Annons

Tamron SP 150-600mm f/5-6.3 Di VC USD G2

Produkter
(logga in för att koppla)

hermelin

Aktiv medlem
Existerar inga bilder eller recensioner ännu härrörande denna glugg på FS. Är det någon som äger och har tagit bilder och kan berätta något om objektivet, tror det finns många intresserade. Gärna direktlänkar till tester, bilder etc. för oss Googletrötta. :)

Mvh Hasse
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Beror på...

Existerar inga bilder eller recensioner ännu härrörande denna glugg på FS. Är det någon som äger och har tagit bilder och kan berätta något om objektivet, tror det finns många intresserade. Gärna direktlänkar till tester, bilder etc. för oss Googletrötta. :)

Mvh Hasse
Mycket beror nog på att marknaden är lite mättad. Många av de mer kräsna köparna har nog köpt på sig Canons 100-400 eller någon av Nikons 2 motsvarigheter. Kanske hade de tidigare Tamrons version 1 som inte riktigt hängde med när originalen kom ut på marknaden lite senare. Tror inte det objektivet kommer att sälja i de massor som version 1 gjorde när de var nästan ensamma på marknaden. Fast lite fler tester och åsikter av privatpersoner borde nog komma så småningom. Hade jag inte redan förköpt mig vet jag dock inte om jag skulle valt G2:an före Canons 100-400 II. Kan inte tänka mig att den heller hänger med om man jämför AF med originalen. Är dock också intresserad av bra fälttester på t.ex. fågel.
 

hermelin

Aktiv medlem
Mycket beror nog på att marknaden är lite mättad. Många av de mer kräsna köparna har nog köpt på sig Canons 100-400 eller någon av Nikons 2 motsvarigheter. Kanske hade de tidigare Tamrons version 1 som inte riktigt hängde med när originalen kom ut på marknaden lite senare. Tror inte det objektivet kommer att sälja i de massor som version 1 gjorde när de var nästan ensamma på marknaden. Fast lite fler tester och åsikter av privatpersoner borde nog komma så småningom. Hade jag inte redan förköpt mig vet jag dock inte om jag skulle valt G2:an före Canons 100-400 II. Kan inte tänka mig att den heller hänger med om man jämför AF med originalen. Är dock också intresserad av bra fälttester på t.ex. fågel.
Fast nu var ju version ett en fantastisk glugg och jag skulle inte byta den mot de objektiven du nämner.

Nu gällde tråden Tamrons G2
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Många gjorde det

Många gjorde just det när de nya originalen kom ut. Och de gluggarna har ju också sålts ut(under olika driver) till priser som nya G2 ligger på och i Nikons fall betydligt lägre. Där tror jag en förklaring ligger i att G2 inte varit så eftertraktad och inte så omskriven. I Canons fall pratar jag givetvis om 100-400 II som är mycket bra även med tc 1,4x.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Fast nu var ju version ett en fantastisk glugg och jag skulle inte byta den mot de objektiven du nämner.

Nu gällde tråden Tamrons G2
Jo. Den var lite av en revolution när den kom. Många var nog skeptiska från början men fick tänka om lite.
De omdömen som jag sett (det är inte så många) verkar tycka att det inte bara är en obetydlig förbättring i G2. Framförallt är skärpan bättre på de längsta brännvidderna vilket tilltalar mig.
Nu kör jag med EF 300mm 2,8 IS men en zoom är en zoooom är en zooooooom.
 

djungel

Aktiv medlem
Många gjorde just det när de nya originalen kom ut. Och de gluggarna har ju också sålts ut(under olika driver) till priser som nya G2 ligger på och i Nikons fall betydligt lägre. Där tror jag en förklaring ligger i att G2 inte varit så eftertraktad och inte så omskriven. I Canons fall pratar jag givetvis om 100-400 II som är mycket bra även med tc 1,4x.
Fast nu är man kanske mer intresserad av G2 + 1,4 konverter. Eller att få full skärpa på 600 mm utan konverter. Jag har själv letat och läst några hundratals länkar på engelskspråkiga forum. Det mesta ser bra ut men jag är inte helt övertygad ännu. Jag har G1 nu och skall byta upp mig även om G1 är en av de mest prisvärda telezoomarna någonsin. Min säljs inom kort.
 

