skrivaren har ändrats i samban med uppgraderingen till Win 10.
O! Intressant förslag! Det har du rätt, det är ju faktiskt något som nyligen ändrats! (Inte för att jag bad om det, det bara hände...)
 
ANNONS