djungel

Aktiv medlem
Skulle även vara intressant att veta hur mycket bättre de nyare "Primes" som t.ex. Sigma som bara kostar 60 000 lösöre är än de bästa lågpriszoomarna. Sigma, Tamron och Nikon tävlar för att nå toppen. Men hur mycket mer är toppen värd?
 

lassetjus

Medlem
Tamron G2

Har haft version G2 hemma och jmf med Nikon 200-500/5,6. Har testat på en Nikon D7200.
Har testat från bländare 6,3 till 11 vid 400mm och 500mm. Har använt en monopod och fotat ungefär som man gör i fält, alltså inget vetenskapligt. Objekten har suttit på ca 10m avstånd, är små tyg björndockor och som har en väldigt finmaskig struktur i kläderna, är ca 13cm höga. Utmärkta objekt för att göra test på.

Slutsats: Tamron G2 slår inte Nikon i något fall när det gäller skärpa och detaljupplösning.

Bifogar en länk till DP-review https://www.dpreview.com/forums/post/58773684
Det är ett mycket välbyggt och trevligt objektiv, särskilt stativfoten, där har övriga tillverkare lite att lära.

Hälsningar Lars
 

almenson

Medlem
Jag tycker det lilla jag har läst ändå låter rätt bra. Jag kommer nog välja denna även om nikon och sigma sport har lite fördelar. Men det faktum att tamrons g2 är vädertätat till skillnad från nikon samt viktskillnaden mot sigman är avgörande för mitt val. Jag fotar jakt, jakthundar och djur och jag kan inte vara så väderberoende. Jag måste kunna jobba i alla fall under mindre regnskurar. Samtidigt tycker jag det är ett misstag av nikon att inte vädertäta deras 200-500 då användningsområdet för en sånt objektiv innebär regn, skog och smuts.
 

Staffan Zetterlund

Aktiv medlem
Jag tycker det lilla jag har läst ändå låter rätt bra. Jag kommer nog välja denna även om nikon och sigma sport har lite fördelar. Men det faktum att tamrons g2 är vädertätat till skillnad från nikon samt viktskillnaden mot sigman är avgörande för mitt val. Jag fotar jakt, jakthundar och djur och jag kan inte vara så väderberoende. Jag måste kunna jobba i alla fall under mindre regnskurar. Samtidigt tycker jag det är ett misstag av nikon att inte vädertäta deras 200-500 då användningsområdet för en sånt objektiv innebär regn, skog och smuts.
Vad har du fått det ifrån att Nikons inte är allvädersskyddad, om man tittar vad Cyberphoto skriver så är det ju det, Urklipp från CP, Runt bajonetten sitter den en gummipackning och enligt Nikons senaste besked räknas det också som allvädersskyddat.
 

rnyholm

Avslutat medlemskap
Köpte 8.3.2017 ett nytt exemplar av Tamron SP 150-600mm f/5-6.3 Di VC USD G2. Den 4.5.2017 fick jag skicka objektivet till Focus Nordic i Göteborg. Objektivet slutade fokusera just då det behövdes. Ändra funktionsknappar tog tillbaka fokuseringen tills den strulade igen.
 

Nisse.K

Aktiv medlem
Köpte 8.3.2017 ett nytt exemplar av Tamron SP 150-600mm f/5-6.3 Di VC USD G2. Den 4.5.2017 fick jag skicka objektivet till Focus Nordic i Göteborg. Objektivet slutade fokusera just då det behövdes. Ändra funktionsknappar tog tillbaka fokuseringen tills den strulade igen.
Har du fått tilbaka det ännu, och hur löd isåfall verkstadens utlåtande?
 

Kisco

Aktiv medlem
Hmmm...fick mitt Tamron igår. Nyfiken på om du fick ett måndagsexemplar eller om det är ett fel som även kommer drabba mig.
Har försökt läsa på om objektivet. Har inte hittat att någon annan råkat ut för att objektivet krånglat.

Du får återkomma när du testat och använt objektivet.
 
ANNONS